Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
MattiasD skrev:Andrahandvärde går bara att spekulera i och det är många osäkra parametrar påverkar. 2/3 nya bilar idag är en dieselbil och det borde helt klart påverka andrahandvärdet negativt på dessa bilar om 3 år. Dieselskatten höjs också nu vid årsskiftet. Media har börjat uppmärksamma dieselbilens hälsofarliga emissioner. Det bästa man kan göra är att räkna bilarna med samma procentuella värdeminskning. Om man tänker sig att att ha bilen i 3 år och kör 6000 mil, då kommer bilarna att minska 50% i värde. Skillnaden på 60000/2 ger att 30000 måste köras in på D4. Det innebär 15 kr/mil i bränslekostnad och det faller på sin egna orimlighet. T4F är en bra instegsmotor som passar de flesta om man inte har speciella krav (dragvikt som nämndes tidigare i tråden).
30000 på 6000 mil ger väl ändå 5 kronor milen, knappast nån orimlighet. Vad jag menar är, det är en relativt liten del av de totala ägandekostnaderna, så man ska ändå välja bil efter vad man vill ha. Jag menar, jag för min del skulle ruttna på en bil med en motor jag inte gillade, om det sedan innebar att jag sparade några kronro milen så skulle det inte vara värt det. Det gäller det mesta, betalar hellre lite extra för att bli nöjd, än att spara pengar och sedan vara missnöjd.
av MattiasD
Enzo skrev:
MattiasD skrev:Andrahandvärde går bara att spekulera i och det är många osäkra parametrar påverkar. 2/3 nya bilar idag är en dieselbil och det borde helt klart påverka andrahandvärdet negativt på dessa bilar om 3 år. Dieselskatten höjs också nu vid årsskiftet. Media har börjat uppmärksamma dieselbilens hälsofarliga emissioner. Det bästa man kan göra är att räkna bilarna med samma procentuella värdeminskning. Om man tänker sig att att ha bilen i 3 år och kör 6000 mil, då kommer bilarna att minska 50% i värde. Skillnaden på 60000/2 ger att 30000 måste köras in på D4. Det innebär 15 kr/mil i bränslekostnad och det faller på sin egna orimlighet. T4F är en bra instegsmotor som passar de flesta om man inte har speciella krav (dragvikt som nämndes tidigare i tråden).
30000 på 6000 mil ger väl ändå 5 kronor milen, knappast nån orimlighet. Vad jag menar är, det är en relativt liten del av de totala ägandekostnaderna, så man ska ändå välja bil efter vad man vill ha. Jag menar, jag för min del skulle ruttna på en bil med en motor jag inte gillade, om det sedan innebar att jag sparade några kronro milen så skulle det inte vara värt det. Det gäller det mesta, betalar hellre lite extra för att bli nöjd, än att spara pengar och sedan vara missnöjd.
Det är sant, 5 kr milen ska det vara. Spara 5 kr milen under 3 år i bränslekostanad tycker jag ändå ser svårt ut. En T4F drar ca 1 l E85, vilket ger att D4 måste dra 10,49/14,64 = 0,70 l/mil. Då har bilarna samma bränslekostnad....sen var det ju att D4 skulle spara 5 kr/mil. Det ger att dieselmotorn max får dra 0,35 l/mil.....sen var det ju det där med att skatten på bränslet höjs nästa år....det går inte att få ihop kalkylen. En dieselmotor i V70 är aldrig ekonomiskt lönsam.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MattiasD skrev:Spara 5 kr milen under 3 år i bränslekostanad tycker jag ändå ser svårt ut.
Enligt specen är en T4:a aut 2.703 kr/mil dyrare än en D4 Aut om man tankar med dagen bränslepriser.

95 Blyfri 14,93 2012-08-29
98 Blyfri 15,43 2012-08-29
Etanol 10,49 2012-08-06
Diesel 14,64 2012-08-27

Bränsleförbrukning (Blandad)
T4 Sexväxlad Powershift växellåda 7.4 l/100km

D4 Sexstegad Geartronic-automatlåda 5.7 l/100km
av perhall
VolvoB20 skrev:
MattiasD skrev:Spara 5 kr milen under 3 år i bränslekostanad tycker jag ändå ser svårt ut.
Enligt specen är en T4:a aut 2.703 kr/mil dyrare än en D4 Aut om man tankar med dagen bränslepriser.

95 Blyfri 14,93 2012-08-29
98 Blyfri 15,43 2012-08-29
Etanol 10,49 2012-08-06
Diesel 14,64 2012-08-27

Bränsleförbrukning (Blandad)
T4 Sexväxlad Powershift växellåda 7.4 l/100km

D4 Sexstegad Geartronic-automatlåda 5.7 l/100km
Tänk att det är nästan 25% plus i förbrukning för automat på T4, känns grymt omodernt!
Det är väl nåt liknadne för XC70 D5, 5,3 man, 6,8 aut el nåt...
merca audi bmw har ju samma sen länge..
PH
av MattiasD
perhall skrev: Tänk att det är nästan 25% plus i förbrukning för automat på T4, känns grymt omodernt!
PH
Inte enligt den "pålitliga" EU cykeln - 12% merförbrukning för T4 aut och 7% T4F aut. Skillanden mellan T4F och T4 förklaras troligen helt med att T4 man har S/S system som ger direkt utslag i testcykeln.
av perhall
MattiasD skrev:
perhall skrev: Tänk att det är nästan 25% plus i förbrukning för automat på T4, känns grymt omodernt!
PH
Inte enligt den "pålitliga" EU cykeln - 12% merförbrukning för T4 aut och 7% T4F aut. Skillanden mellan T4F och T4 förklaras troligen helt med att T4 man har S/S system som ger direkt utslag i testcykeln.
sorry, jag menade D4! 5,8 mot 4,5.../PH
av jpennerb
Enzo skrev:Jag menar, jag för min del skulle ruttna på en bil med en motor jag inte gillade, om det sedan innebar att jag sparade några kronro milen så skulle det inte vara värt det. Det gäller det mesta, betalar hellre lite extra för att bli nöjd, än att spara pengar och sedan vara missnöjd.
Håller fullt med! Njuter varje gång man startar FT motorn sen att den är törstig bryr man sig inte ett dugg om när man kör. Värt alla extra kronor per mil för att köra en motor man är nöjd med. Ska man alltid räkna på allt så borde man inte äga en pryl! 8)
av Enzo
MattiasD skrev:En dieselmotor i V70 är aldrig ekonomiskt lönsam.
Det där får du utveckla!

Min XC70 D5 06a blev ju lönsam från i praktiken första milen. OK ingen V men ändå.
Har ju svårt att se nån mer lönsam modell än 1.6D (D2) eller D5 (om man vill ha prestanda), självklart beroende på hur mkt man kör. Har man tjänstebil så blir väl dieseln ännu mer lönsam i form av 1.6D (D2).

Etanolen får man ju dessutom anta är på utdöende, men det är ju så klart spekulationer. För att inte tala om problemet att hitta bränsle i andra länder. Men, nu var det ju ekonomi vi pratade om. Låt oss säga att man vill ha AWD i sin V70, skulle T6an bli mer ekonomiskt lönsam, i vilket universum då?
Användarvisningsbild
av Bilnörden
MattiasD skrev:En dieselmotor i V70 är aldrig ekonomiskt lönsam.
Jo, den blir lönsam den dagen man ska dra ett släp som väger 1301kg. Vilket är mest lönsamt D4 eller T5?
av perhall
Min bestämda uppfattning är att T5 inte motiverar prisskillnaden mot T4. Visst låter 240 hk mycket mer än 180 och visst är den klart snabbare, men 7,9 sek 0-100 mot 8,7 är tveksamt att betala 60 000 för. Dessutom drar den 15% mer soppa både enligt deklarationen och, skulle jag tro, i verkligheten. T5 verkar sälja rätt dåligt också. Den ger ju inte heller något mervärde i form av fler cylindrar eller mjukare gång (som när man köper en 530i istf 528i eller A6 2,8 FSI istf 2,0 TFSI och får två extra cylindrar).

Tycker även en manuell D2 börjar bli svår att motivera. D3 man har samma EU-mix men är snabbare, låter roligare, går mjukare och är billigare att serva samt bara lite dyrare...

Tycker också man ska köpa en motor man gillar men bland oss bilentusiaster står varken T5 el D2 så högt i kurs (ej heller T4 men den är ju billig:):)/PH

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]