- ons 22 aug 2012, 07:55
#674213
Diesel D5 Bensin T6 Etanol ja det blir Volvos egen 5:a Ford spisarna ger jag inte mycket för
Moderator: Moderatorer
Fartdåre skrev:MattiasD skrev:Vi har nog alla olika defintion av bäst i det här fallet. Bäst motor för miljön borde vara den 5 cyl 2 litersmotorn som sitter i AFV (gas), under förutsättning att den tankas med biogas. Annars är T4F bäst för miljön, under förutsättning att den tankas med E85. Bäst ekonomi borde dock vara T4F. Billig i inköp och möjlighet till två bränslen bör alltid vara bra. Bäst prestanda är T6. Bästa komprimiss tycker jag ändå är T4F. Billig i inköp, E85 har nästan lika bra miljöprestanda som biogas men bättre än fordonsgas/naturgas, tar flytande biobränsle som ger enklare handhavande och mindre strul.Sen kan man ju tänka att de moderna dieselfemmorna ger en bra körkänsla jämfört med de andra motorerna.
Alltså en bra karaktär som passar XC/V70. Tror nog det var det som var tanken med frågan.
Kan vara bra att hålla miljöpropagandan inombords ibland...
För övrigt så provkörde jag XC70 med T6 och med D5 motorerna i helgen och måste säga att D5an var oslagbar till den bilen. Björnstark
och passade utmärkt ihop med automatlådan. Maximal brukskänsla får man nog med manuell. Med T6an blev det en cruiser. Tanken på
en skogsväg eller leråker var långt borta...
Körde också V70 T4 och D2. T4an duger absolut till vardagskörning. Lite tunt register men pigg nog för att skutta runt i statstrafik.
Kör man mycket med släp eller ofta med full last kan jag tänka mig att förbrukningen blir väldigt hög. Det verkade som att turbon
laddade på hela tiden. Enligt färddatorn drog den 0.98 l/mil. XC70 D5 slukade på ungefär samma sträcka med fyra personer i 0.78.
Båda med automat.
Tyckte inte att D2an inte hängde med riktig när tempot blev högt mellan trafikljusen i rusningstrafiken. Då var vi fyra personer i bilen och
det var nog i mesta laget. Bra som pendlarbilskompromiss kanske. Extremt oinspirerande...
Jag skulle nog valt D3 eller D4, som jag kört tidigare, som är en bättre kompromiss till vardags bruk. Då blir bilen iofs. lite dyrare.
Tycker nog att D5an är skönast men priset blir lite i överkant om man inte behöver styrkan.
För egen del lutar det mot en XC70 D4 AWD, aut. Samma motor som D5,till lägre pris. Med Dynamic Edition paketet blir den riktigt prisvärd.
Vill man ha samma prestanda som D5an går ju det att ordna senare.
Har också funderat på en V70 T4F som budget alternativ. En svart med rött skinn, takspoiler och tonade rutor... Snygg, men mindre användbar.
Dock skattefri...
Fartdåre skrev: Finns inga tabeller i världen som säger hur en stark diesel känns jämfört med en bensinare.Det är sant att tabellen inte visar hur det känns. Men tabellen talar om hur det är. Vid 1500 rpm är D5 starkare än T6.
Fartdåre skrev:Förstår inte vad du vill säga med tabellen?Vill objektivt visa skillnaden mellan motorerna D5 och T6. Men hur skillnaderna är mellan dessa motorer i verkligen när de sitter i bil beror också på t.ex. utväxling, växellådstyp, luftmotstånd och fordonsvikt. Men om alla parametrar är lika utom själva motorn så talar tabellen om hur det är. Men fortfarande finns utrymme för att olika förare kan uppleva att det känns annorlunda. Sådana faktorer kan vara t.ex. ljud, gasrespons samt egna uppfattningar och förväntningar. Men en hk är alltid en hk och en Nm är alltid en Nm. Oavsett om det är en bensinmotor eller en dieselmotor.
I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]
Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]