Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mwi skrev:Okunnig fråga men måste inte DSG lådan gå igenom växel för växel ner man gör kickdown? Och då blir väl i alla fall nedväxlingarna inte så snabba.
Jo, men det beror ju på hur vilda nedväxlingar du behöver, om detta ska vara ett problem eller ej. Plötsligt pelle i botten från lugn körning - då stegar dubbelkopplingslådorna ner där en koventionell automat kan hoppa över växlar. Men gasar man bara lite mer sansat extra växlar även en konventionell automat ofta bara ner ett steg.
Henry_Fågeljazz skrev:sweborn!

Jag tror precis som du att det kommer en helt ny XC70 2015 eller möjligen senast 2016.

Ska bli intressant att se vad de hittar på exteriört innan dess.

/H
S80L 2013 bör kunna ge ledtrådar, men kanske inte så många till XC70 då jag inte tror på ex. kromade ribbor i grillen på en XC70 om det inte är en China edition. Mer LED i alla fall?

Edit: en snål automatlåda till 2.4 dieslarna skulle nog kunna kicka igång lite försäljning i de högre prisklasserna.
av jpu
DSG-lådan är garanterat snabbare än en geartronic i alla möjliga moment.
Dessutom (i mitt tycke) är DSG betydligt mer komfortabelt och ryckfritt än geartronic..
jpu skrev:DSG-lådan är garanterat snabbare än en geartronic i alla möjliga moment.
Dessutom (i mitt tycke) är DSG betydligt mer komfortabelt och ryckfritt än geartronic..
Eller en 8-växlad "normal" låda som BMW kör hårt med, passar i mitt tycke bättre på en komfortkryssare, dvs alla Volvo.

Edit: fast det kräver kanske en ny modell där utrymme kan skapas. Kanske genom att använda 4-cylindriga motorer. Provkörde en Audi A6 Avant 2.0 TDI, den motorn gav inte premiumkänsla direkt med sitt klena motorsågsljud och, säkert av optimeringsskäl, klena lågvarvsregister.
Blir en grymt tuff fight om tjänstebilsförarna som ofta har ett maxtak.

Alltrack 170 hk Aut 4wd = 325.900
XC70 D3 163 hk Aut 4wd = 369.300

För 43.400 kr man kan köpa kul extrautrustning i Alltrack innan man är uppe i samma pris som XC70, räcker till helläder + xenon + led paket + drag + 18tum + dynaudiostereo + komfortrutor så det blir tystare

Blir svårt val nu när det snart är dags för byte. Jag är inte mycket för lull-lull men visst blir man frestad.
Tur du skrev den där sista raden om lull-lull, annars hade jag trillat baklänges! :lol:

Nä då, skämt å sido, det kommer kräva en motprestation från Volvo, och kanske betyder att vi snart få se en prissättning av V70 D3 och XC70 D3 som rimmar med verkligheten istället för hur det är nu när den är överprisad nåt så sjukt mycket!
Variosboy skrev:Tur du skrev den där sista raden om lull-lull, annars hade jag trillat baklänges! :lol:

Nä då, skämt å sido, det kommer kräva en motprestation från Volvo, och kanske betyder att vi snart få se en prissättning av V70 D3 och XC70 D3 som rimmar med verkligheten istället för hur det är nu när den är överprisad nåt så sjukt mycket!
Den saknade V70 D3 AWD. Volvo behöver kanske inte heller ta 25' för AWD.

Men en kompis beställde nyss en BMW. Han ville inte ha X-drive, trots att han skulle få det för småpengar i samband med en kampanj. Så kanske dessa fyrhjulsdrivna bilar egentligen handlar mer om märkesimage än att sälja optimalt, de flesta vill inte ha dem ändå med tanke på vad det kostar i form av inköp, förbrukning, högre vikt, sämre prestanda etc.

Svårt att placera sig när å ena sidan Audi/BMW vill ha massor med pengar för sina bilar och VW trycker på hårt med prispress. Kan Volvo vara antingen eller?
Variosboy skrev:Tur du skrev den där sista raden om lull-lull, annars hade jag trillat baklänges! :lol:
Precis... heller mycket motor än sumflum, en tunt utrustad Alltrack med 247 hk diesel för 43 tusen mer än för 170 hk hade varit fint.

Nåväl, det lulllull jag verkligen uppskattar är Xenon o Sub, nu har ju volvo sabbat dessa fulständigt så de blir omöjliga på nästa XC pga att man har hårdkodat dem med rörliga-lampor, Dynamic och Intergread telefon så det drar iväg bortåt 40 lakan för sub och xenon, vilket är på en annan plantet för min budget.

Nu är ju dessutom Alltracken så billig med största moton som går att välja att man kan lasta i tonnvis med godis för att nå upp till volvon pris.

Så det jag ser framför mig är en helt ren D5 215 med kass halogen och dassig radio som skramlar.

Eller en svagare alltrack 170 hk som är abolut fullsmetad med med extrautrustning i alla varianter.

Hade det bara varit möjligt att få XCn med sub och xenon hade den varit första valet alla ggr.....
Lägger man på hyfsad utrustning på Passaten och XC70 så hamnar de nära nog på samma pris.
Volkswagen har nog haft ganska klart för sig var man skall ligga i pris för att matcha Volvon.
Det känns mer som om tycke o smak får avgöra mer än att det blir en prisfråga.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]