Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Doffen skrev:
andreas_lofgren skrev:
fredrikwt skrev: Vi hade inga som helst problem med bilen, och bortsett från värdeminskningen, så var det den billigaste bilen vi har ägt även Kian inräknat som tar svinpriser för servicen. Jag skulle absolut rekommendera bilen.
Det här är en oerhört viktig poäng som såååååå många glömmer bort när de ensidigt fokuserar på förbrukningssiffror. Faktum är att V70II 2.0D lär vara billigare i drift än V50 2.0D eftersom den (trots samma motor) kräver både additivpåfyllning och filterbyte enligt serviceprogrammet. V70II 2.0D verkar ha en riktigt dyr service men den kommer inte förrän vid 24.000 mil då kamremmen ska bytas.
Er ikke dyr service på 2.0D. Betaler nå på 80 000 km, kr 3700 NOK for servicen. Ikke ille det.
Nej, men så har du ju ingen V50 heller ;)
av erikgxx
Har en V70 2.0D Summum,uttagen i mars -09.
Har kört 13000 mil, mestadels motorväg 120-130 samt lite "bykörning" mellan varven. Jag har kört den på 0,6-0,63 hela tiden. Slår aldrig fel. Kör man "landsväg" så sjunker förbrukningen ganska dramatiskt.
Den har gått kanon. Enda som varit, var att ett lager i generatorn lade av för ett halvt år sedan. Annars inget. Precis som jag varit van med. Bytar till en Drive om två månader. Lite orolig för att den skall vara för seg. Provkörde en D3 och den gick oerhört kultiverat som jämförelse!
Erik
av fredrikwt
Nej nu när jag sålde vår så kände man ju så här i efterhand att det där med förbrukningen är ju skoj när man står vid pumpen - men i det stora hela spelar det ju inte in med många kronor - bättre o köra det man trivs med.
Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]