Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Guru skrev:
AndS skrev:Men det gör de inte, har inte sett någon märkbar förändring på vår -08 trots att det står på serviceprotokollet att uppgradering görs.
Tänk på att Volvo är en liten tillverkare med små serier av varje modell och dessutom med några varianter av varje modell med olika bestyckning.
Jag är själv inte inom bilbranschen, men har ganska god insyn i detta med programutveckling/uppdateringar och man vill inte göra mera än vad som är av tvång. Det kräver nya tester och med risk för nya följdfel, buggar i programvaran med nytt rättningsarbete.
När en produkt börjar säljas är redan utvecklingsfolket på gång med nya produkter.
Det är oftast inte meningen att du ska märka någon skillnad även om uppdateringen gör bilen "bättre". Har dock hänt att bilar aldrig blivit uppdaterade pga att mekanikern glömt... Vill du säkert veta, PM'a ditt reg.nr eller VIN.

Tex. gamla P2 Bi-Fuel. Där ändrades mjukvaran för gasspjället så att livslängden förbättrades avsevärt samt att när en potensiometer gick sönder så fortsatte bilen att gå med felmeddelande istället för som innan gå i limp. Den uppdateringen kom flera år efter att bilen producerades. Men märkte föraren någon skillnad?
Jo, här håller jag med då det definieras som problemåtgärdande programrättningar. Det som jag avsåg och dialogen var utifrån var att man lade till nya funktioner, t.ex. möjlighet till andra inställningar, flera möjligheter via menyvalet, etc.
Ska kanske förtydliga att det Volvo gör är det som oftast kallas uppdatera, dvs justera/rätta befintliga funktioner. Sedan finns det som kallas uppgradera programvara och det brukar innebära att man även kan tillföra och ändra funktioner. Men det kan säkerligen finnas skillnader mellan olika produktområden. :wink:
Användarvisningsbild
av akterspegel
Uppdatera och uppgradera kan betyda samma, de är väl synonymer på varandra, tex volvo uppdaterar designen när dom faceliftar en modell och då kan man kalla den facelifte för en uppgradering från den gamla designen.

Men nu var det inte en tävling i ordmärkeri som jag var ute efter utan vad som uppdaterats/uppgraderats och det har jag nog fått svar på.

Det låter rimligt att volvo inte vill äventyra något då det kostar mycket pengar att återkalla bilar, jag tänkte främst på om dom stoppar in funktioner som finns i årets modell, dom är ju redan testade och godkända.
av AndS
akterspegel skrev: Men nu var det inte en tävling i ordmärkeri som jag var ute efter utan vad som uppdaterats/uppgraderats och det har jag nog fått svar på.

Det låter rimligt att volvo inte vill äventyra något då det .
Jo, det stämmer nog att vi lägger olika värderingar i orden, tänkte mig nog inte för då det inom den bransch jag verkar är så tydlig skillnad mellan dem, men där man inom bilvärlden troligtvis använder båda för samma sak. Hos oss är aldrig uppgradering gratis, däremot ingår fria uppdateringar. :wink:
av Kimmen90
Dujmovic1966 skrev: tor 07 nov 2019, 19:14 Min bil efter uppdatering fungerar inte värmen i säterna
Du svarade precis i en 7 år gammal tråd.

Men kan det vara så att uppdateringen gjort så din sätesvärmare energioptimerats till att bara fungera under en viss utomhustemperarur.

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]