Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lacke skrev:
ravestream skrev:Det får nog bli en runda till Volvo bil o be dom byta termostaten, Någon som har koll på ungefärlig kostnad ?
5.500Kr vad jag hörde... minst 3 timmars jobb för att byta!!!
Wow, jag har bytt många termostater själv under åren , men det brukade kosta 49,90 på biltema och en stunds skruvande.

Innan du lägger 5 lax på detta, tänk på att det inte behöver vara fel. Min når inte upp till full temp om jag kör lite blandat ,+ har kupevärmen på för det är lite höstväder utr. Slår man av värmen i bilen, eller pressar motorn då ska du nå arbetstemp.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
MattiasD skrev:Har V70 ingen övervakning alls av motortemperaturen? När Volvo tog bort info om motortemp, bör det ändå finnas en övervakning som kan varna om motorn blir för varm eller aldrig kommer upp i arbetstemperatur. Låter väldigt konstigt annars. Hur många Volvobilar rullar runt på vägarna med felaktiga termostat och som aldrig kommer upp i arbetstemperatur, med hög förbrukning och höga emissioner som följd.
Har för mig att jag läst att den kommer att visa fler röda streck kring varvräknaren när den blir för varm, dvs att den behöver lägre varvantal för att komma upp på "rött" när den är för varm.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det har jag sett, men det var på en BMW, om jag inte minns fel.
Min D5 2012, i XC70, har en normal arbetstemperatur på 88°C, avläst via OBDII med BT-adapter från Teknikmagasinet och appen Torque i min Android-telefon.
Dieslar är betydligt effektivare än vad bensinarna är, när det gäller att tillgodogöra sig energin i bränslet. På den tiden när en bensinmotor hade 24% verkningsgrad låg en diesel på 40%. Sen dess har båda varianterna blivit bättre, men den relativa skillnaden är ungefär densamma. Det är därför dieslarna göra av med färre liter per mil. Men luftgenomströmmningen i en diesel ger den betydligt svalare avgaser, det är riktigt. Följaktligen behöver mindre överskottsvärme kylas bort, och alltså blir dieseln sämre på att värma upp kupéutrymmet.
av MattiasD
FSandstrom skrev:
MattiasD skrev:Har V70 ingen övervakning alls av motortemperaturen? När Volvo tog bort info om motortemp, bör det ändå finnas en övervakning som kan varna om motorn blir för varm eller aldrig kommer upp i arbetstemperatur. Låter väldigt konstigt annars. Hur många Volvobilar rullar runt på vägarna med felaktiga termostat och som aldrig kommer upp i arbetstemperatur, med hög förbrukning och höga emissioner som följd.
Har för mig att jag läst att den kommer att visa fler röda streck kring varvräknaren när den blir för varm, dvs att den behöver lägre varvantal för att komma upp på "rött" när den är för varm.

Hmm..okej, men om motorn aldrig blir varm då pga felaktigt termostat? Alla sitter ju inte med OBD2 adapter (även om jag tycker alla borde det :D ).
av MattiasD
apersson850 skrev:Det har jag sett, men det var på en BMW, om jag inte minns fel.
Min D5 2012, i XC70, har en normal arbetstemperatur på 88°C, avläst via OBDII med BT-adapter från Teknikmagasinet och appen Torque i min Android-telefon.
Dieslar är betydligt effektivare än vad bensinarna är, när det gäller att tillgodogöra sig energin i bränslet. På den tiden när en bensinmotor hade 24% verkningsgrad låg en diesel på 40%. Sen dess har båda varianterna blivit bättre, men den relativa skillnaden är ungefär densamma. Det är därför dieslarna göra av med färre liter per mil. Men luftgenomströmmningen i en diesel ger den betydligt svalare avgaser, det är riktigt. Följaktligen behöver mindre överskottsvärme kylas bort, och alltså blir dieseln sämre på att värma upp kupéutrymmet.
Nja, betydligt effektivare är att ta i. 10% effektivare är närmre sanningen om vi jämför två likvärdiga motorer (t ex D2 och T4(F)). Dieselbränslet innehåller också 10% mer energi än bensin, vilket gör (lite slarvigt räknat) att dieselmotorn kan dra 20% mindre bränsle räknat i volym jämfört med motsvarande ottomotor.
av ravestream
Lacke skrev:
ravestream skrev:Det får nog bli en runda till Volvo bil o be dom byta termostaten, Någon som har koll på ungefärlig kostnad ?
5.500Kr vad jag hörde... minst 3 timmars jobb för att byta!!!

Ja det lär jag ju inte betala för byte av termostat. Det görs inte bara förbättringar på bilar ny för tiden, dom borde ta in mekaniker i utvecklingsarbetet ibland, för vissa saker krånglas till i onödan.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
falcon skrev:Hur ser man vilken temp det är, finns ju ingen mätare?
Jaha det är så på nya bilar?
av slurp
Hej!

Har en volvo v70 06 Bi-fuel 16 000mil, problemet jag har är att den ej vill komma upp i arbetstemp snabbt. Började med att jag märkte att det tog längre och längre tid för den att komma upp i temp om mornarna till jobbet. Är ca 1,3mil till jobbet, tillslut kom jag hela vägen till jobbet och parkerade bilen och då var den ej i arbetstemp(runt -2grader ute). Har en rätt varierande sträcka till jobbet bestående av hastigheter från 50 till 70 till 80 till 50 till 100 å sen till 50 igen.
Bytte som sagt termostat och det blev bättre, kom upp i temp lite snabbare. Men nu är detta lite mer än en vecka sedan, och nu kan jag fortfarande köra en mil tills den är i temp, och då är det mellan 0 till +2 grader ute.. Någon som vet vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av falcon
För utom att det blir svalare i bilen när bilen har en lägre motortemp, har det någon inverkan på bränsleförbrukningen (diesel)?
av maxn51
Ja det har ganska stor omvärlden på förbrukning och slitage diskar är kända för att ta lång tid att komma upp i temp men en mil är alldeles för långt bytte du till rätt termostat? Det är inte temp givaren/mätaren som är fel?
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]