Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hoberg
Däckslitage... Mina Continental på Saaben räckte inte mer än 3000 mil, business as usual skulle jag säga. Däcken på XC70n är Pirelli Scorpion, måste säga att jag missade att fundera över detta. Ska man tro forumet här är de stenhårda, håller länge men är kanske inte världens mest komfortabla.

Kul att du är nöjd med bilen :-)
av Maccie
Hej,

Har precis som du en XC70 D5 AWD Aut Summum -11. Har också Polestar, så 225 hk/460 nm under huven. Tog ut den ny och har nu haft den i 15 månader och 2000 mil.

Är mycket, mycket nöjd, och håller med om samtliga punkter på din lista över egenskaper. Har dock INTE upplevt några tendenser till vibrationer i ratten.

Har faktiskt inte haft några som helst fel eller strul med kärran utom lite "gnek" som de fixade på garantin.

XC70:ns typiska "gung" som du nämner tycker jag själv om, frun säger att hon ibland blir lätt åksjuk i alla fall om hon inte kör själv. Våra två småbarn sover jämt som spädgrisar när vi kör, de vaggas väl till sömn, :-)

Bilen är mycket tyst och väldigt snabb för en stor tung kombi.

Snittförbrukning ca 0,81 vid pumpen över mina 2000 mil, men då kör vi relativt mycket i stan.

Fantastisk AWD, inget minsta slirande under några förhållanden hittills (snö/lera/gräs).

Däcken är 18" Pirelli Scorpions och de ser fortfarande nya ut efter 2000 mil.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
3000 mil er bra. Kjører en 08 mondeo og der har sommerdekkene en levetid på rundt 2500mil. Er det noen som har erfaring med pirelli dekkene?
av hoberg
Låter bra med dina Pirelli Scorpions. Tack för infon och kul att din 11a gått finfint. Ska bli spännande att rulla på framöver.
Användarvisningsbild
av apersson850
Mina Pirelli Scorpion ligger fortfarande på efter 5500 mil. Men då har förstås bilen gått med vinterdäck en säsong också. Tycker det är en rimlig kombination av terrängframkomlighet och vardagsfunktion de bjuder på.

Kört fast har jag gjort, alltså i betydelsen att jag inte kommit längre, men ännu inte värre än att jag kunnat backa därifrån för egen maskin. Mest har det förstås varit när jag provocerat lite för att se var gränserna går med den här bilen. Vid ett tillfälle gav jag upp på förhand. Vi hade nåt halvdussin släp som skulle över ett besvärligt parti. Jag drog ut de mindre, under ett ton, men de två större tog vi med traktor. Vi hade ändå förberett en sån, så då kändes det dumt att krångla när det inte behövdes. Även på traktorn gick hjulen märkbart fortare än vad traktorn gjorde, så det gick tungt för den också.
Dock drog jag in båda släpen över samma område, men det blev besvärligare med tiden. Däremot går det utmärkt att dra ett släp på 1500 kg eller så över mark som vanliga bilar kör fast på även utan något bakom.
Så visst fungerar bilen som en bra dragtraktor också. Ett rejält frysskåp stoppade jag in där bak häromdagen. Behövdes inget släp för det. Så den går bra att lasta i också.

En väldig massa folk är det sällan jag har med mig, så extra plats inuti har inte direkt varit efterfrågat. För passagerare, alltså.
Användarvisningsbild
av toksmurfen
Köpte mig en XC70 D3 AWD -12 för ca 1månad sen och är ruskigt nöjd med bilen, gick från XC90 V8 Sport och jag var inte missnöjd med den bilen alls men XC70:n är mycket bättre i alla avseenden!

Fick den uppgraderad igår med Polestar samt Sensus 3.0, vilken skillnad det blev på bilen med Polestar tyckte den gick helt ok innan men bara efter 1dag med optimeringen så känns motor-drivlinan mycket mer harmonisk!

Orginalmonterade 18" Pirelli däck har jag dock inte mycket till övers för då dom kanar när det regnar och under 9ºC i rondeller och skarpa svängar.
av Volvoglad
Är mycket nöjd med mitt XC70.
Har dog oplevet vibrationer i golvet på bilen ved kørsel over 80 km.
Dette dog mest på grov asfalt.
Mine sommar däck er orginal 16" Continental 4x4, og kun kørt 4000km.
Har en teori om de bliver något mjukare på längre sikt.
Väder Temperatur har säkert en inverkan også?
Har sänkt däcktrycket från 2,6 till 2,4 och verkar detta har hjälpt på vibrationerne.
Har någon här erfarenhet med andra typer av däck evt. Michelin?
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Mmmmmm, gleder meg til mandag!,,, 2013 xc 70 awd, automat, summun , de fleste pakker, alu plate under motoren. Seashell farge. Veldig fint å høre om deres erfaringer, kjører mondeo ghia x 08mod i dag. :-)-) :mrgreen:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Cons: XC70 D5 är hysteriskt lågt växlad på 6:an, varvar 2300 i 120. Det gör motorn surrig och ger mycket hög förbrukning om man kör motorväg.

You name it....Några bilar jag kört nyligen Passat, Mercedes B180, Mustang, KIA, Nissan t.o.m en Folkabuss ligger mycket lägre i varvtal på motorvägen.
av hoberg
Hej igen,

Har nu kört runt 200 mil och... tja, jag delar väl in i plus och minus.

Plus:
- Fantastisk kvalitetskänsla. Bilen och grejerna känns sjukt bra. Solida grejer.
- Ljudnivån grymt skönt låg.
- Motorn... D5, ahhh! Ljudet, morrandet, draget.
- Automatlådan, har inte haft automat förut och läst om folk som klankar på den här lådan men jag bara njuter.
- Förbrukning: under 0,7 med vinterdäcken.
- Säten och skinnklädseln, sobert, snyggt, skönt.
- Silver metallic, faktiskt snyggt.
- Förarmiljön, snygg och bra men finns saker på negativa listan också.
- Krångel: inget än så länge.
- Har en MY11 och slipper därför den förfärliga fula (men säkert funktionella) andra puckeln på instrumentbrädan.
- Sköna säten men faktiskt lite lite bättre i gamla 9-5an.

Minus:
- Instrumentpanelen 1: Volvo har snöat in alltför mkt på minimalism och enkelhet. Det jag irriterar mig på är det vita ljuset på instrumenten. Det sticker i ögonen på kvällen. Grönt är skönare. Jag kom från en 9-5 och där sitter sakerna perfekt nattetid.
- Instrumentpanelen 2: När jag ställer in ratten som jag vill skymmer ratten instrumentpanelen. Jag är normallång så det känns helkonstigt. I 9-5an funkade detta klockrent.

Totalt sett sjukt nöjd med bilen och då har ännu inte snön fallit.
Testade för övrigt en kompis Subaru. Fin känsla på kvällen när jag kollade in bilen (snygg orange belysning etc) men herregud: ganska högt motorljud, hyfsat plastig känsla. Förvisso, AWDn lär ju vara överlägsen men men.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?