Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av manor
hoberg skrev:Varför? Tja, Saab är ju tyvärr dött. Jag har haft tre 9-5or, alla kanon. De är snygga, sköna och fruar älskar dem. Nu är det som det är och det gäller att göra sig av med dem i tid. Reservdelsstrul finns redan nu.

Alternativ då? Tyskarna försvinner p g a pris och lite tråkighet, även om jag är barnsligt förtjust i Mercedes. Ford - glöm det. Fransoser är charmiga men faller på sin egen orimlighet. Etc etc. Kvar blir då volvo och där finns då XC70 som just nu känns prisvärd, är fulsnygg, bra andrahandsvärd och framförallt är grym svenssonbil i dåligt väder. Verkstäder runt om i landet dessutom.

Kul med ett levande forum också en pytteliten anledning :-)
Host...varför inte japanskt eller koreanskt?
Subaru Legacy/Outback eller en Honda Accord...det är kvalitetsbilar det.
Subaru med 4-hjulsdrift men trist extrautrustning, Honda med en j-kla massa utrustning.
Bägge betydligt hållbarare än de flesta andra märken.

Iofs inget fel på Volvo, men när du räknar upp diverse märken (länder) och missar de bästa så undrade jag lite... Saab och Subaru hade ju t.o.m lite gemensamt förr.
Användarvisningsbild
av Guligan
hoberg skrev:Lämnar Saab för en ny xc70 d5 -11.
Grattis! Du är dock en av få Saabägare som går över till Volvo tyvärr. Välkommen i gänget!
Användarvisningsbild
av 2013xc70
epostaren skrev:
dst02 skrev:
epostaren skrev:Sedan är det så att om man under produktion hittar ett fel, så stannar inte monteringen upp. Bilarna fortsätter i stort sett alltid att monteras. Felet blir många gånger till en serviceorder som rättas till hos återförsäljaren. Ibland har fel upptäckts efter att en hel del bilar redan har sålts och dessa fel rättas till vid första service, om det inte är mer än lite småsaker. Så gör alla biltillverkare.

Sedan är det enligt min mening alltid en chansning att köpa t.ex. en ny drivlina i början av dess livscykel. Då får man själv stå som testförare trots alla tester som fabrikanten har gjort innan den släpps ut på marknaden. Då kan det vara säkrare att köpa drivlinan i slutet av dess livslängd istället.

Mina fem öre...

Grattis hober till en trevlig bil med en finfin motor
och välkommen till forumet.

Lite bilder på pärlan kan du väl bjuda på :?:
Var har du fått de ifrån att fel inte åtgärdas i fabrik utan istället hos åf när felen känns till redan uppe på linan?? De låter i mina bilbyggaröron som mycket oseriöst.
Det är därför det bl.a. finns serviceorder. Du tror väl inte på fullt allvar att man stoppar ett band för några småfel som lätt rättas till i eftererhand? Ska det fram 57 Volvobilar om dagen på Torslanda (1 oktober 50 om dagen), så kommer dom fram, så är det bara.
. 57 biler i timen, etter 1 okt. 50 i timen.
av Rille67
Guligan skrev:Grattis! Du är dock en av få Saabägare som går över till Volvo tyvärr. Välkommen i gänget!
Jaså, är det så? Var går dom istället? Jag inbillar mig att fler fd Saab kunder går till Volvo än vad som motsvarar Volvos marknadsandel. Har dock inget belägg för det. Och jag tror vi är flera här på forumet som kommer från Saab. Själv ägde jag en 9-5 2,3t MY-00 och trivdes alldeles förträffligt. Då runt millennieskiftet tyckte jag 9-5 var en klart trevligare bil än V70. Gillade karaktären på motorn. Jag tillhörde också dom uppskattade inredningen á la pilot. Samtidigt är jag också nostalgisk. Det var uppenbara kvalitetsproblem. Så här rakt upp och ner kan jag erinra mig turboras (10’ kr), byte kamkedja (pga problem med vevhusventilation gick iofs på en förlängd motorgaranti), byte tändkassett, byte termostat, krånglande bagageluckelås, byte av någon kassett till automatlådan (gick på 15’ kr).

Min nästa bil var en V70n 2,5T MY-05. Den sålde jag för några veckor sedan. Inte ett enda fel på 19000 mil!

Mvh
Senast redigerad av 1 Rille67, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av StringerBell
hoberg skrev: Kvar blir då volvo
Så är det för många av oss... Förnuftköpet. :wink:
av dst02
epostaren skrev:
dst02 skrev:
epostaren skrev:Sedan är det så att om man under produktion hittar ett fel, så stannar inte monteringen upp. Bilarna fortsätter i stort sett alltid att monteras. Felet blir många gånger till en serviceorder som rättas till hos återförsäljaren. Ibland har fel upptäckts efter att en hel del bilar redan har sålts och dessa fel rättas till vid första service, om det inte är mer än lite småsaker. Så gör alla biltillverkare.

Sedan är det enligt min mening alltid en chansning att köpa t.ex. en ny drivlina i början av dess livscykel. Då får man själv stå som testförare trots alla tester som fabrikanten har gjort innan den släpps ut på marknaden. Då kan det vara säkrare att köpa drivlinan i slutet av dess livslängd istället.

Mina fem öre...

Grattis hober till en trevlig bil med en finfin motor
och välkommen till forumet.

Lite bilder på pärlan kan du väl bjuda på :?:
Var har du fått de ifrån att fel inte åtgärdas i fabrik utan istället hos åf när felen känns till redan uppe på linan?? De låter i mina bilbyggaröron som mycket oseriöst.
Det är därför det bl.a. finns serviceorder. Du tror väl inte på fullt allvar att man stoppar ett band för några småfel som lätt rättas till i eftererhand? Ska det fram 57 Volvobilar om dagen på Torslanda (1 oktober 50 om dagen), så kommer dom fram, så är det bara.

I den fabrik Jag jobbar i strävar vi efter att leverera bilar som är riktiga från början, händer de något på linan så går dom bilar som inte är ok av till en spärryta efter linans slut där allt justeras, provas och slutligen stämplas av justeraren, men så är ju också fabriken i fråga en av världens bästa i J.D powers undersökning, likaså kvaliten på bilarna som rullar ut från fabriken.
av dst02
svendufva skrev:DST02: varför inte. Plastig men det stör jag mig inte på så länge det är skrammelfritt. Jag blir i alla fall inte förbannad när jag ser Saaben. När man kom fram till V70'n hade man lust att ta fram släggan och gå loss på biljäv..n. Var dock mkt nöjd med XC90:n jag hade innan. Det jag vet är att jag aldrig mer köpet dieselbil. Fick höra ikväll att polarns D5:a rasat, 5000 mil på mätarn. Volvo skulle dock bekosta bytet( det läckte in kylarvätska i cylindern).
Helt rätt! Så Jag får nog ta mig en titt på bytbil.com :)
Användarvisningsbild
av Guligan
Rille67 skrev:
Guligan skrev:Grattis! Du är dock en av få Saabägare som går över till Volvo tyvärr. Välkommen i gänget!
Jaså, är det så? Var går dom istället? Jag inbillar mig att fler fd Saab kunder går till Volvo än vad som motsvarar Volvos marknadsandel. Har dock inget belägg för det.
Min nästa bil var en V70n 2,5T MY-05. Den sålde jag för några veckor sedan. Inte ett enda fel på 19000 mil!

Mvh
Visst finns det Saabägare som köpt Volvo. Fast det är nog inte många. Saab hade ca 8% marknadsandel år 2007-2008 innan förfallet började. Nu är den i praktiken 0% och Volvo ligger kvar på sina 19-20% som man haft i många år. De som ökat sedan dess är främst VW/Audi, BMW och även Kia. Det var många som trodde att Volvo skulle öka på Saabs bekostnad men så blev inte fallet.
av Rille67
Ändå märkligt? Jag menar, det är ju mycket av samma målgrupp man vänder sig till. Förhållandevis stora kombibilar, hög säkerhet, Svenskt, stort verkstadsnät.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]