Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OFFO
Tänkte lägga in en bild på hur jag gjort... men får inte till det.. så gammal är jag ju inte ?:-/
av S80-04
Desmodue skrev:Jag kör med en CTEK och där ingick en kabelsats som jag har monterat på batteriet och sedan är det bara att koppla in laddaren när man behöver.
Okej att du får öppna huven men det är ganska smidigt de få gångerna per år man gör det.
Nu har jag en liten snabbkontakt under huven.
Det fiffiga med en ctek är att du kan använda laddaren också annanstädes. Och man behöver ju inte ladda batteriet alla dagar. Har själv 6 andra batterier som måste nu och då laddas på vintern. Dessutom har jag inte möjlighet att värma bilen med elektricitet på jobbet. Skulle hellre använda den där 5000:- till en fjärrtsyrning till dieselvärmaren.
av S80-04
Cox skrev:
StefanN skrev:Det finns ju färdiga kit på volvo för antingen bara batteriladdning eller i kombo med motorvärmare.
Varför hålla på med Åsa-nissedragningar av kablar genom grill och annat när det går att få snyggt? På en 740 från 87 ok men nu är det ju nya bilar det handlar om.
Kan inte annat än hålla med, har jag råd att köpa en bil för ett par hundratusen så har man råd med en laddare för en strunt summa åxå.
I finland kostar en Volvo V70 omkring 500000:-, efter det är nog min kassa tom :oops:
av Cox
S80-04 skrev:
Cox skrev:
StefanN skrev:Det finns ju färdiga kit på volvo för antingen bara batteriladdning eller i kombo med motorvärmare.
Varför hålla på med Åsa-nissedragningar av kablar genom grill och annat när det går att få snyggt? På en 740 från 87 ok men nu är det ju nya bilar det handlar om.
Kan inte annat än hålla med, har jag råd att köpa en bil för ett par hundratusen så har man råd med en laddare för en strunt summa åxå.
I finland kostar en Volvo V70 omkring 500000:-, efter det är nog min kassa tom :oops:
Kan förstå det om dom är så dyra där :D
Användarvisningsbild
av D5power
Om man laddar man en CTEK-laddare måste man låssa locken på batteriet under laddningen ?
Är det säket att ladda batteriet utan att låsa batteripolerna ? Kan bilelektroniken skadas ?
Användarvisningsbild
av Doffen
Er ikke nødvendig. Må bare huske på å koble laderen til bilen før du setter strømmen i laderen. Om du kobler det opp slik jeg viser med bildene på forige side så trenger du ikke åpne panseret engang
av IntenZe
Jag köpte en ctek laddare och drog ut kontakten vid sidan av framlyktan så det blir lätt att koppla i, kommer bara att ha den utdragen på vintern så de är lugnt.
Användarvisningsbild
av Camel
Doffen skrev:En CTEK med comfort indicator er å anbefale.
På V70 II kan man koble til kabelen og strekke ut opp mot frontruten. Så slipper man å åpne huven hver enda gang

Bild

Bild

enkelt og greitt :)
Jag ser ingen säkring i serie med CTEK-uttaget på bilden. Det är viktigt att undvika kortslutning vid direkt anslutning till batteriet. Om isoleringen skadas på ledningen eller om det blir internt fel i laddaren finns risk för kortslutning med eventuell brandrisk som följd. Inget att leka med. Montera en säkring. Ett gott råd i all välmening. :wink:
Användarvisningsbild
av Doffen
Klar over det. Men risken for skade på isolasjonen er ekstremt liten der. Og ligger bare mot plast uansett. Men er en veldig grei plassering. Har nå vært koblet slik i 2 år å 40000 km uten tegn til prpblemer. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk