Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnB
@VolvoB20: Gör den "skrikare" på torr asfalt också? Jag har iofs min första Volvo Awd och det är Gen 1 i den men jag har trots snabba starter i korsningar aldrig råkat ut för att framhjulen slirat till innan jag är iväg. Däremot på pissblött gräs kan man kanske se att det slirat fram en dec innan bakhjulen är med i matchen men sedan är det 4 spår tills man släpper gasen. Jag har iofs ingen DSTC som lägger sig i så jag ser bara när TRACS jobbar och det är väldigt sällan även på vintern. My13 kan ju ändå inte vara tillbaka 10 år i tiden och bitvis beskriver du ju din bil som sämre än jag upplever min men det beror kanske på att Gen 4 var fantastiskt mycket bättre än Gen 5. Min chef plockade ut en Passat Alltrack nyligen så det ska bli kul att se vad han tycker om den under vintern då han åkt X3 och S6 tidigare vilket borde räknas som kompetenta 4-krafsare att jämföra med...

/John
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KalleH skrev:Hur beter sig bilen när du gasar iväg, känns den som en framhjulsdriven bil med ryck i ratten och liknande? Blinkar antispinnlampan?
Ja, den känns som FWD ett kort ögonblick innan AWDn kopplas in, sedan känns den som en 4WD. Lampan kan blinka till.
JohnB skrev:@VolvoB20: Gör den "skrikare" på torr asfalt också?
Ja det går att göra skrikare på torr asfalt med framhjulen vid start(vilket jag i.o.f.s hatar att göra), det var ju i princip 200% omöjligt att göra med Gen 4 då momentet inte räcker till att få alla fyra att släppa på torr asfalt.
av S80V8AWD
Med fullgasacceleration från stillastående på vår förra S80 (V8) så var det inte ens något snack om något spinande (bortsett från motorn då alltså 8-)). Jag testade till och med på blöt (läs dränkt) asfalt och det gick galant! Dock så märkte man att det var en liten (ytterst liten) fördröjning innan bakhjulen gav den hjälp som de behövde ge, då kände det som man fick ytterligare 200 whiplash-hästar! Hade den gen 3 tro? Det var en MY07. Om så är fallet så torde väl gen 4 ha varit ännu bättre? Inte som gen 5 verkar vara med andra ord..
av JohnB
Nä jag bränner inte däck med vilje jag heller då det bara sliter på drivlinan i onödan. Det jag menade var när det är mycket trafik och man ska ut på en större väg och det krävs att man gasar iväg lite våldsammare än vanligt. Min förra V70 fwd kunde i sådana situationer slira till så det skrek från däcken. Det har aldrig hänt med S60:in.

/John
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JohnB skrev:Nä jag bränner inte däck med vilje jag heller då det bara sliter på drivlinan i onödan. Det jag menade var när det är mycket trafik och man ska ut på en större väg och det krävs att man gasar iväg lite våldsammare än vanligt. Min förra V70 fwd kunde i sådana situationer slira till så det skrek från däcken. Det har aldrig hänt med S60:in.

/John

Känner igen läget då man har ett tungt släp bakom och ska ut. Min 2010 slirade aldrig till som min nya gör.

Men man vänjer sig, Har kört den nya i några månader nu och man lär sig att bygga upp momentet lite långsamt så AWDn hänger med.
av KalleH
Så man kan lära sig att köra GEN V så att bakhjulen är med och driver från början? Jag har fått intrycket av att flera tycker att försämringen med GEN V märks tydligare med manuell låda än med automat?

/Kalle.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KalleH skrev:Så man kan lära sig att köra GEN V så att bakhjulen är med och driver från början?
Nej, driv direkt från början lyckas jag inte med, men man kan ju stanna någon meter ifrån korsningen och så rullar man igång frammåt lite försiktigt när det är en lucka man ska in i så man får en "rolling start" och går på gasen lite mjukt så AWDn hänger med. Sen när den väl har kopplats in och låst kan man gasa på rejält.

Inget konstigt alls, det är ju bara att köra med samma teknik som man gör med en FWD. På Gen 4 behövde man ju inte bry sig, det var bara att gasa iväg direkt.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]