Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
Finns det något bilmärke som har släppt en ny "funktion" och det inte har strulat med det i början ??

Det är väl mer en regel att fordonet färdigutvecklas hos slutkund Än att det är ett fullt fungerande system som levereras................

Men vad vet jag Har haft fel förr så kanske även denna gång .... (Kristallkulan är trasig Det var något med mjukvaran som behövde uppdateras)

//Gooose
Användarvisningsbild
av CarMan
perhall skrev:Det som "brukar hända" (ibland åtminstone) är att de gör en slarvig felsökning 2 ggr, dvs. meken fakturerar Volvo Cars 1500 kr och lägger ned 10 minuter på att felsöka... typ, sen tredje gången fattar verkmästaren att det är allvar och de tvingar någon mek att leta tills det är löst. Konstigt att de inte löste det på tredje. Min s/s fungerar utmärkt /PH

Volvo cars betalar 0:- för felsökningar. Man betalar bara för reprationer!
Användarvisningsbild
av CarMan
När start/stopp inte funkar är det oftast handhavande problem.
Man har då oftast laddat batteriet med en laddare ansluten på minuspolen.
Gör man det så blir bateriet full laddat, men bilen vet inte om det.
Ett full laddat batteri tar nästan inte åtsig någon ström alls, vilket gör att mätsystemet i bilen kan behöva bårt åt 100 timmars körning innan den har uppfattat att bilens batter i faktiskt är full laddat.

Lösningen om man råkat göra detta är att ta bort batteripolen i 1 min. Och helst även gå in med Vida & nolla/ ange att du bytit batteri.
av kodac02
CarMan skrev:När start/stopp inte funkar är det oftast handhavande problem.
Man har då oftast laddat batteriet med en laddare ansluten på minuspolen.
Gör man det så blir bateriet full laddat, men bilen vet inte om det.
Ett full laddat batteri tar nästan inte åtsig någon ström alls, vilket gör att mätsystemet i bilen kan behöva bårt åt 100 timmars körning innan den har uppfattat att bilens batter i faktiskt är full laddat.

Lösningen om man råkat göra detta är att ta bort batteripolen i 1 min. Och helst även gå in med Vida & nolla/ ange att du bytit batteri.
Detta har mekanikern provat 3 gånger nu utan framgång :-( samt andra ev lösningar han fått från Volvo i Göteborg!!
Användarvisningsbild
av CarMan
Då är det nog ingen här som kan bidra med något.

1 generatorn laddar ej som den ska
2. bilen märker inte att laddninge går in i batteriet.
av pergrein
Aha, det förklara ju varför mitt S/S system sluta fungera efter servicen för jag bad dom ta bort "Auto torkaren bak".

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kodac02 skrev:Problemet löst!
Det är en bugg när man plockar bort auto torkaren bak, Volvo jobbar med en fix!
Där skulle man vilja vara med på en kod-granskning, hur lyckades man få detta beroende i mjukvaran :mrgreen:

Det är klart S/S avaktiveras ju vid backning som dessutom aktiverar bakrutetorkaren så det var väl någon programerare som råkade utnyttja samma variabel i koden 2 ggr.
av perhall
Hörde av nån annan med s/s att det ska gå igång om man kopplar ur och bromsar. Sen gå igång när man släpper bromsen. På min stannar motorn bara när man lägger i friläge och lyfter kopplingen... ska det va så?/PH

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]