Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreas_lofgren skrev:Det exaka antalet centimetrar var inte riktigt min poäng utan mera att det ändå inte handlar om några terrängegenskaper. Vilket också illustreras av att när det verkligen gäller så köper polisen in annat:

Bild
Polisen vet aldrig i förväg "när det gäller", så att köpa in enstaka Landcruisers känns meningslöst ur det perspektivet. Tror att de köps in för speciella användningsområden som inte är att jaga bus ad-hoc.

Tycker XC70 eller liknande är en vettig kompromiss, de kan ta sig in på lite skogsvägar och över högre trottoarkanter och samtidigt köra lite snabbare på asfalterad väg.
Polisen vet aldrig i förväg "när det gäller", så att köpa in enstaka Landcruisers känns meningslöst ur det perspektivet. Tror att de köps in för speciella användningsområden som inte är att jaga bus ad-hoc.

Tycker XC70 eller liknande är en vettig kompromiss, de kan ta sig in på lite skogsvägar och över högre trottoarkanter och samtidigt köra lite snabbare på asfalterad väg.[/quote]

Här i malmö använder dem Landcruisern till att transporterar hästarna.
Toyotan är inköpt för att dra hästsläp åt polisen så den kommer nog inte bli en vanlig polisbil...

Min poäng är främst att jag tror valet av XC70 ger 90% nackdelar och 10% fördelar jämfört med en vanlig V70 AWD.
onkeltompa skrev:XC70 är mer toolig och man får plats med längre hundburar, om du frågar mig. Schäfern tillexempel är en stor hund och behöver gott om plats. Dessutom fanns inte XC60 när det var dags att pröva XC som tjänstebil, framför allt för hundförarna.

70:an ligger avsevärt bättre på vägen i höga farter, ta ut en bil av varje modell på E4 så förstår du men akta körkortet. Priset idag mellan modellerna skiljer inte vansinnigt mycket men varje krona som kan sparas i material, kan användas till brottsbekämpning som det heter. Tror personligen att det kommer att dyka upp några XC60 på några mindre distrikt under året, det är varje myndighet som bestämmer vad man vill lägga pengarna på.

Tom
Här har du helt rätt jag och min sambo har två schäfrar den ena är över 70 i mankhöjd och vi hade aldrig fått in dem i en xc60 med MIM bur.
I malmö finns många polisbilar....(undrar varför..) men i alla fall här rullar alla möjliga årsmodeller den vanligaste är nog xc70 den gamla modellen som producerades till 2007. Finns till och med en 945a på rull.

Det är kultstatus på 945an.
Mccartney skrev:Bara dem kör mina favorit bilar xc70 och v70 och håller sig till dem underbara BMW motorcyklarna så är jag nöjd med den svenska poliskåren. :P
Att de sedan är lika skickliga som Kling & Klang spelar ingen roll? :-)
Mccartney skrev: Här i malmö använder dem Landcruisern till att transporterar hästarna.
Såg den på E22 mellan Malmö och Lund förra veckan, igen hästsläp, kunde inte se några hästar inne i bilen, möjligen några under huven :D
av jpu
Nu är det väl Passat som gäller...? :wink:
i min lilla stad så har polisen 1st vw buss 2st v70 2,5ft 1st v70 2,4t 01 och 5st xc70 nya modellen 3st kvar av den gammla modellen
och dom håller på att fasa ut vanliga v70 för ingen tycker om dom det är xc som gäller för dom tar sej över buss hinder och refuger som inte vanliga v70 klarar och ja tro mej de går villt till de kan jag lova inte ens posten kör isönder så mycke som polisen lyckas med
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Nu till nästa problem. Tog av rem igen och no[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!