Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Krakus skrev:dst02

Varför bytte du? Vill gärna få veta.

Skojar du? ;) . Nä men allmänt trött på kassa verkstäder och kvalitet.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det känns lite som att byta ner sig kanske skulle jag själv tycka men 9-3 är fina bilar, jag har själv varit väldigt nära att köpa en för några år sedan. Däremot har jag hört allt för många skräckhistorier om att det inte går att få tag på delar numer men det problemet kanske är övergående.

Lycka till med nya bilen.

/Martin
Användarvisningsbild
av tompathepilot
Grattis till bilen, allt som räknas är ju att du som köpare är nöjd. Jag äger två gamla bilar. En Saab 9-3 Aero -01 som jag haft sedan -03, det är inte många reparationer gjorda på den, mycket bra kvalitet på dem, på den motorn måste man dock vara noga med oljebytena. Däremot är det många uppgraderingar gjorda, chip, avgas, powerflex, eibach mm. Og:n lastar som ett as! I baksätet har jag två isofixstolar till barnen, en bakåtvänd och det är inga broblem att sitta framför. Däremot är min 9-3 i princip 2sitsig bak så man sitter inte mellan barnstolarna...

Sen har jag en riktig Volvo! 965 -95, perfekt laståsna att åka till tippen och dra släp med, på äldre dagar så passar den mig perfekt, jag är 76:a. Automat, långsam och gungig. Inga större reparationer på den heller, man byter kränghämmarstag när man byter vinterdäcken, dock kostar de knappt nåt.

Jag drar på smilbanden varje gång Saaben når varvspärren.

Skulle aldrig tveka på en Saab, de har mycket körkänsla och de har själ. Fina bilar, grattis!
av mattish
Skönt att du slipper DIN volvo. jag är väldigt nöjd med min. Naturligtvis är 9-3an en bra bil, men det är ju så att reservdelstillgången är ett orosmoment. Det är kanske inte alla vanliga slitdelar, utan just om det är något speciellt som går sönder.

Skrivits mängder om folk med xenon där någon justering krånglar och det enda sättet är att byta ut hela huset. Problemet är just att huset inte finns att få tag i och det gör att bilen inte går genom besiktningen. Där står man då med en ganska värdelös bil. Hoppas dom får ordning på allt det..
av Linqid
Vi har haft två Saab 9000, tre 9-5 och en 9-3 och jag kan inte annat än beklaga att Saab har försvunnit från marknaden. Snacka om udda (men härlig!) fågel! Hade det funnits en ny 9-3 i "tid" (dvs för ett par år sen) hade det garanterat blivit en sådan istället för en BMW.

Vi hade turen att knappt ha några problem alls (förutom med en 9-5 MY02 som strulade en del) och favoriterna var Aeron från -00 och TTiD:n från -09, bra sug i de kärrorna!

Hoppas du får lite fler problemfria mil med denna än din Volvo, snacka om måndagsex. Men bagaget med barnvagn och last i en 9-3 är tyvärr inte mycket att hurra för, men man vänjer sig!
Användarvisningsbild
av Bilnörden
mattish skrev:Skönt att du slipper DIN volvo. jag är väldigt nöjd med min. Naturligtvis är 9-3an en bra bil, men det är ju så att reservdelstillgången är ett orosmoment. Det är kanske inte alla vanliga slitdelar, utan just om det är något speciellt som går sönder.

Skrivits mängder om folk med xenon där någon justering krånglar och det enda sättet är att byta ut hela huset. Problemet är just att huset inte finns att få tag i och det gör att bilen inte går genom besiktningen. Där står man då med en ganska värdelös bil. Hoppas dom får ordning på allt det..
Det var väl lägesen det problemet försvann, när leverantörerna förstod att det inte var samma bolag som bygger bilarna som säljer reservdelar. Rätta mig om jag har fel, har ju aldrig ägt en Saab så jag vet inte.
av Lövet
Sagt tidigare men tål att upprepas. Reservdelstillgången är numera normal till alla Saabar förutom sista generationen 9-5.
av dst02
Precis, lagren sägs vara uppfyllda på delar igen.

Efter 30 mil i bilen under helgen har följande refklektioner gjorts:

- Grymt törstig på etanol men de visste Jag ju redan innan köpet
-Inga oljud i kupen har uppmärksammats trots körning på dålig 70 väg med 17 tummare och sportchassi
- automaten växlar fint men inte lika snabbt å skönt som på nya V70 bilar (!!)
- Härlig väghållning :)

Hittils nöjd, de enda Jag saknar är den trötte DRIVens förbrukning och parkvärmaren.
Användarvisningsbild
av Camel
dst02 skrev:/.../Hittils nöjd, de enda Jag saknar är den trötte DRIVens förbrukning och parkvärmaren.
Men bränslekostnaden per mil skiljer kanske inte så mycket? Några kronor kanske?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18
D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/an[…]

Såg det. Har provat att rensat cache fö[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]