Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fartdåre skrev:
MattiasD skrev:Vi har nog alla olika defintion av bäst i det här fallet. Bäst motor för miljön borde vara den 5 cyl 2 litersmotorn som sitter i AFV (gas), under förutsättning att den tankas med biogas. Annars är T4F bäst för miljön, under förutsättning att den tankas med E85. Bäst ekonomi borde dock vara T4F. Billig i inköp och möjlighet till två bränslen bör alltid vara bra. Bäst prestanda är T6. Bästa komprimiss tycker jag ändå är T4F. Billig i inköp, E85 har nästan lika bra miljöprestanda som biogas men bättre än fordonsgas/naturgas, tar flytande biobränsle som ger enklare handhavande och mindre strul.
Sen kan man ju tänka att de moderna dieselfemmorna ger en bra körkänsla jämfört med de andra motorerna.
Alltså en bra karaktär som passar XC/V70. Tror nog det var det som var tanken med frågan.

Kan vara bra att hålla miljöpropagandan inombords ibland...

För övrigt så provkörde jag XC70 med T6 och med D5 motorerna i helgen och måste säga att D5an var oslagbar till den bilen. Björnstark
och passade utmärkt ihop med automatlådan. Maximal brukskänsla får man nog med manuell. Med T6an blev det en cruiser. Tanken på
en skogsväg eller leråker var långt borta...
Körde också V70 T4 och D2. T4an duger absolut till vardagskörning. Lite tunt register men pigg nog för att skutta runt i statstrafik.
Kör man mycket med släp eller ofta med full last kan jag tänka mig att förbrukningen blir väldigt hög. Det verkade som att turbon
laddade på hela tiden. Enligt färddatorn drog den 0.98 l/mil. XC70 D5 slukade på ungefär samma sträcka med fyra personer i 0.78.
Båda med automat.

Tyckte inte att D2an inte hängde med riktig när tempot blev högt mellan trafikljusen i rusningstrafiken. Då var vi fyra personer i bilen och
det var nog i mesta laget. Bra som pendlarbilskompromiss kanske. Extremt oinspirerande...
Jag skulle nog valt D3 eller D4, som jag kört tidigare, som är en bättre kompromiss till vardags bruk. Då blir bilen iofs. lite dyrare.

Tycker nog att D5an är skönast men priset blir lite i överkant om man inte behöver styrkan.

För egen del lutar det mot en XC70 D4 AWD, aut. Samma motor som D5,till lägre pris. Med Dynamic Edition paketet blir den riktigt prisvärd.
Vill man ha samma prestanda som D5an går ju det att ordna senare.

Har också funderat på en V70 T4F som budget alternativ. En svart med rött skinn, takspoiler och tonade rutor... Snygg, men mindre användbar.
Dock skattefri...

Så hästsläp efter en xc70 med en T6a är inte passande:)

Känns som xc70 är gjord för D5 = världens snabbaste traktor älskar:)
Användarvisningsbild
av Camel
Om man med bottendrag menar vridmoment så är det ganska lika på både D5 och T6. En liten skillnad till D5:ans fördel finns i området just kring 1500 rpm. Men vid högre varvtal än så utjämnas det mer och mer för att vid 2100 rpm vara lika. Det fortsätter sedan att vara lika upp till 3000 rpm. Sedan drar T6 ifrån mer och mer och fortsätter även att utveckla effekt när D5 har nått sitt maxvarvtal.
(Klicka för större bild)
Bild
Tabellen visar T6 och D5 auto MY12. Max. vridmoment för D5 man är ca 5% lägre.
Jag vet... Ingen hemlighet.
Dieseln ger bättre avstamp från stillastående med aut. låda. Vad som
händer sedan vet alla. Även en något svagare bensinare hade varit snabbare
pga. högre effekt högre upp i registret än dieseln.
Med fyra pers. i var det tydligt. T6an behövde några meter på sig för att vakna medans
D5an frustade iväg med en gång. Med ett tungt släp på så hade det vart ännu tydligare.
Dieselns karaktär är sådan. Måste säga att D5an är utmärker sig bland alla andra oljebrännare
jag kört. Mysig värre...
Användarvisningsbild
av Camel
Fartdåre skrev: Finns inga tabeller i världen som säger hur en stark diesel känns jämfört med en bensinare.
Det är sant att tabellen inte visar hur det känns. Men tabellen talar om hur det är. Vid 1500 rpm är D5 starkare än T6.
Fartdåre skrev:Förstår inte vad du vill säga med tabellen?
Vill objektivt visa skillnaden mellan motorerna D5 och T6. Men hur skillnaderna är mellan dessa motorer i verkligen när de sitter i bil beror också på t.ex. utväxling, växellådstyp, luftmotstånd och fordonsvikt. Men om alla parametrar är lika utom själva motorn så talar tabellen om hur det är. Men fortfarande finns utrymme för att olika förare kan uppleva att det känns annorlunda. Sådana faktorer kan vara t.ex. ljud, gasrespons samt egna uppfattningar och förväntningar. Men en hk är alltid en hk och en Nm är alltid en Nm. Oavsett om det är en bensinmotor eller en dieselmotor.

Själv har jag provat D5 vid flera tillfällen och T6 en gång. Jag tycker T6 överglänste D5, men det är ju jag det. :wink:
av Arese
I detta fall får man inte glömma bort skillnaden i utväxling. Utan att ha data framför mig misstänker jag att T6:an kommer att levera mest moment till vägen i princip hela tiden. Det är där vridet är intressant, inte i motorn!

I övrigt kan jag bara konstatera efter 27 månader med vår D5:a att den på ingen punkt (möjligen undantaget bränsleförbrukning - men den är knappast snål..) slår T6:an. T6 är snabbare, har bredare register, går jämnare/tystare dvs mer komfortabel, låter bättre, funkar bättre med automatlådan osv. Kort sagt, en bättre motor som gör att bilen känns mer påkostad. Sen kanske någon gillar den rustika karaktären, vibrationerna, knattrandet osv i D5. Fast jag har svårt att förstå varför....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]