Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RobbanS
peetan skrev:Gå till en firma som kan mappa den ordentligt för e85 istället för polestar.
Jag gjorde de.....ojojoj vilken skillnad mot polestar.
Ställde upp min mot en polestaroptimerad, exakt likadana bilar, 2,5ft aut.
Lämnade honom efter 2:a växeln, sen blev gapet större och större.
Mkt mer effekt och vrid.

Nu hänger jag inte riktigt med, så du menar att man bara behöver gå till nån som kan mappa och vips så har man mer en 258hk :-O)

faan att man inte visste det innan,...

Undrar vad som händer om man mappar bilen EFTER en polestar optimering, måste ju faan ta T6an med hästlängder ?:-/
av peetan
I princip har jag "samma" typ av optimering som polestar, fast ett par snäpp värre, dvs ingen löda i styrenhet-hemma-fixargrej, utan ren mjukvara mappad för just min bil,

Hängde ju på en s80 v8 utan problem, och han drog fullt!
Användarvisningsbild
av 1Burken
jag ska inte läsa sådant här....
Jag har tyckt det är för mycket pengar att slänga ut... men..
av Mwi
peetan skrev:Gå till en firma som kan mappa den ordentligt för e85 istället för polestar.
Jag gjorde de.....ojojoj vilken skillnad mot polestar.
Ställde upp min mot en polestaroptimerad, exakt likadana bilar, 2,5ft aut.
Lämnade honom efter 2:a växeln, sen blev gapet större och större.
Mkt mer effekt och vrid.
Hur länge räknar du med att automaten och drivaxlar kommer hålla? Misstänker att det finns något samband med att Polestar "bara" plockar ut 258 Hp och garantin fortfarande gäller.
av peetan
Min garanti gäller också fortfarande.
Om jag får ställa motfråga?

Hur kan drivaxlar och låda hålla för 325hk som polestar lämnar ur en t6:a.
Svar: För att det håller! Dessa saker är dimensionerade för bra mkt mer än vad som sägs i folkmun.

Folk tror att det forfarande sitter "ryckomater" i bilarna och att dom dricker sååå mkt mer än manuella, och dom skär efter 4000mil. Det va längesedan de va så.

Det jag vill ha sagt är att det sitter en likadan låda och likadana drivaxlar som i en t6:a, 2 färre dock.
av AndS
peetan skrev:Min garanti gäller också fortfarande.
Det beror väl på vad du avser med garanti, hur gammal bilen är och antal mil den rullat.
I en som fortfarande omfattas av garanti från leverantör/handlare eller maskinskada, så kan du få problem vid ev. skador.
Men kan du själv enkelt återställa till original vid service, problem och besiktning utan att de syns så....
av Cox
Visst kan man lämna bilen till en trimfirma som mappar om, men du missar själva grejen med Polestar.
Det är det enda trimmet du kan lägga på din bil med bibehållna garantier samt avgasemissioner.
Samt så får man intyg så man kan registreringsbesiktiga bilen dvs den blir laglig. Men struntar man i detta och går på att trimfirman lämnar garanti på motor drivlina med mera så visst köp. Men var medveten om att även färddator och andra vitala system i bilen slutar att fungera som tillverkaren tänkt.
av AndS
peetan skrev:Bilen är 13 månader
Ja, då skulle jag inte ge rådet till någon att plocka in programvara som inte är godkänd då du fortfarande har nybilsgaranti. Får man ett stopp på vägen och blir tvungen att ringa assistans så hamnar bilen på verkstad med inte godkänd programvara inladdad (såvida du inte har något att ladda tillbaka med om det nu går med en felaktig bil). Visst risken kanske är liten att det händer.
Och senaste när jag besiktade bilen kollade man inga avgasvärden utan endast om bilen hade några felkoder, men då har jag en diesel.
Men sedan får var och en göra sina egna val.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Cox skrev:Visst kan man lämna bilen till en trimfirma som mappar om, men du missar själva grejen med Polestar.
Det är det enda trimmet du kan lägga på din bil med bibehållna garantier samt avgasemissioner.
Det där med emmisioner är ju lite ljug tycker jag.

Emmisionerna kommer ju vara exakt lika och oförändarde i EUs körcyckel som innan både med Polestar, BSR, RICA eftersom det normala är att man bara mappar om i de över effektregistren som inte används i EUs lugna körcykel .

Om du gasar hårdare än i EUs körcyckel så du kommer upp i det nya mappade området så ökar ju självklart emmisionera med både Polestar, BSR och Rica. Ju hårdare man mappar/trimmar, ju mer ökar det.

Den stora fördelen Polestar är ju att man behåller garantin.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]