Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qwerty
Om jag kopplar alla högtalare till ett 4.kanals steg, kommer jag då kunna justera balans och fader med stereons jsuteringar eller tappas den funktionen?

Sen så har jag fått en ide om att köpa en surfplatta för att köra musik från och ha det via eftermonterad blåtand från volvo.
Vilken platta skulle funka bäst, Ipad eller en android alt en windowsbaserad?
av qwerty
Kommer till våren då det är varmare ute att byta högtalare och montera ett 4 kanals steg till dessa. Lutar åt att jag tar något från dls. Just nu känns det inte motiverande att skruva bil då jag bara har kallgarage.

Har dock beställt en Huawei media pad som borde komma inom nån dag, ska ha all musik på den och även navigering med en app från navigon.

http://www.huaweidevice.com/worldwide/p ... 3290&tab=0

För att få ut musiken till bilen och även kunna ringa och ha ljudet i bilen högtalare kommer jag köra bluetooth via AUX uttaget, beställde följande adapter då den verkade smidigast och man slipper då sladdar.

http://www.miccus.com/products/blubridge-mini-jack-rx

Dock undrar jag om det är någon som kan tipsa om ett smidigt och bra fungerande fäste för plattan i bilen? monteringsbygel till instrumentbrädan i v70II 2008 har brodit, men inget som kan hålla själva plattan dock.
av matpe
Kanske lite OT men vad finns det för olika stereoalternativ till volvobilarna och i vilken storleksordning kan man dela in dem, den jag har heter high performance.
Mvh Mattias
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tartryffel skrev:Fader och balans funkar precis som vanligt.
Då måste man plocka alla fyra högnivå högtalarutgångarna från originalstereon och köra in i sitt nya fyrkanalssteg.

Ok, kom ihåg att det är att kasta pengar i sjön att köpa et svindyrt steg som har 0.00000001% distortion då man ju plockaren dassig högnivåsignal som har gått ingenom originlastrerons billiga slutsteg redan.....
av qwerty
Tartryffel skrev:6.5 får du inte in men 5.25 går.

Frågan är väl om det är nån kräm i förstärkardelen i Performancestereon.
Där kan jag nu säga emot, egna undersökningar slår allt.

Det går att få 6,5" både fram och bak eftersom det sitter 6,5" där original. Bilden är tagen i framdörren, fast jag lättade även dörrsidan bak och kontrollerade.

Bild
av qwerty
Om jag i första skedet endast byter högtalarna till ett kitsystem med filter, bas och diskant. Hur är det kopplat original?

Sladden till diskanten går den från samma sladd som driver själva basen och skillnaden ligger i filtret om är fastlött på diskanten?

Räcker det isf om jag tar basens sladdar och kopplar till nya delningsfiltret och sedan från det som vanligt till bas/diskant och låter original diskantsladd ligga löst inne i dörren utan funktion?
av qwerty
Jag kollade nyss i volvos bilkonfigurator och där anger dom Base performance stereon till 4x20W. Kollar man även in High performance anges även den till 4x20W.

Är det bara högtalarna som skiljer mellan base och high?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Förutom funktionerna i stereon som skiljer så kan det mycket väl vara så att det är samma slutsteg med andra högtalare.
av qwerty
Sitter och försöker fördjupa mig i detta med MOST-systemet och stereo.

Most är ju ett enkelriktat ringnätverk, alltså kommer det en kabel in och en går ut.

Alltså behöver man inte dela kabeln för att få signal, att ta optiska kablar från en annan bil på skroten och sedan bygga ut är ju då fullt möjlig. Alla enheter får ju samma info via kabeln men programmet i bilen lär enheterna i kedjan vilken info de ska reagera på.

Så då blir min fråga, vart tar kablen som går från stereon vägen i nästa led, vart ansluter den i min bil med endast performance ljudpaket?
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]