Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

GubbNicke skrev:Derank. Kan du peka på någon modell?

Jag är mycket intresserad av att få ut signal innan steget. och den enda lösningen som jag känner till är TM6 från NAV-TV som har nämnts här på forumet. (T.ex. här: viewtopic.php?f=70&t=68685&hilit=nav+tv ... 80#p642534)
Sorry. Mosconi var en hög till låg. Tm6 finns dom du säger ochså har jag för mig att gladen skulle ta fram en sist jag kollade.

Finns nån till men jag kommer i skrivande stund inte på fabrikatet.

Har du kollat på bilstereo forum. Com har för mig att någon där gjorde en komplett installation i en V60 med most för ett par år sedan. Ska finnas en tråd där.

ntense skrev: tis 14 aug 2012, 22:20 Hej,

Kan hända att någon redan skrivit om detta men då får det bli en favorit i repris. Bakgrunden är att jag förra sommaren köpte en "lagerbil", V70 D5 AWD med Summum paket och inget annat som var kraftigt rabatterat. Min tidigare XC90 var utrustad med Dynaudio och längtan blev till slut för stor. I förra veckan beställdes således alla högtalare utom centern från en krockad bil av Jönköpings bildemontering.

Jag valde Dynaudio högtalare från en -08 då jag hört att nya premium sound inte längre (sedan 2010?) levereras från Dynaudio.

I min bil sitter som sagt den minsta orginal stereon. Montaget var riktigt enklelt. Allt vara bara att byta ut och använda samma kontakter bortsett från mellanregistret där jag klippte kabeln till diskanten och skarvade på en kabel till mellanregistret. Tog någon timme allt som allt.

Redan nu lät det som dag och natt - jag kände igen mig från min tidigare bil. Hade jag vetat hur bra detta lät med orginal förstärkaren hade jag nog nöjt mig men nu var redan förstärkaren inköpt och kablarna dragna till det så det vara så att säga bara att fortsätta och ro det sista i hamn.

Till höger om passagerarstolen i "dörrlisten" fanns två kontaktstycken (gröna 16 pols). Dem klickade jag isär och köpte in två nya från Volvo med tillhörande hanar/honor som hade en kabelstump fäst i sig. Här hittade jag högnivå från stereon som jag drog vidare till slutsteget och returnerade högtalarmatningen till det andra kontaktstycket. Jag gjorde alltså en liten loop via slutsteget.

Jag valde ett Rockford Fosgate steg, mest av nostalgi från mina tidiga körkortsår med dryga 125w per kanal.
Och vi pratar som natt och dag igen. Nu är det betydligt bättre drag och klang än i min frus S80 -07 med Premuim Sound som standard.
Största skillnaden med steg blev klippet i basen och klarheten i ljudet på högre volymer än normala lyssningsvolymer.

Till julklapp lär det köpas in en Subwoofer från skroten som jag bygger om lite så att jag kan mata den via en kanal från samma steg som jag kör fram och bakdörrarna med idag.

Kostnaden landade på nätta 5200:- för alla högtalarna efter lite armbrytning med skroten och så dryga 2500:- för steget som köptes in via Ebay i USA då priset var mindre än hälften trots att jag åkte på moms och tullavgift. En högnivå adapter för 200:- behövdes också och lite ström och högtalarkabel.

Hörs,

Ntense
Jag håller på med samma procedur som du men tänkte använda kablarna som går in i steget under passagerarsätet, hade du inte ett slutsteg under passagerarsätet i bilen du köpte? Jag funderar på ifall jag kan slippa byta ut steget mot ett eftermarknads.

Jag har redan högtalare från High performance, tror du att det är värt att uppgradera till Premium?
qsecofr skrev: mån 13 aug 2018, 07:59 Det inlägget är från 2012, antar att priserna gått upp en del. Hade premium sound i min förra bil och saknar det. Men frågan är om jag saknar det så mycket Bild

Tapatalked.
Jag fick ett pris på typ 6000kr... Även fast det finns hur mycket som helst av dom. Väntar på den lokala skroten nu

Har nu kört ca 30mil, samt 'kört vå[…]

Tusen tack! Här skall läsas :-D

Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&o[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Hei, hentet ny bil- for meg i går. Vil gjer[…]