Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

squadron skrev:Jag antar att när man kollar på transportstyrelsen på en 2.5ft så anges förbrukningen i Etanol?
Om man då kör den på bensin, är det andra siffror då? Och i så fall hur ser de ut ?
Förbrukningen visas med bensin, du får gångra med 1,3-1,4 för att få förbrukning med e85....
Nej. Det är tvärtom. Vill du veta förbrukningen på E85, så gäller forum som det här, eller möjligen ungefärliga siffror, en sida som heter Miljöfordon. Där beskrivs olika FFV-fordon. http://www.miljofordon.se/
Jag kan säga som en vägledning, men inte rätt motor i ditt fall, att min V70 2.0 -08 drar i genomsnitt 1,18 L/mil. Dom större motorerna torde vara lite bättre optimerade än min. Så speciellt mycket mer drar dom inte. Sedan kommer det ju an på hur man kör o.s.v men det är ju samma sak för alla bränslen.

Ett tillägg: Jag säger alltså inte Nej till Robski, utan svarar på trådskaparens fråga.
Med 2,5FT behöver du eg inte automaten. Den har bra vrid och ett väldigt brett register. Automaten drar dessutom upp förbrukningen. Jag skulle lätt valt 2,5FT summum pga utrustningen. Det är en riktigt fin bil som jag tror att du får bra ekonomi i med det låga antalet mil.

Jag körde etanolbilar under 4 år och det var alltid billigare än bensin och är så fortfarande skulle jag tro. Dessutom går 2,5FT som en raket på E85 jämfört med blyfri 95. Stor skillnad om man kört mycket. Är det 231-hästaren? tänk då på att den fick en bättre manuell låda med högre utväxling runt 2009/2010.
squadron skrev:Ett exempel på bil som jag skulle kunna köpa är:
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V7 ... ?ca=15&w=2

Eftersom jag ej fick rikgit svar på min förra fråga frågar jag istället.

Vad drar en 2.5FT på Etanol resp. Bensin?
Vår 2,5 FT -10 drar 0,88 på bensin och ca 1,10 på etanol. Kör numera bara på etanol. Den drar mer om man gasar mkt. Har kört 3400 mil sedan vi hämtade ut den ny och är mycket nöjda med bilen. En momentum buisness.
Otroligt låg förbrukning Kungmackan, låter som du åker mycket landsväg med väldigt lugnt tempo? eller?
Grannen har en likadan som du och han menar att det med den körningen han har är fullständigt omöjligt att komma under 1,4 med Etanol!? Han är resande säljare och kör enligt egen utsago relativt lugnt.. Han har manuell låda ska tilläggas!
Du gör en service vid 3.000, 6,000, 9.000 mil osv. Samt ett oljebyte vid 1.500, 4.500, 7.500, 10.500 mil osv. Däremot får det inte vara mer än ett år mellan Service eller oljebyte. Exempelvis om du kör 1.500 mil/år eller mindre, byter du olja ena året och service det andra. Det är kamrem, men jag är osäker när den skall bytas. (12.000 mil kanske)
Att det ska vara så svårt med bil. Jag börjar nu vackla, hittar ingen välskött v70II diesel med ca6-7000mil för 170000kr, ska man kanske satsa på en 2,4d eller 5d v70n av 07-08 modell istället? Eller kommer denna bli heldöd när V70III kommer och tappa massor på de tre år jag skall ha den?
Har du beslutat dig för att "skippa" 2,5FT? Det är välkänt att dieslarna har har högre andrahansvärde. Men hur länge, det vet ingen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]