- ons 29 aug 2012, 13:27
MattiasD skrev:Andrahandvärde går bara att spekulera i och det är många osäkra parametrar påverkar. 2/3 nya bilar idag är en dieselbil och det borde helt klart påverka andrahandvärdet negativt på dessa bilar om 3 år. Dieselskatten höjs också nu vid årsskiftet. Media har börjat uppmärksamma dieselbilens hälsofarliga emissioner. Det bästa man kan göra är att räkna bilarna med samma procentuella värdeminskning. Om man tänker sig att att ha bilen i 3 år och kör 6000 mil, då kommer bilarna att minska 50% i värde. Skillnaden på 60000/2 ger att 30000 måste köras in på D4. Det innebär 15 kr/mil i bränslekostnad och det faller på sin egna orimlighet. T4F är en bra instegsmotor som passar de flesta om man inte har speciella krav (dragvikt som nämndes tidigare i tråden).30000 på 6000 mil ger väl ändå 5 kronor milen, knappast nån orimlighet. Vad jag menar är, det är en relativt liten del av de totala ägandekostnaderna, så man ska ändå välja bil efter vad man vill ha. Jag menar, jag för min del skulle ruttna på en bil med en motor jag inte gillade, om det sedan innebar att jag sparade några kronro milen så skulle det inte vara värt det. Det gäller det mesta, betalar hellre lite extra för att bli nöjd, än att spara pengar och sedan vara missnöjd.
XC70 D5 Aut - MY11
Pyscha 205 Mi16 - Rejsbil
Pyscha 205 Mi16 - Rejsbil