Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#638237
Kalle: Anledningen till att automat får dra mer än manuell på vissa V70II är tydligen att det är lättare att starta en bil från stillastående med automat än manuell. Kopplingen på de manuella tål inte lika mycket dragvikt som momentomvandlaren i automaten.
#638242
chanel skrev:Med 2000kg efter en v70 måste man va på sin vakt hela tiden, för hur man än lastar tuggar det i uppförsbackarna och slingrar i nedförsbackarna.
Man kan fundera på vad det beteendet beror på.
#638403
I direktiv 92/21/EEG finns krav som biltillverkaren ska följa som avgör bl.a. högsta vikt på släpvagn.

Personbil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall ha vikter och dimensioner som fastställts enligt direktiv 92/21/EEG:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 085:SV:PDF
3.3.3 Motorfordonet som drar en släpvagn skall kunna starta fordonskombinationen - lastad till sin högsta tillåtna belastningsmassa - fem gånger i en uppförsbacke med 12% stigning inom fem minuter.

Kravet på upprepade starter i uppförsbacke medför att en motor med låg effekt på låga varv (lågt vridmoment) inte duger ihop med manuell låda vid hög släpvagnsvikt då motorn måste varvas upp för ge effekt tillräckligt för att orka starta fordonskombinationen. Detta medför stor varvtalskillnad mellan kopplingslamellerna och värmeutveckling.

Automatlådornas momentomvandlare tål sannolikt värmeutvecklingen bättre än kopplingslameller vid igångsättningen och dieselmotorer utvecklar i regel tillräcklig effekt vid låga varvtal för igångsättning. Detta medför att det är vanligt att automatväxlade bilar och större dieselbilar har högre tillåten släpvagnsvikt.

De större dieslarna D3, D5, etc. behöver inte varvas så mycket för att ge tillräcklig effekt för igångsättning vilket medför mindre varvtalsskillnad på kopplingslamellerna vid igångsättning och lägre värmeutveckling.

Motorer som t.ex. T4F eller DRIVe utvecklar inte så hög effekt vid lågt varvtal och detta begränsar den tillåtna dragvikten pga kravet på upprepade starter i uppförsbacke inom en viss tid.
#638448
chanel skrev:Har aldrig märkt det med Chevan framför, kan det bero på för lätt dragfordon med framhjulsdrift?
Enligt vägverket så verkar V70II och G20 ha närapå samma tjänstevikt, skiljer ett 20-tal kilon beroende på vilka man söker på..
Men att Chevan troliga går lugnare på vägen med tungt släp bakom, det är det nog ingen som säger emot.

Har dock aldrig märkt fenomenet att Volvon känns svajig med över 2000 kg bakom, (ja jag vet, fy på mig....)
#638550
andreas_lofgren skrev:Kalle: Anledningen till att automat får dra mer än manuell på vissa V70II är tydligen att det är lättare att starta en bil från stillastående med automat än manuell. Kopplingen på de manuella tål inte lika mycket dragvikt som momentomvandlaren i automaten.
Jaha ja alltid lär man sig nåt nytt :-)-)
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]