Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Ber om ursäkt om jag uppfattas som dryg. Men jag har sedan jag slutade med tävlingsbilar inte använt en garagedomkraft.
En ursäkt är att jag kört många år med förmånsbil, med nu snart 10 år med egen V70.
Det är ju bara 2ggr/år som man skiftar hjul, vid däckbyte gör ju verkstan det och de har en lyft.
Har aldrig haft problem att lyfta bilen med originaldomkraft, vad gör det om det tar 2minuter extra/hjul jämfört med att skruva loss, skifta och sedan tvätta hjulen innan förvaring. Man lyfter ju bara ett hjul åt gången och domkraften är stabil. Och jag lägger alltid en träplatta under domkraften oberoende av asfalt eller grus, och den ligger alltid i bilen.
Har haft bil där man lyft hela sidan med endast ett domkraftfäste (runt rör) och en gängad axel med kulled längs ned (Opel Kadett GTE) men där användas aldrig originaldomkraften.
Volvos original med en träplatta under är ju hur stabil som helst. Letar vi efter problem? :wink:
Användarvisningsbild
av StringerBell
AndS skrev: Har aldrig haft problem att lyfta bilen med originaldomkraft,
Inte jag heller, men problemet är att den inte är konstruerad för något annat än högst tillfällig användning (typ punktering) och inte årliga däckbyten under många år.
av Lövet
När jag gjorde däckbyte på min S40N med originaldomkraften slant den över och släppte ner hela bilen med en smäll. Lyckligtvis hade jag inte börjat ta av hjulet och jag hade inga kroppsdelar under bilen.

Sen dess har jag aldrig rört en original saxdomkraft. Inte värt risken.
av Mwi
Fösta gången det var dags att byta däck på min V70 så konstaterade jag att 170:- som däckverkstaden tar för att skifta 4 hjul är rimligt. Original domkraften har jag tvingats använda en gång vid punktering men den känns inte stabil.
av AndS
Mwi skrev:Fösta gången det var dags att byta däck på min V70 så konstaterade jag att 170:- som däckverkstaden tar för att skifta 4 hjul är rimligt. Original domkraften har jag tvingats använda en gång vid punktering men den känns inte stabil.
Erkänner när jag nu rannsakar mig själv att jag faktiskt betalat verkstan 200:- vid några tillfällen för byte av sommar till vinterhjul.
Men åter en fundering. Vi har asfalt vid garaget och låser jag handbromsen med växel ilagd samt lossar hjulmuttrarna lite innan jag hissar bilen så måste det till något alldeles speciellt för att få en V70N eller V70II att ramla av originaldomkraften (med träplatta under domkraftsfoten, varm asfalt kan vara lite mjuk). Domkraften är ju riktigt stabil i sig och inte alls någon nöddomkraft. Har man man sett t.ex. Opels av äldre modeller 60-80tal så skulle jag hålla med om att det var en nöddomkraft de bilarna hade.
Användarvisningsbild
av MartinS
Känns det bättre när däckverkstaden förstör fästena än när man själv gör det? ;-)

Jag har aldrig haf problem at hitta vettiga lyftpunkter på någon bil ännu, och jag har aldrig använt de stackars fästena för orgnaldomkraften.

/Martin
av AndS
MartinS skrev:Känns det bättre när däckverkstaden förstör fästena än när man själv gör det? ;-)

Jag har aldrig haf problem at hitta vettiga lyftpunkter på någon bil ännu, och jag har aldrig använt de stackars fästena för orgnaldomkraften.

/Martin
Om en verkstad eller däcksfirma förstör fästen ska de syssla med något annat, åtminstone den personen som lyckas göra det med en lyft. :wink:
Man kan ju inte misslyckas med en pelarlyft och där du dessutom har gummikuddar, alla bilar har ju vissa grundläggande lyftpunkter i chassiet.
Nä, känns nog som ett välfärdsproblem om man inte lyckas hitta lyftpunkter på en bil :wink:
av AndS
Mwi skrev:
MartinS skrev: Jag har aldrig haf problem at hitta vettiga lyftpunkter på någon bil ännu, och jag har aldrig använt de stackars fästena för orgnaldomkraften.
/Martin
http://www.gunneby.se/xc60/dynga/vanster1.jpg
Nä jag ser det bara att köra till hjulen hänger fritt :wink:
Är det domkraften man ser sticka fram precis bakom vänster framhjul :wink: Men här ger jag mig, inte ens min brädlapp skulle hjälpa. :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Mwi skrev:
MartinS skrev: Jag har aldrig haf problem at hitta vettiga lyftpunkter på någon bil ännu, och jag har aldrig använt de stackars fästena för orgnaldomkraften.
/Martin
http://www.gunneby.se/xc60/dynga/vanster1.jpg
Nä jag ser det bara att köra till hjulen hänger fritt :wink:
Observant :-)

Det var bara att gräva rrent kring hjulen och sedan byta, mycket enklare än att leta lyftpunkter ;-)

/Martin

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]