Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
precis de dom gör! när partikelfiltret är täppt så regenererar bilen oftare och motoroljan späds med diesel kommer över maxnivå och oljan spolas upp av vevstakarna och motorn självandtänder och varvar max tills skiten packar ihop!
så om alla som vill skiter i att byta partikelfilter så gör de! men rekomundera inte andra att göra detta
av AndS
Gourmand skrev:I vintras lämnade han in bilen för just 12000-milaservice och frågade då om partikelfiltret och ev. byte. Verkstaden frågade då om han hade problem med partikelfiltret och när han svarade nekande så frågade verkstadskillen - Varför vill du då byta det ?
För en gångs skull en seriös bilverkstad. De gör på exakt samma sätt som på Peugeot/Citroen-verkstäderna. Vid behov rengörs filtret och detta brukar behövas någon gång mellan 17-20000 mil.
Kanske en dum fråga, men hur märker man som bilägare att ett partikelfilter inte fungerar som det ska på denna biltypen utan släpper ut mera skit i luften? Om man inte gör det så kanske man har problem med partikelfiltret utan att bilen för den skull går sämre och borde åtgärdas. Och hur testar en verkstad att partikelfiltret fungerar felfritt och avstår från byte trots att det ingår i serviceintervallen?
av EFI93
Att filtret är tätt finns det ett larm för. Datorn mätar trycket över det och larmar när det är för högt. Därför kan man inte
plocka bort det hur som helst. På besiktningen berättade de att folk har börjat plocka bort filtret det skulle vara roligt att
veta hur man manipulerar datorn för att slippa larm?
av mattish
EFI93 skrev:Att filtret är tätt finns det ett larm för. Datorn mätar trycket över det och larmar när det är för högt. Därför kan man inte
plocka bort det hur som helst. På besiktningen berättade de att folk har börjat plocka bort filtret det skulle vara roligt att
veta hur man manipulerar datorn för att slippa larm?
Div. trimfirmor kan fixa det! I med spettet i filtret och in med en sån programvara så är det lugnt :lol:

Lagligt, nopp, och jag tror inte jag skulle göra det själv heller utan bytt till ett icke volvofillter.
av Gourmand
Som några tidigare påpekat här - bilen larmar när partikelfiltret är tätt. Ofta sker detta i intervallet 17-20000 mil, knappast aldrig vid så låga miltal som 12000 mil . När så sker kan man välja att antingen demontera och rengöra eller också köpa ett nytt filter via t.ex. Ebay eller någon annan leverantör . Att ha detta som en fast servicepunkt menar jag är på gränsen till bedrägeri, dessutom till en kostnad som är horribel. Detta vet bra verkstäder och informerar sina kunder om. Skulle man inte bli lätt förvånad om man i samband med en service på sin Volvo fick beskedet att växellådan ska bytas vid 15000 mil med motivet att det ingår i "serviceschemat" ?
I övrigt skulle jag starkt avråda från att förstöra/plocka bort partikelfiltret. Bättre att sköta filtret genom sedvanlig rengöring vid behov eller byta filtret när det ev. är slut och då inte genom att låta Bilia göra jobbet och lura av er en massa pengar i onödan. Återigen - det finns faktiskt verkstäder som fortfarande har riktiga bilmekaniker !
av mati
Min V70 DRIVe -11 (har gått 5000mil) regenererar partikelfiltret otroligt ofta. Jag kör i princip bara landsväg (9 mil/dag) till och från jobbet och rensningen går igång var tredje dag efter 25-30 mil. Jag tycker det är allt annat än normalt, dessutom skulle jag tro att filtrets livslängd begränsas ordentligt på grund av detta. Eller är det kanske så att filtret redan är slut? Hade även stora problem med ryckningar vid 1500-1700 rpm som tillfälligt har åtgärdats med ett EGR-byte. Jag känner dock att ryckningarna kommer tillbaka nu efter bara en vecka, och jag är säker på att det finns ett samband med att filtret rensas så ofta.
Nån som har liknande erfarenheter eller en teori vad det kan vara? Verkstaden hittar naturligtvis ingenting, annars skulle jag inte fråga. :-/
av Peanuts
Min DRIVe-11 har gått ca 8000 mil och jag har ungefär samma körmönster som dig, 10 mil landsväg tor dagligen. Jag upplever att min regenerering går med ca 5-8 dagars mellanrum.
av Gourmand
Mitt tips är att du ska vända dig till en verkstad som har kunskap och erfarenhet av dieselmotorer. Jag misstänker att du anlitat en större, auktoriserad Volvo-verkstad och det enda dom förmår är som regel att göra en s.k. felsökning via diagnosuttaget. Klart som fan att de inte hittar något fel då. Felsökning via diagnosuttaget kan i bästa fall ge en viss vägledning, som bilmek måste du dock ha betydligt djupare kunskaper för att du ska veta hur du ska felsöka på riktigt. Nu vet jag inte var du bor, så det är svårt att råda. Om partikelfiltret mot all förmodan skulle vara "slut", då måste man ta reda på varför filtret tagit stryk och hitta felet. Annars är det meningslöst att byta, då samma sak garanterat kommer hända igen.
av Cox
Mitt tips är att lämna bilen till Åf, du har ju garanti kvar på din bil har du ett fel så åtgärdas detta utan kostnad. Lämnar du därimot bilen till annan verkstad gäller inte den garantin, i värsta fall förverkas den. Så lyssna inte på sådana dumheter som att lämna bilen till annan verkstad.
av Gourmand
Vad hjälper det att man har garanti om amatörerna på de auktoriserade märkesverkstäderna inte klarar av sitt jobb ? Tyvärr är det nog iaf så att garantier inte garanterar en problemfri bil. Du bör självklart låta en verkstad som har kunskap och erfarenhet av dessa dieslar titta på din bil. Ge ÅF chansen, ofta lämnar dom bilen i sin tur till någon annan. Om de inte klarar av att ta reda på vad som utlöser problemen med filtret, så ska du leta rätt på en bra verkstad där det finns riktiga mekar och inte bara en massa okunniga datadiagnosnissar. Detta får ÅF stå för, under förutsättning att de fått chansen att reparera bilen.

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]