Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

viktore skrev:Både manuell/aut till T3-5 har olika slutvxl för växlar 1-4 resp. 5-6.
Någonstans har det blivit fel, enligt de siffrorna skulle T4 manuell göra kring 130km/h vid varvstopp i 2an och 200km/h i 3an.. :lol:
Jag håller med om att V70II T4 verkar vara lite högt utväxlad på de lägre växlarna men mina beräkningar bör stämma om Volvo angett korrekta siffror. Källan som jag använt är denna:

https://www.media.volvocars.com/se/enha ... tions.aspx
Bild

Volvo anger endast ett omsättningsförhållande för slutväxeln och ett omsättningsförhållande för varje växel i växellådan. För slutväxeln på V70II T4 MY12 manuell anger Volvo 2,773:1. Om vi tar 2:ans växel som exempel så anger Volvo 2,150:1. Volvo anger däck 225/55 R16.

Om vi börjar med däcken så är hjulomkretsen teoretiskt 2,054 m. I verkligheten är den effektiva hjulomkretsen något mindre pga av intryckning av gummidäcket vid kontaktytan mot underlaget.

Om motorn snurrar 6200 rpm så är utgående varvtal efter 2:ans växel 2883,7 rpm. Om ingående varv tal till slutväxeln är 2883,7 rpm så blir utgående varvtal på drivhjulen 1040 rpm vilket är 17,33 varv/s. Med hjulomkretsen 2,054 m blir detta en hastighet av 35,6 m/s vilket är 128,2 km/h@6200rpm.

Om man räknar ifrån Volvos angivna hastighet@1000rpm på 6:e växeln som är 45,8 km/h och skillnaden mellan 2:a och 6:e växelns omsättningsförhållanden så blir hastigheten på 2:an 124,5 km/h@6200rpm.

Skillnaden mellan dessa två sätt att räkna blir ca 3% vilket motsvarar en intryckning av gummidäcket vid kontaktytan mot underlaget på ca 9 mm vilket är realistiskt att tro och som Volvo sannolikt antagit i sina uppgifter.

Om man tittar på den angivna utväxlingen för V60 T4 så är den lägre än V70II T4 på de lägsta växlarna och det finns gott om filmer på Youtube där accelerationen genom växlarna för V60 visas. Volvos uppgifter för V60 stämmer med filmerna. Har inte sett motsvarande filmer på V70II men vid en provkörning för länge sedan drar jag mig till minnes att jag tyckte V70II T4 var högt växlad på de lägre växlarna jämfört med t.ex. 2,5FT man MY11 som gör 112 km/h@6750rpm på 2:an. Men då hade jag inte räknat på det så jag kollade inte så noga.

Om någon har andra uppgifter kom gärna med dem här. Volvo har faktiskt haft fel uppgifter förut på sin internetsida. :wink:
Camel skrev:
viktore skrev:Både manuell/aut till T3-5 har olika slutvxl för växlar 1-4 resp. 5-6.
Någonstans har det blivit fel, enligt de siffrorna skulle T4 manuell göra kring 130km/h vid varvstopp i 2an och 200km/h i 3an.. :lol:
Jag håller med om att V70II T4 verkar vara lite högt utväxlad på de lägre växlarna men mina beräkningar bör stämma om Volvo angett korrekta siffror. Källan som jag använt är denna:

https://www.media.volvocars.com/se/enha ... tions.aspx
Bild
Se: https://www.media.volvocars.com/global/ ... tions.aspx
Som sagt så är det här med korrekt och konsekvent information inte riktigt Volvos grej..

Man kan även genom att jämföra utväxling för 4an och 5an se att något är lurt. Om det hade varit samma slutväxel så hade motorn varvat mer i 5an än 4an :lol:
viktore skrev:Som sagt så är det här med korrekt och konsekvent information inte riktigt Volvos grej..
Verkligen inte. :(
viktore skrev:Man kan även genom att jämföra utväxling för 4an och 5an se att något är lurt. Om det hade varit samma slutväxel så hade motorn varvat mer i 5an än 4an :lol:
Jag håller med om detta. Jag noterade faktiskt samma sak men trodde att siffrorna var omkastade i tabellen eftersom det inte framgick att två olika omsättningar på slutväxel fanns där jag läste. Men jag borde insett detta. :oops: Men iaf jag har lärt mig ännu en ny sak. :D
Tack viktore för uppmärksamheten! :-)-)

Jag har ändrat tabellen för T4 och T5 i första inlägget så det ska stämma. Det ser betydligt rimligare ut med hastigheterna på varje växel jämfört med innan. Nu återstår bara att justera diagrammen för T4 och T5, kommer när jag får tid.
(Klicka för större bild)
Bild
Omek skrev:"Nuvarande bilar: V70II 2,5FT R-Design man. MY11 + Ford Focus HGV 1,8 FFV -10"

Blir man stillastående hinner man fundera på annat.
Frågan är vilken av bilarna du syftar på. :wink:
Ni som bra på att tolka sådana är diagram, kan någon berätta för mig om det ges någon ledtråd till varför T5 motorn inte lyckas (betydligt) bättre 0-100 jämfört med D5:an trots övertaget i effekt för T5:an?
Hej igen!

Går det att hitta data på v70II 3,2 aut, eller det kanske är svårt? Jag skulle tycka det är jättespännande att få se en jämförelse med de övriga motorerna, då jag har en 3,2:a!

Snygga grejer, som sagt! :)
Grym tråd Camel.
Jag lyfter på hatten särkilt för fysikdelen.

Ett par funderingar bara. T4F PS har stora steg mellan 1 2 3 men sen ligger stegen tätt. 5 och 6 ligger nästan i varandra. Ser ut som bilen är växlad för autobahn. Blev det rätt här?

Har letat motorkurva för 2,0F med PS som jag själv harvar runt i, men inte hittat någon. Det vore intressant att se hur den skiljer mot T4 och D3. Dessutom är 2,0F en sugmotor och det skulle vara kul att se skillnaden grafiskt. Det lutar åt nån av T4 o D3 vid nästa bilbyte.
chuckbuck skrev:Grym tråd Camel.
Jag lyfter på hatten särkilt för fysikdelen.
Tackar! :-)-)

chuckbuck skrev: Ett par funderingar bara. T4F PS har stora steg mellan 1 2 3 men sen ligger stegen tätt. 5 och 6 ligger nästan i varandra. Ser ut som bilen är växlad för autobahn. Blev det rätt här?
Nej. Som "viktore" påpekade så har T4 och T5 (både powershift och manuell) olika slutväxel för växel 1-4 samt 5-6. Detta uppmärksammade jag inte när jag gjorde graferna. Jag har rättat upp tabellen i första inlägget så att den stämmer och där kan man se hastigheterna på varje växel. Men jag har inte hunnit att rätta upp graferna för T4 och T5 ännu. Det kommer. Graferna stämmer dock för de andra motorerna.

chuckbuck skrev: Har letat motorkurva för 2,0F med PS som jag själv harvar runt i, men inte hittat någon. Det vore intressant att se hur den skiljer mot T4 och D3. Dessutom är 2,0F en sugmotor och det skulle vara kul att se skillnaden grafiskt. Det lutar åt nån av T4 o D3 vid nästa bilbyte.
Ska först rätta upp graferna för T4 och T5. Sedan kommer 3,2 som "aka06iah" önskat har jag tänkt mig. Får se om jag gör 2,0F, har inga kompletta data.
Hej alla!

Jag vill bara lyfta en tråd, så den inte faller i glömska. Och jag hoppas att Camel grejar att fixa fram de kurvor som "saknas"! Sånt här är spännande!
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]