Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Både man som aut. Men man känns som att cykla. Det vill jag inte. Därför väljer aut-låda :-)
av Maccie
Aut. Kommer aldrig mer frivilligt sitta och ha det obekvämt i en (större familje-) bil.
Kör manuellt, förmodligen av gammal vana. Har testkört en hel del bilar med automat men tycker som nämnts tidigare att det är lite mycket gummibandskänsla i dem (Förmodligen bara jag som är ovan). Den enda automatlåda som jag tyckte kändes helt naturlig satt i en BMW 320d.
Manuellt i väntan på att volvo ska få tummen ur och släppa en snabb och snål dubbelkopplingslåda/PS till sina starkare 5-cylindriga motorer.

Vårt företag har också förbjudit oss att köpa Volvoautomat p.g.a. att CO utsläppen är på tok för höga med automaten.

Alla ni i tråden som totalvägrar att köra manuell, hur skulle ni göra i vårat läge, Köpa Volvo med manuell låda och växla själva eller gå över till ett annat märke som har snåla automater?

Eller skulle ni gå ner till en Drive modell med PS ?
Automat, för att det är bekvämt.
Dock alldeles för dyrt påslag både vid köp och förbrukning... Men den smällen får man ta.
av Amli
Automat - min bil finns inte med något annat alternativ samt att det är bekvämt.
Jag är inte alls främmande för manuell låda, men det beror helt och hållet på vilken bil det sitter i och vad alternativet är.
Automat, för första gången, och då mest för att jag nu också för första gången köpt en diesel. Fast jag får tillstå att dagens D5 har ett betydligt bredare momentregister där den drar bra än vad många andra dieslar jag kört har haft, så den här kunde jag nog genomlidit med manuell låda också.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]