Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
EDIT 2 19/8-12:
Den jäkla bakluckan och torkaren som sitter på den...
Luckan måste smällas igen och torkaren trillar ofta ner på lacken. Jag ska kolla med Volvo om det är något dom fixar..
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har för stunden en 2 månader gammal 500milad Passat som hyrbil, 2.0TDI någonting. Några reflektioner så här långt eftersom tråden ändå finns.

+ Motorn är ljusår bättre än V70 DrivE (men dom kanske inte 'är jämförbara?). Drar jämt från tomgång upp till 4krpm. Inte snabb, men mycket mer lättkörd (volvon är ju stendöd under 1600 och över 2600).
- Ett ord.. TRÄSMAK... Usch för dessa stolarna.
- Gaspedalen sitter ju in bakom mittkonsolen, är man lång som jag får man snedvrida underbenet vilket INTE är skönt i längden.
- Drar man bak stolen nästan längst bak så ser man inte hela varv och hastighetsmätaren, oavsett hur man ställer ratten. Riktigt störigt.

Sen är ju mycket en vanesak, knappar och annat, men interiören är inte skoj alltså. Nu är ju denna mörk vilket jag inte heller gillar i någon bil, men den känns verkligen billig. Jag vet att det antagligen är instegsmodellen men materialvalen är inte säkerskillt sexiga.

/Martin <-- 150mil kvar i hitlerpulkan...

PS. Gillar man inte knappar i ratten skall man nog inte ha en Passat, jag tror jag räknade till 12 stycken...
av mattish
Nja det är inte riktigt snällt att jämföra 2,0tdi 140hk med 1,6tdi 115hk, men visst är det stor skillnad. Tror D3 och passaten kan vara mer jämförbara.
Stolarna är förmodligen dom vanliga och dom är inte 100% faktiskt. Sportdito är bättre.
Gaspedalen är kanon på passaten eftersom det är hela plattan som sitter i golvet. Den saknar jag!
Sikten är kass i passaten :O A-stolpen är riktigt lurig och jag har varit nära att köra på en eller två cyklister.. (Kan iofs vara deras dårfart som gör det :P)

Knappar i ratten är det inget fel på för stereo osv, det är mest farthållaren jag stör mig på när den sitter i ratten. Volvo har ju 11 st numera också, betydligt rejälare än i passaten dock!
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Inte citera hela föregående inlägg...
Användarvisningsbild
av Perc
Jag vänjde mig rätt kvickt med att ha plus bakåt på geartronicen. Nu tänker jag inte på det längre, dom gånger jag handjagar.

Däremot är det på gränsen till trafikfarligt att göra det manuella läget "så pass manuellt" så den inte ens regerar på en ordentlig kickdown. Det har hänt flera gånger att jag gått ut för omkörning, tryckt gasen i botten och så händer det inget, eftersom jag la i manuella femman 50km tidigare och glömde bort det.
av perhall
Perc skrev:Jag vänjde mig rätt kvickt med att ha plus bakåt på geartronicen. Nu tänker jag inte på det längre, dom gånger jag handjagar.

Däremot är det på gränsen till trafikfarligt att göra det manuella läget "så pass manuellt" så den inte ens regerar på en ordentlig kickdown. Det har hänt flera gånger att jag gått ut för omkörning, tryckt gasen i botten och så händer det inget, eftersom jag la i manuella femman 50km tidigare och glömde bort det.
det låter faktiskt livsfarligt! Ung som när jag kör en DRIVe och ska köra om... läskigt... eller byta fel och kör på 3:an i 20, bilen är helt död.../PH
av jpennerb
mattish skrev:Stolarna är förmodligen dom vanliga och dom är inte 100% faktiskt. Sportdito är bättre.
Har en helt annat åsikt. Det är komfortstolarna man ska välja och inte sportditon med skinn. Sådana satt i en bekants R-line och efter 15 minuter började det göra ont i arslet. Sen ska man inte nämna baksätet som är riktigt illa. Hårda som sten(speciellt mittenplatsen) och konstig vinkel på ryggstödet. Däremot V70n baksäte är betydligt bättre och sträckkörning i timmar aldrig några bekymmer.
Användarvisningsbild
av Momentum
Perc skrev:Jag vänjde mig rätt kvickt med att ha plus bakåt på geartronicen. Nu tänker jag inte på det längre, dom gånger jag handjagar.

Har inte provat förrän i dag på min ena V70 - D3 MY12

Provade i dag att ligga på sexan manuellt läge och trampade ner, lådan växlade ner till fyran, så visst fungerar kick-down

Ska vid tillfälle prova på min andra D5:a AWD MY11

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]