Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Med AWD sliter det lite mer bak och mycket mindre fram. Kör man hårt och mycket blir det stor skillnad i däckekonomi (dock troligen inte om man väger in andra kostnader för AWD). Det är ju inte längre heller så på Volvo att däcken måste ha ung samma mönsterdjup fram o bak (till skillnad från de eländiga V70 AWD MY99 med en mycket farlig och märklig 4WD...)/PH
perhall skrev:225:or är ett bra val vid 17".
Ljudmässigt hörs P Zero 18" mer än alla 17" (kanske inte slitna regummerade 245-45 no-brand...). Kan tänka mig att NOkia Z är tystare.

Tyvärr är det så med däck att grymt grepp som Pirelli och i viss mån Conti innebär kortare livslängd och högre ljudnivå. Michelin är oftast tysta, bekväma och håller länge men har inte alls samma grymma grepp som ett Pirelli Zero.../PH
Hur märker ni skillnad i grepp mellan olika fabrikat av sommardäck? Eller rättare sagt, hur kör ni för att märka att ett däck har ett "grymt grepp" jämfört med ett annat?? På vinterdäck (i vinterföre) känner jag skillnad i grepp, men sommardäck....?
Jag har kört två bilar i rad med Conti Sport Contact 5 225/50 R17 och de spårade lite mindre än de Pirelli PZero 245/45 R18 jag kör med nu (syns på min avatar till höger).

Dock är 18-tummarna tystare märkligt nog. Greppet bättre likaså. Var det regnblött så spann min förra bil på rent gaspådrag på 2:ans växel. Det går inte med 18-tummarna jag kör på nu.

Jag gillar 18-tummarna skarpt. Volvo har ju bara 50-profil på 17-tummarna vilket inte faller mitt utseende i smaken. Min bror hade 40 eller 45-profil på sin AudiA6 om jag inte minns fel och de ser smäckrare ut. Men nu är jag helnöjd med utseendet, komforten och prestandan. Hållbarheten lär vara mindre men det får jag leva med :)
Efter en lång vinter kommer man knappt ihåg hur bilen går med 18" sommarhjul.
Jag reagerar främst på att man behöver vara rädd om fälgarna, kantstenar är inte roligt...
av perhall
Racetwin2 skrev:Jag har kört två bilar i rad med Conti Sport Contact 5 225/50 R17 och de spårade lite mindre än de Pirelli PZero 245/45 R18 jag kör med nu (syns på min avatar till höger).

Dock är 18-tummarna tystare märkligt nog. Greppet bättre likaså. Var det regnblött så spann min förra bil på rent gaspådrag på 2:ans växel. Det går inte med 18-tummarna jag kör på nu.

Jag gillar 18-tummarna skarpt. Volvo har ju bara 50-profil på 17-tummarna vilket inte faller mitt utseende i smaken. Min bror hade 40 eller 45-profil på sin AudiA6 om jag inte minns fel och de ser smäckrare ut. Men nu är jag helnöjd med utseendet, komforten och prestandan. Hållbarheten lär vara mindre men det får jag leva med :)
Faktiskt finns det 245-45-17 på V70II, det fanns åtminstone på MY08 och MY09 men jag har inte sett det fabrikslevererat senare. Vanligt på tidigare 3,2 och 3,2 AWD...

Bra, då vet jag att jag inte ska köpa CSC5...
PH
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]