Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Silas

Hade jag varit dig, hade jag satsat på Polestar eller Autotech Motor.
av Peanuts
silas skrev: Skall hämta min nya XC70 AWD D3 till veckan och antagligen åker jag direkt över gatan till BSR och beställer 245hkr 510 nm.
Är det någon som hört om några problem med MY11 XC70 AWD D3 när det gäller BSR? Skulle vara intressant att veta innan man slår till.
Jag kan bara tala utifrån mina erfarenheter. Har du tur så fungerar BSR kanon och din bil blir piggare och bättre på alla sätt och vis. Om det däremot blir några problem så kan du hamna i en väldigt knivig situation där ansvaret bollas mellan Volvo och BSR. Jag rekommenderar dig att noga läsa igenom alla villkor från BSR samt ta en ordentlig funderare på om du är villig att riskera garantier, försäkringar m.m.
av whennebab
silas skrev:

Skall hämta min nya XC70 AWD D3 till veckan och antagligen åker jag direkt över gatan till BSR och beställer 245hkr 510 nm.
Är det någon som hört om några problem med MY11 XC70 AWD D3 när det gäller BSR? Skulle vara intressant att veta innan man slår till.
Jag vet inte om du har beställt med automat eller manuell växellåda men tänk på att automaten endast klarar av att hantera 440 nm.

http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

Jag jobbar på en växellådsverkstad och chiptrimmarna med automater är våra storkunder. Visst håller en automatlåda med trim om man kör försiktigt och sällan använder max vrid och lådan är ju byggd med marginaler. Volvo och alla andra biltillverkare mässar för "lifetime oil" som aldrig ska bytas (de har till och med satt varningsdekaler på växellådorna att man absolut inte får byta olja) men när man chippar en bil som redan original har mycket vrid så slits oljan i lådan mycket fort och behöver bytas ofta.

Mvh.
whennebab skrev:
silas skrev:

Skall hämta min nya XC70 AWD D3 till veckan och antagligen åker jag direkt över gatan till BSR och beställer 245hkr 510 nm.
Jag vet inte om du har beställt med automat eller manuell växellåda men tänk på att automaten endast klarar av att hantera 440 nm.

http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

Jag jobbar på en växellådsverkstad och chiptrimmarna med automater är våra storkunder. Visst håller en automatlåda med trim om man kör försiktigt och sällan använder max vrid och lådan är ju byggd med marginaler. Volvo och alla andra biltillverkare mässar för "lifetime oil" som aldrig ska bytas (de har till och med satt varningsdekaler på växellådorna att man absolut inte får byta olja) men när man chippar en bil som redan original har mycket vrid så slits oljan i lådan mycket fort och behöver bytas ofta.

Mvh.
Mycket bra info och synpunkter!
Användarvisningsbild
av Perra83
Variosboy skrev:
Perra83 skrev:Autotech Motor har bra grejer. Väldigt trevliga är dom oxå. 185hk 490Nm ur en D3 det är fan inte illa, bara ett exempel :wink:
Finns ingen specifik motor som heter D3..
Autotech tycks inte göra någon skillnad mellan D3 motorn till S40N V50 C30II C70N S60II V60 S80II V70II. Detta gäller 2011 och framåt.

Volvo har ju olika effektuttag original ur D3:an till de olika bilarna. Jag vet själv inte vad jag skulle välja. Polestar ger ju 225hk men "bara" 460Nm. Lite snällare mot drivlinan kanske.
whennebab skrev:Jag vet inte om du har beställt med automat eller manuell växellåda men tänk på att automaten endast klarar av att hantera 440 nm.
Min V60 T6 R-Design Polestar har 329hk/480Nm....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
whennebab skrev:Jag vet inte om du har beställt med automat eller manuell växellåda men tänk på att automaten endast klarar av att hantera 440 nm.
Min V60 T6 R-Design Polestar har 329hk/480Nm....
Enligt Aisinis egen hemsida är det utanför vad man specat lådan för att hålla för.

BildBild
av Steff 99
Eftersom D5 har 440nm som standard, då stämmer inte det att automatlådan bara klarar 440nm ...var ifrån har du fått detta ...länk ?......
Men det verkar som den manuella lådan klarar mindre, för på samma motor är den begränsad till 420nm.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Perra83 skrev:
Variosboy skrev:
Perra83 skrev:Autotech Motor har bra grejer. Väldigt trevliga är dom oxå. 185hk 490Nm ur en D3 det är fan inte illa, bara ett exempel :wink:
Finns ingen specifik motor som heter D3..
Autotech tycks inte göra någon skillnad mellan D3 motorn till S40N V50 C30II C70N S60II V60 S80II V70II. Detta gäller 2011 och framåt.

Volvo har ju olika effektuttag original ur D3:an till de olika bilarna. Jag vet själv inte vad jag skulle välja. Polestar ger ju 225hk men "bara" 460Nm. Lite snällare mot drivlinan kanske.
Alltså, D3 ÄR inte en specifik motor! Det är det jag försöker säga. Volvo har ju -som skrivits om några gånger- bytt ut hela sitt sätt att benämna motorer. Och från och med MY10 (om jag minns rätt) så anger inte motorbeteckningen på bakluckan att det rör sig om en specifik motor, bara om den går på diesel (D) eller bensin (T) och vilken effektklass den hör till (1-8)..

Ett bra exempel är XC70 D3 och XC70 D3 AWD där det står samma sak på bakluckan men där det är fullständigt olika motorer i bilarna..
Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]