- mån 17 sep 2012, 16:29
VolvoB20 skrev:Fråga kvarstår......Här kan man bara gissa, men biodieseln är en bra gissning, tror jag. Så länge förbränningsmotorn kommer att vara helt dominerande, så är dieseltekniken överlägsen i effektivitet i jämförelse med t.ex. bensin, än så länge ska tilläggas. Etanol, tror jag överhuvudtaget inte behöver nämnas i sammanhanget. Det tåget har dessbättre gått. Utvecklingen av biodiesel går fort och den ligger inom rimligheternas gräns som gradvis ersättare till den fossila dieseln. Att renodlade elbilar skulle kunna ersätta förbränningsmotorn annat än marginellt tror jag däremot inte på, iaf inte inom de närmaste 50 åren. Däremot utveckalde hybridmotorer. Elbilar i sig är ju inte miljömässigt bättre än bensin/dieseldrivna bilar, så det finns nog ingen enkel lösning och enkla svar. Regeln att "en sparad liter är bättre än en ersatt liter" kommer att gälla för överskådlig framtid.
Om 80% av alla bilar som säljs snart är diesel och 100% av alla tunga fordon som säljs är diesel då kommer snart försäljning på mackarna att var 90% diesel och knappt någon bensin alls. Och det funkar ju inte alls när man raffinerar olja.
Innan var det ju en balans när bilarna körde upp bensinen och tunga trafiken dieseln. Om några år kommer alla slåss om sista dropparna diesel och ingen köper bensin.
Kommer det bli tokdyrt helt plötsligt att åka dieselbil då ? Någon som har en ide ? Kommer diselbilarna drabbas av tokras i pris på begmarknaden?
Eller är det bio-dieseln som kommer vara räddningen.