Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Steff 99 skrev:
perhall skrev:Det finns, har jag för mig, 220 000 tjänstebilar i SVerige.
SVensken kör 1204 mil per år och slår tysken som ligger på 1160.
PH
Det måste finnas många fler tjänstebilar/förmånsbilar reg på juridisk person med tanke på att det reg över 150.000 bilar på juridisk person årligen i sverige
Var kommer dom siffrorna ifrån? Jag lyckas inte hitta annat än att det är cirka 50% som registreras på juridisk person och årsförsäljningen ligger runt 200k. Det blir ju 100k tjänstebilar.

Det är få som finns kvar hos juridisk person efter de första 3 åren (speciellt inte i storstäderna??). Därav blir det inte så många fler än 300k.

/Martin
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
john.h skrev: Skumt att ingen diesel är miljöklassad,
Tycker du?
Jag kan förstå att många vill köra diesel av bekväma och ekonomiska skäl men att kalla dem miljöbilar var väl ett misstag?
Jag säger som en berömd tomte: Äntligen!
av Sharkbait
hhedstrom2369 skrev:
Tycker du?
Jag kan förstå att många vill köra diesel av bekväma och ekonomiska skäl men att kalla dem miljöbilar var väl ett misstag?

Så vad finns det för bilar som är miljövänliga ang bränslet ?!?

Diesel = nej
Bensin/E85 = nej
El = nej

När skall man sluta kalla det för miljöklassad miljöbil osv !?!?

Närmaste man kommer till en miljöbil ang bränsle är väl elbil. När man kan ge 100% garantier att man framställer el enbart via vind, sol och vågor. Kan man kalla kärnkraftverk för "miljövänliga" ??? Men eftersom våran kära stat investerar i kolverk och annat vidrigt sätta att framställa el så kommer det aldrig att ske inom många år fram över !!

Så när skall vi få se Volvo med en motor som enbart går på E85 och uppåt !?!?!?
Då tar man en STORT kliv bort från bensin och diesel. Men så måste man få ned förbrukningen på E85 så det blir billigare.

Känns som ingen är intresserad utav att överge bensin/diesel ... Vi konsumenter kanske vill ha ngt som skonar våran miljö men biltillverkarna/oljebranschen kommer inte att överge bensin/diesel på många år framöver. Det finns otroligt stora pengar att göra för dem och då får vi konsumenter stå där med dyr sopparäkning och fortsatt nedskitning av våran miljö...
av MattiasD
hhedstrom2369 skrev:
Tycker du?
Jag kan bara hålla med. Men om man nu ändå ska miljöklassa dieselbilar borde man samtidigt kravställt att dessa bilar ska uppfylla Euro6. Det hade påskyndat omställningen till nästa emissionskrav. Dieselmotorn är, som vi vet, tacksam att optimera mot EU cykeln (man skulle kunna tro att körcykeln är framtaget med dieselmotorn i åtanke) och därför skulle man också satt förslagsvis 80 g CO2/km för dieselbilar. Nu är det tyvärr bara en tidsfråga innan Volvo och andra tillverkare optimerat sina dieselbilar ännu mer för EU cykeln. Någon minsking i förbrukning vid normalkörning kan vi knappast förvänta oss.
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
Sharkbait skrev:
hhedstrom2369 skrev:
Tycker du?

Så vad finns det för bilar som är miljövänliga ang bränslet ?!?

Diesel = nej
Bensin/E85 = nej
El = nej
Biogas kanske?
av Gourmand
Det förefaller som det fortfarande finns en rest av etanoltalibaner på detta forum. Folk som på fullt allvar tror att de spritdrivna dinousarierna med sin ohemula bränsletörst är miljövänligare än en modern snåldiesel. Är det inte dags att vakna.
För dieselanvändarna finns trots allt en del positivt att vänta, då fordonsskatten på dieseldrivna fordon fortsätter att bli lägre, även om de med få undantag ej blir miljöklassade. Och det spelar ju praktiskt taget ingen roll, då det faktsikt blir en lägre fordonsskatt för de flesta dieseldrivna bilar, utom just för gruppen som tidigare var "miljöbilsklassade". Men de hade ju redan mkt låg forsonsskatt innan, när väl skattebefrielsen var över efter 5 år. Slutsatsen är naturligtvis att det blir billigare att äga/köra dieselbil fr.o.m. årsskiftet, inte tvärtom !
Användarvisningsbild
av MartinS
Gourmand skrev:fordonsskatten på dieseldrivna fordon fortsätter att bli lägre
Jag trodde det skulle bli tvärt om till årsskiftet. Vilken källa har du?

/Martin
Användarvisningsbild
av Camel
Gourmand skrev: /.../fordonsskatten på dieseldrivna fordon fortsätter att bli lägre/.../
Så blir den nya miljöbilsregeln
http://www.tjanstebilsfakta.se/artiklar ... le&nid=771
Gourmand skrev: /.../även om de med få undantag ej blir miljöklassade.
Bilarna som klarar den nya miljöbilsregeln
http://www.tjanstebilsfakta.se/artiklar ... le&nid=770
Gourmand skrev:/.../Slutsatsen är naturligtvis att det blir billigare att äga/köra dieselbil fr.o.m. årsskiftet, inte tvärtom !
Sänkt fordonsskatt för törstiga dieselbilar
http://www.tjanstebilsfakta.se/artiklar ... le&nid=715

Bild
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]