Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kryss70
#686297
AndS skrev:
Kryss70 skrev:Förtydligar händelseförloppet en gång till.
Jag är ute och kör, stannar en kort stund på tomgång med parkeringsljuset på, åker vidare och kommer hem parkerar bilen, glömmer/missar att ställa om reglaget från parkeringsljus till halvljus - bilen står med parkeringsljuset igång i två dagar medan jag gör annat.

Så, det är nytt batteri som gäller trots alla bra tankar om att försöka räddningssladda originalbatteriet.
Det har ju nu gått totalt 6 dagar utan att jag kunnat göra något åt det gamla batteriet, med forumskrivande och allt möjligt.
SÅ, frågan är:
Kan jag slänga i ett 85Ah 800A utan att det riskerar underladdning med 150A generator :?:

En laddare av rekommenderad version kostar ju mer eller lika mycket som ett nytt batteri, vilket ändå inte garanterar att det urladdade batteriet klarar sig. Dessutom står jag utan bil i ca en vecka till ovanpå det för att låta batteriet ladda korrekt.

Har också bestämt mig för en batteriladdar-historia monterad tillsammans med bensinwebasto (snart när ekonomin tillåter)
En sådan lösning kräver ju ändå ett batteri av bättre typ, med kräm så det räcker och blir över. 85Ah gott nog?
Förutsatt att generatorn hänger med i svängarna
Jag tror faktiskt att du driver med oss??????
Du har inte gjort något laddningsförsök och tror att batteriet är kört efter endast 6 dagar urladdning, dessutom hänvisar du till att bl.a. forumskrivandet tagit din tid för att kunna göra något åt batteriet. Och sedan frågar du om generatorn skulle underladda med ett marginellt större batteri!!!
Men seriöst vad pysslar du nu med. Är det såhär du brukar hjälpa till i trådarna när folk inte har kunskap i ämnet!?
Vilken besserwisserstil du lyckas klämma till med! Vad är meningen med detta!? Retorisk fråga, svara inte.
Det gick från ett urladdat batteri till det här... :shock:
av AndS
#686318
Lägger ned att försöka ge dig råd när du inte läser vad man skriver.
Lycka till.
av Droopy
#686370
Ehh, fattar nada, 6dagar har gått och du har inte fått igång kärran än, ladda batteriet, köp ett nytt el be någon om starhjälp och ut och kör en sväng.
Användarvisningsbild
av Bosa
#686380
Personligen hade jag inte köpt ett nytt batteri utan att ens försöka få liv i det befintliga.

Batteriet i min gamla skorv från 05 har djupurladdats minst 3-4 gånger, senaste gången så pass att det inte fanns tillstymmelse till liv i det. Stod så i 4-5 dygn då jag fick in smältvatten i CEM en påsk vilket gjorde att all belysning inklusive släpvagnens belysning tändes samt att värmen i speglarna aktiverades, detta upptäcktes förstås när man kom från stugan efter 5 sköna dagar och det inte fanns ett uns av liv i bilen.
Det jag gjort är att koppla ifrån batteripolerna och sedan kopplat till CTek-laddaren och sedan har det varit bara att tuta och köra.
Bor i Härjedalen men har inte varit några problem i diger kyla ens, hoppade igång vid -32 i vintras då nån vänlig själ hade kopplat in sig felaktigt i motorvärmarstolpen på jobbet så automatsäkringen gick på morgonen vilket upptäcktes vid hemfärd på kvällen.

Batteriet är inne på sitt 8:e år nu med drygt 21000 mil under sina vingar, sista djupurladdningen skedde för 7-8000 mil sedan. :)
av Kryss70
#686864
AndS skrev:Lägger ned att försöka ge dig råd när du inte läser vad man skriver.
Lycka till.
Tack. Jag har läst allt du har skirivt och kan mycket väl av nytta av allt det en annan gång, eller hjälpa någon jag känner rent av.
av Kryss70
#686865
Bosa skrev:Personligen hade jag inte köpt ett nytt batteri utan att ens försöka få liv i det befintliga.

Batteriet i min gamla skorv från 05 har djupurladdats minst 3-4 gånger, senaste gången så pass att det inte fanns tillstymmelse till liv i det. Stod så i 4-5 dygn då jag fick in smältvatten i CEM en påsk vilket gjorde att all belysning inklusive släpvagnens belysning tändes samt att värmen i speglarna aktiverades, detta upptäcktes förstås när man kom från stugan efter 5 sköna dagar och det inte fanns ett uns av liv i bilen.
Det jag gjort är att koppla ifrån batteripolerna och sedan kopplat till CTek-laddaren och sedan har det varit bara att tuta och köra.
Bor i Härjedalen men har inte varit några problem i diger kyla ens, hoppade igång vid -32 i vintras då nån vänlig själ hade kopplat in sig felaktigt i motorvärmarstolpen på jobbet så automatsäkringen gick på morgonen vilket upptäcktes vid hemfärd på kvällen.

Batteriet är inne på sitt 8:e år nu med drygt 21000 mil under sina vingar, sista djupurladdningen skedde för 7-8000 mil sedan. :)
Det som är grejen, en Ctek-laddare vilket kostar mer än ett nytt batteri
Köpte ett nytt batteri, bilen fungerar nästan perfekt (autofunktionen på elhissarna från förarplatsen vill inte längre).
Visade sig vara exakt samma spec. på det nya som det gamla, dock underhållsfritt.
Låter som en plan att skaffa en Ctek-laddare tills den gång man är klumpig i framtiden (planerar att inte vara det), och då kan man ju ge sig på en laddning direkt och slippa fundera/vänta på saker :wink:

Och ja, -32 och det fungerar så lär väl helt enkelt krävas en rejäl misshandel för att batterier ska dö.
Användarvisningsbild
av Perra83
#686936
En laddare är alltid bra att ha så det är inte bortkastade pengar. Får du inte problem så kanske en granne får det och då kan du hjälpa till :wink:
Användarvisningsbild
av Bosa
#687008
Har en av de enklare laddarna från Ctek, är en MXS 3.6 som gick på 595:- när jag köpte den för x antal år sedan. Verkar gå att få för de pengarna idag också, kapacitet 7–75Ah, upp till 120Ah för underhåll.

Men hade jag ingen laddare alls hade jag nog köpt en MXS 5.0 då den har recondfunktion, går att få för runt 800:- och kapaciteten är 1.2–110Ah, upp till 160Ah för underhåll.

Tänkte faktiskt köpa en till laddare fast en större, sneglar mot MXS 25 som klarar 40–500Ah batterier. :)
av ChristerN
#687030
Oj vilken ton det blev i det här inlägget då!
Nåväl, jag har aldrig jobbat med batterier men har under många år varit extra intresserad av dessa små varelser som kan göra så mycket gott men samtidigt ställa till mycken förtret för sina brukare. Och under denna tid har jag lärt mig ganska mycket men också förstått att det finns oerhört mycket kvar att lära. Många bra beskrivningar av vad som händer med batterier har dock redan givits här ovan i tråden.

Hursomhelst skulle jag aldrig försöka sparka liv i ett 5 år gammalt batteri som vid den åldern stått på så låg laddningsnivå så att lamporna inte ens orkade lysa. Gissar att spänningen då var under 8-9V vid vila vilket tyder på att batteriet sulfaterar ganska kraftigt, speciellt om det är så gammalt. Hade batteriet varit helt nytt hade det säkert inte spelat så stor roll i det korta perspektivet men hade förmodligen spelat en viss roll på sikt med sämre kapacitet över tid.

Det här med storlek på laddare är ju en annan fråga. De flesta laddare, även de minsta, klarar av att ladda stora batterier. Skillnaden är bara att det tar längre tid (inte helt sant men nästan). Jämför tex solpaneler som ofta inte ger så mycket ström men som ändå fyller batterier/bankar av relativt stor storlek efter viss tid. Inte heller den största laddaren klarar av att ladda ett normalt bilbatteri, som är 50% urladdat, fullt på några timmar. Batteriet kan helt enkelt inte ta emot all laddning som laddaren kan ge i slutfasen, dvs 80-100% av full kapacitet i batteriet.

Att se till att underhållsladda batterier med jämna mellanrum är ett mycket bra sätt att få dem att hålla längre. Speciellt viktigt med bilar som bara brukas kortare sträckor och speciellt vintertid när batteriernas kapacitet sjunker samtidigt som vi oftare kör värmare, stolsvärmare och defroster etc då.

Just my cup of tea :lol:
av Droopy
#687062
ja, då återstår väl bara ett alternativ, köpa nytt och av de du nämde:

Varta - Silver Dynamic 85 Ah/CCA EN 800A
Exide - Premium EA852 85 Ah/EN 800A
Tudor - Exakt som Exide även utseendemässigt

Kan du ta vilket som, alla kommer att fungera tillfredställande i din bil.
Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Tyvärr inte. Släcker motorlampan då[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Motorn tappar tomgången när den bö[…]

Tror Volvo glömde betala fakturan så h&[…]

Lambdalampan lyser

2-1-2 är felkoden ” Lambdasond – […]