- tor 27 sep 2012, 12:35
Ska kanske förtydliga att det Volvo gör är det som oftast kallas uppdatera, dvs justera/rätta befintliga funktioner. Sedan finns det som kallas uppgradera programvara och det brukar innebära att man även kan tillföra och ändra funktioner. Men det kan säkerligen finnas skillnader mellan olika produktområden.
Guru skrev:Jo, här håller jag med då det definieras som problemåtgärdande programrättningar. Det som jag avsåg och dialogen var utifrån var att man lade till nya funktioner, t.ex. möjlighet till andra inställningar, flera möjligheter via menyvalet, etc.AndS skrev:Men det gör de inte, har inte sett någon märkbar förändring på vår -08 trots att det står på serviceprotokollet att uppgradering görs.Det är oftast inte meningen att du ska märka någon skillnad även om uppdateringen gör bilen "bättre". Har dock hänt att bilar aldrig blivit uppdaterade pga att mekanikern glömt... Vill du säkert veta, PM'a ditt reg.nr eller VIN.
Tänk på att Volvo är en liten tillverkare med små serier av varje modell och dessutom med några varianter av varje modell med olika bestyckning.
Jag är själv inte inom bilbranschen, men har ganska god insyn i detta med programutveckling/uppdateringar och man vill inte göra mera än vad som är av tvång. Det kräver nya tester och med risk för nya följdfel, buggar i programvaran med nytt rättningsarbete.
När en produkt börjar säljas är redan utvecklingsfolket på gång med nya produkter.
Tex. gamla P2 Bi-Fuel. Där ändrades mjukvaran för gasspjället så att livslängden förbättrades avsevärt samt att när en potensiometer gick sönder så fortsatte bilen att gå med felmeddelande istället för som innan gå i limp. Den uppdateringen kom flera år efter att bilen producerades. Men märkte föraren någon skillnad?
Ska kanske förtydliga att det Volvo gör är det som oftast kallas uppdatera, dvs justera/rätta befintliga funktioner. Sedan finns det som kallas uppgradera programvara och det brukar innebära att man även kan tillföra och ändra funktioner. Men det kan säkerligen finnas skillnader mellan olika produktområden.

V90 CC D4 AWD - 17