RobbanS skrev:/.../om det e nått man bör tänka på så hojta gärna till, Mvh Robban
Kanske ska nämna att den OBDII-läsare som jag köpte på teknikmagasinet inte ser ut att vara en "äkta" ELM327 även om de påstår det. Tydligen är det en kopia från Kina. Men den fungerar bra så det verkar kvitta. CD-skivan som följer med har jag inte använt. Den behövs inte om man använder en smartphone eller liknande med lämplig app.
en fråga till ,när man kopplar in OBD, är det lätt att installera på mobilen när mobilen väl hittat den via bluetooth ?
Om du menar BT-anslutningen så fungerar den bra och är stabil. Första gången har jag för mig att jag fick knappa in koden 1234. Men efter det så behövs ingen kod, torque-appen hittar ELM327 så fort den startas. Tar endast ca 5-10 s.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22 "What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Camel skrev:Om du menar BT-anslutningen så fungerar den bra och är stabil. Första gången har jag för mig att jag fick knappa in koden 1234. Men efter det så behövs ingen kod, torque-appen hittar ELM327 så fort den startas. Tar endast ca 5-10 s.
Va nice, ska testa idag, hör av mig om jag inte får till det :-O)
Ganska kul med Garmins options, förtändning med gradantal. Man blir nästan nostalgisk och drömmer tillbaka till gymnasiet när man stod och ställde tändningen på 240-serien. :D
Har själv kollat på lösningen med Garmins ecoRoute och det blir inte så förbaskat dyrt om man köper en billig Nuvi med blåtand och pekskärm.
1500:- ca för en Gps och OBD-dongeln går på ca 900. Dessutom kan man ju se och släcka felkoder och lägga upp typ en körjournal med förbrukning och kostnader om man är road av det. Gps:en kan ju användas till, just det Gps. :D
Jag tycker också att man ska kunna läsa av motortempen, jag köpte en obd läsare med can obd. det är en uiftech 581 och den ansluter jag ibland och kollar live data under körning. man kan läsa av det mesta. rätt nöjd och inte så dyrt om man köper den i england på deras website.
Rätt så nöjd att man kan få fram dem flesta värden med OBD, men det e en sak jag inte kan
få fram, och det är Oljetempen på torque, ni som
har den appen, hittar ni den och vad heter den?
Mvh Robban
onkeltompa skrev:Ganska kul med Garmins options, förtändning ted blåtand och pekskärm.
1500:- ca för en Gps och OBD-dongeln går på ca 900. Dessutom kan man ju se och släcka felkoder och lägga upp typ en körjournal med förbrukning och kostnader om man är road av det. Gps:en kan ju användas till, just det Gps. :D
Tom
Kolla min Garagetlänk. På min MY12 AFV har jag lagt upp en video där du ser funktionerna (videon ligger i en av flikarna om du tagit upp bilderna på bilen). OBS! Det räcker inte att navigatorn bara har blåtand för att den skall vara kompatibel. Kolla listan över kompatibla enheter på Garmins hemsida.
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson
RobbanS skrev:/.../men det e en sak jag inte kan
få fram, och det är Oljetempen på torque/.../
Momentanvärdet på oljetemperaturen har OBDII - PID (Parameter ID) 01 5C (hex). Jag har inte själv provat att läsa oljetemp. Jag har provat att läsa etanolhalt på detta vis med Torque men det fungerar inte. Jag är dock osäker på om det finns någon tempgivare i motorn för oljetemp. Det är ju en första förutsättning. Läs mer om PID här: http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs
Mode(hex) = 01
PID (hex) = 5C
Data bytes returned = 1
Description = Engine oil temperature
Min value = -40
Max value = 210
Units = °C
Formula = A - 40
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22 "What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
RobbanS skrev:/.../men det e en sak jag inte kan
få fram, och det är Oljetempen på torque/.../
Momentanvärdet på oljetemperaturen har OBDII - PID (Parameter ID) 01 5C (hex). Jag har inte själv provat att läsa oljetemp. Jag har provat att läsa etanolhalt på detta vis med Torque men det fungerar inte. Jag är dock osäker på om det finns någon tempgivare i motorn för oljetemp. Det är ju en första förutsättning. Läs mer om PID här: http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs
Mode(hex) = 01
PID (hex) = 5C
Data bytes returned = 1
Description = Engine oil temperature
Min value = -40
Max value = 210
Units = °C
Formula = A - 40
Lite konstigt att det inte skulle finnas en tempgivare för oljetemp, men det verkar dock vara så, hittar inget på appen som verkar fungera som en oljetemp.