Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
dieselmagnus skrev:Jag kör oerhört långt varje år.Trots att min skatt är hög så går jag plus mot en diesel därav mitt fordonsval.
Om vi nu ändå resonerar kostnader, bränsleslag etc.
Hur långt bör man köra per år för att diesel ska löna sig?
Användarvisningsbild
av Knight8806
Om vi nu ändå resonerar kostnader, bränsleslag etc.
Hur långt bör man köra per år för att diesel ska löna sig?
Om vi säger så här. Ju mer du kör desto bättre lönar det sig. Du fördelar kostnaden på antalet körda mil, vilket blir lägre ju längre du kör.
Användarvisningsbild
av Vojje
Tar det säkra att besvara mig själv. Jag har räknat enligt nedan :???:

Diesel: 14.79:-/liter Fordonsskatt: 4000:- Förbrukning: 0.6 l/mil

Etanol: 10.49:-/liter Fordonsskatt: 2000:- Förbrukning: 1.0 l/mil

Brytpunkt: 1241 mil

Servicekostnad och reparation diesel kontra bensin/etanol: Ingen aning. Diesel troligen dyrare
Kapitalkostnad diesel kontra bensin/etanol: Ingen aning.
av Droopy
sadman skrev:
Knight8806 skrev:
Så ska man satsa på den eller den här http://www.bytbil.com/bilar/volvo/v50/c ... IEsNQAAA__! ? Inte så high på volvo ;)

S80:n har även 2 års garanti som nog täcker det mesta.
V50:n har väl också 2 års garanti?

Återigen, man måste titta lite på historiken också. Båda har Ford-motorer, men sen är det ju två helt olika bilmodeller. Du jämför en mellankombi med en lyxsedan. V50:n är också bra utrustad, men med lägre miltal och växellådan är betydligt bättre (om du frågar mig).

Svårt att avgöra vilken som är bäst. Beror på lite vad du behöver. Sen kan du alltid ha i bakhuvudet att V50:n har gått ur produktion. Gör ingen skillnad i ditt bilägande, men det blir inga fler intressanta uppdateringar eller tillbehör till den modellen framöver.
Jag fick veta att s80 hade precis blivit servad och inga som helst fel eller men det är samma med V50:n. Men du skrev tidigare att S80:n var törsting, hur törstig är den egentligen? ( man kan inte lita på volvos egna värden)

Hur törstig en bil är beror till största delen på föraren, åker själv en v70 T4F och har inga problem att snitta 1,35 på de senaste 200milen, men då kör jag inge ecostile heller och mycket småkörningar 5-10km flera gånger per dag. Och det fins säkert de som skulle lyckas hålla min bil runt litern på samma körningar, bara med ett annat körsätt.
av Rådlös
Bara ett kort inpass till Dieselmagnus: Du säger att man skördar regnskog för att odla sockerrör. Detta är helt fel! Den som försöker göra det blir grymt besviken. Sockerrör växer inte i den biotopen. Dom vill ha en helt annan jordmån och den finns inte i före detta regngskogsområden.
Det finns många uredningar om livsmedel vs sockerrör. Det är fastslaget att sockerrörsodlingen för etanolbränsle inte påverkar livsmedelsproduktionen. Det är helt andra faktorer som avgör det. Bl.a oljepriset och stormaktspolitik.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Det är fastslaget att sockerrörsodlingen för etanolbränsle inte påverkar livsmedelsproduktionen.
Du menar väl att det är fastslaget att sockerrörsodlingen för etanolbränsle påverkar livsmedelsproduktionen?

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.76098 ... -matpriset
http://www.riktpunkt.se/rp_2007/nr_6_07/07_06_08.htm
http://miljodoktorand.wordpress.com/201 ... t-kan-tro/
Det är helt andra faktorer som avgör det. Bl.a oljepriset och stormaktspolitik.
Ja, dessa faktorer spelar också in.
av sadman
Droopy skrev:S80in verkar ju vara ett klipp prissmässigt, du får enormt mycket bil för 113k, kan man leva med motorn och är det bara att slå till, förutsatt att bilen är i det skick du önskar.

Ang förbrukn ingen spelar det ju mindre roll om den drar 1l el 1,3l per mil så länge man inte kör flera tusen mil per år.
Vad menar du med att leva med motorn? Är det nåt fel på dessa 2,0F motorer?
av sadman
Men de jag känner brukar avråda mig från att köpa diesel pga de säger att det man vinner på bensinpris/förbrukning går till en högre skatt :/ Därför har jag inte funderat mycket på en diesel :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering