Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Fråga kvarstår......

Om 80% av alla bilar som säljs snart är diesel och 100% av alla tunga fordon som säljs är diesel då kommer snart försäljning på mackarna att var 90% diesel och knappt någon bensin alls. Och det funkar ju inte alls när man raffinerar olja.

Innan var det ju en balans när bilarna körde upp bensinen och tunga trafiken dieseln. Om några år kommer alla slåss om sista dropparna diesel och ingen köper bensin.

Kommer det bli tokdyrt helt plötsligt att åka dieselbil då ? Någon som har en ide ? Kommer diselbilarna drabbas av tokras i pris på begmarknaden?

Eller är det bio-dieseln som kommer vara räddningen.
Här kan man bara gissa, men biodieseln är en bra gissning, tror jag. Så länge förbränningsmotorn kommer att vara helt dominerande, så är dieseltekniken överlägsen i effektivitet i jämförelse med t.ex. bensin, än så länge ska tilläggas. Etanol, tror jag överhuvudtaget inte behöver nämnas i sammanhanget. Det tåget har dessbättre gått. Utvecklingen av biodiesel går fort och den ligger inom rimligheternas gräns som gradvis ersättare till den fossila dieseln. Att renodlade elbilar skulle kunna ersätta förbränningsmotorn annat än marginellt tror jag däremot inte på, iaf inte inom de närmaste 50 åren. Däremot utveckalde hybridmotorer. Elbilar i sig är ju inte miljömässigt bättre än bensin/dieseldrivna bilar, så det finns nog ingen enkel lösning och enkla svar. Regeln att "en sparad liter är bättre än en ersatt liter" kommer att gälla för överskådlig framtid.
VolvoB20 skrev:Fråga kvarstår......

Om 80% av alla bilar som säljs snart är diesel och 100% av alla tunga fordon som säljs är diesel då kommer snart försäljning på mackarna att var 90% diesel och knappt någon bensin alls. Och det funkar ju inte alls när man raffinerar olja.

Innan var det ju en balans när bilarna körde upp bensinen och tunga trafiken dieseln. Om några år kommer alla slåss om sista dropparna diesel och ingen köper bensin.

Kommer det bli tokdyrt helt plötsligt att åka dieselbil då ? Någon som har en ide ? Kommer diselbilarna drabbas av tokras i pris på begmarknaden?

Eller är det bio-dieseln som kommer vara räddningen.
Det ska också bli intressant vad som händer när utsläpp av svavel skärps för båttrafiken. Ska de också slåss om den begränsade raffinanderikapaciteten? Det finns de som tror att dieselpriset stiger 1 kr/l enbart pga detta. Vid årsskiftet höjs också dieselskatten och det naturliga är att dieselskatten fortsätter att höjas. Det finns ingen anledning att dieselbränslet ska vara lägre beskattat än bensin. Fler upptäcker också dieselbilarnas verkliga förbrukning av bränsle. Så visst finns anledning att anta att dieselbilarna tappar stort i värde om några år.

Biodiesel finns redan på macken men moderna dieselbilar ska inte tankas med det. VW har förbud symbol på tanklocket mot biodiesel. Bränslet duger bara till låginblanding i vårt klimat. Dessutom sägs det att partikelfiltren sätts igen. Men om så är fallet vet jag inte. Det är också med nöd och näppe biodieseln, som RME, klarar EUs hållbarhetskrav.
Tänk hemska tanke att etanolen går samma ödet tillmötes som vindkraft, som är dyrare per kw än den el som produceras från andra källor såsom kol och olja.
Om vi går på MattiasD linje att all skatt på drivmedel skall vara samma, för då bör väl etanol skattemässigt också jämnställas som drivmedel ?
De absolut bästa nya beninmotorerna nu är ju rätt snåla - en diesel sparar 20% mot tidigare 30-40. Nu pratar jag om i bästa fall alltså, t ex nya A3 med 180 hk benisn 8,5 i tysk testförbr mot 6,8 för diesel 170 hk. Om efterfrågan sjunker avsevärt för bensin så att den blir 10-15% billigare än diesel... inget omöjligt scenario Å andra sidan kommer det ju inte heller att vara som ett tag, då dieselbilar var mycket dyrare i inköp, service, underhåll, skatt etc. De nya bensinbilarna är också mycket komplexa konstruktioner och vi vet inte hur de håller./PH
Vad är det för nymodigheter som har oviss tillförlitlighet i t.ex. en V70 T4:a motor som ju är ganska effektstark för sin volym och hyffsat bränslesnål?

/Martin
MartinS skrev:Vad är det för nymodigheter som har oviss tillförlitlighet i t.ex. en V70 T4:a motor som ju är ganska effektstark för sin volym och hyffsat bränslesnål?

/Martin
Direktinsprutning t ex har ju visat sig vara en källa till fel i många bilar: pumpar, spridare.... sen turbo är ju en grej till.../PH
Dodge Viper, ca 60-70 hk/liter motorvolym
Volvo D5 90Hk / liter
Volvo V70 T4 drygt 112 hk/liter.

Här snackar vi trimningsgrader och grymma liter-effekter. Undrar hur länge det håller ?

Vipern kan man ju bara hålla gasen i botten gågra korta sekunder, T4:an kan ju få gå på max under en husvagnsdragning genom Tyskland en hel dag. Man behöver förmodligen extremt mycket starkare saker i T4an för den ska hålla ihop mot en Viper.
perhall skrev:
MartinS skrev:Vad är det för nymodigheter som har oviss tillförlitlighet i t.ex. en V70 T4:a motor som ju är ganska effektstark för sin volym och hyffsat bränslesnål?

/Martin
Direktinsprutning t ex har ju visat sig vara en källa till fel i många bilar: pumpar, spridare.... sen turbo är ju en grej till.../PH
Okej, direktinsprutade bensinare har väl bara funnits i drygt 15 år men turbo motorer är ju ingen rocket sience iallafall. Det är ju i alla fall 35 år sedan saab började sälja 99 turbo. Jag(!) vill nog tro att en bensinare är ett mycket säkrare kort än en modern diesel med partikelfilter och allt som verkar kunna strula på dom.

/Martin
Turbo är inte nytt. Däremot kombon turbo som laddar tidigt för att ge liten motor karaktär av stor (1,6 l i en tvåtonsklump är ganska nytt), direktinstprutning och "extremt" högt effektuttag som B20 är inne på etc. Trots allt är ju turbo en grej som pajar ibland, förrförra veckan rasade turbon i min kollegas 9-5 2,0t 2010 med 5000 mil... och för ett tag sen i en MOndeo hyrbil i Spanien... med 112 hk/l lär ju inte turbon få det lättare.

Det är väl ändå ganska klart att de nya ecoboost-motorerna inte säkert håller som gamla 5-cyl 140 hk 2,4 l motorer i 850 och V70? Precis som en 530d med 258 hk säkert är känsligare än en 300D-88 med 109 hk.
PH
MartinS skrev:
perhall skrev:

/Martin
Okej, direktinsprutade bensinare har väl bara funnits i drygt 15 år men turbo motorer är ju ingen rocket sience iallafall. Det är ju i alla fall 35 år sedan saab började sälja 99 turbo. Jag(!) vill nog tro att en bensinare är ett mycket säkrare kort än en modern diesel med partikelfilter och allt som verkar kunna strula på dom.

/Martin
Direktinsprutning hade Mercedes redan 1954.

Dieselbilarna säljer bra för de ger bra med kraft (vrid) på låga varv samtidigt som de går ganska snålt (0,5-0,6 liter/mil edrive är nere mot 0,4 liter/mil) . Vi har en 109 hästars tdci och det är en trevligare motor än b23 som jag hade innan med motsvarande effekt..

Partikelfilter är en sak som det måste pratas och utvecklas mer kring. Det är lite som katalysatordebatten var i början.
Med bättre regenereringar eller ny teknik blir det säkert bättre.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]