Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
macx79 skrev:/.../men är det någon som har ett bra ställe att fästa minus på, när man nu inte ska fästa direkt på polen?
Jordanslutning (Röd pil)
Använd ledigt hål med rätt jordskruv. Jordningspunkter finns på båda sidor.
(Klicka för större bild)
Bild
Användarvisningsbild
av Camel
macx79 skrev:Annars så tas förslag på andra smarta och fiffiga lösningar emot med stor tacksamhet! :D
(det ska gärna vara så smidigt att frugan fixar att ta bort och sätta dit laddaren vid behov... :D )
Skrev tidigare i tråden:
Camel skrev:Man kan ju också tänka sig en hemmatillverkad adapter med en comfort connect i ena änden och en 13-pol stickkontakt till släpvagnsuttaget i den andra (om du har ett 13-pol uttag) så att man kan ladda utifrån. Har själv byggt en sådan med 10m kabel, mycket bekväm att använda.

Eller så köper man en comfort connect med ciggpropp och laddar genom uttaget i lastutrymmet bak (om du har ett sådant). Då kan man ju ansluta strömsladden till laddaren i uttaget för kupévärmaren (om du har ett sådant).
Hemmatillverkad 13-pol adapter för laddaren:
(Klicka för större bild)
Bild

Placering av uttag för laddare inne i bilen:
(Klicka för större bild)
Bild
Användarvisningsbild
av Perc
Cox skrev:Har man uttag för kupévärmare, så har man även intagskabel och då är en laddare från Calix att föredra.
Har denna lösning själv och den är kanon. Då laddas batteriet samtidigt som man får värme i bilen.
Om man har Calix-system ja, vilket alla inte har. Defa finns också. Men dom har egna laddare, och större sortiment dessutom. :)

Vill man vara riktigt hightech ska man montera Defas reläbox med timer i bilen. Sen kopplar man kontinuerlig ström till bilen istället för via nån vanlig motorvärmarklocka. Laddaren går hela tiden, reläboxen/timern i bilen sköter om att slå på värmen på morgonkvisten. Men har man parkeringsvärmare i bilen räcker det ju med batteriladdare. Nån motorvärmare behövs öht inte. :)
av macx79
Camel skrev: Bild
Tack för förslagen! :-)-)
Gillar installationen i bagaget! Hur mycket vågar man ladda med via detta uttag? Finns det någon risk att man laddar med för hög laddström den här vägen? (Har inte skaffat någon laddare än, men funderar på CTEK MXS 5.0 med 5 A laddström.)
av JohnB
ctekladdarna är ju datorstyrda så det ska inte vara någon risk för överladdning då laddaren håller koll på det automatiskt. Snygg installation Camel, smutt med mobilt bredband i bilen också :-)-)

/John
Användarvisningsbild
av Camel
macx79 skrev:/.../Gillar installationen i bagaget! Hur mycket vågar man ladda med via detta uttag? Finns det någon risk att man laddar med för hög laddström den här vägen?
Komfortuttaget i lastutrymmet till CTEK-laddare är anlutet till konstant plus via matningen till 13-pol släpvagnsuttaget som har hyfsat grovt originalkablage i kretsen som är direktanslutet till batteriet via säkringar. Jag laddar alltså inte via 12-voltsuttaget. Då kan jag ha laddaren inne i bilen ansluten till kupévärmarkontakten så laddas batteriet samtidigt som jag kör motorvärmaren. Låst bil och inga sladdar genom huven eller liknande. Uttaget har spänningsindikering med blinkande LED i olika färger som visar batteristatus (synliga genom fönstren utifrån).
Användarvisningsbild
av Perc
[quote="Camel"
Placering av uttag för laddare inne i bilen:
(Klicka för större bild)
Bild[/quote]

Vad har du för övrig elektronik där? Ser intressant ut. :)
av Schmoyoho
Bumpar denna tråden lite. Gäller det någonting särskilt om man laddar batteriet med en vanlig korkad laddare? Jag har bara en sådan att tillgå och om jag inte måste så orkar jag inte köpa någon ctek, har ändå ingen bränslevärmare eller liknande. Däremot kör jag VIDA ibland och ibland vill jag bara kunna hålla på inne i kupén med takbelysningen tänd.

Så kort och gott, kan jag underhållsladda med en gammal hederlig dumladdare och köra stereo och sådant samtidigt som jag pillar med bilen? Eller handlar det bara om huruvida laddaren kan ge tillräckligt med kräm? Kanske inte räcker till VIDA men att spela lite stereo och köra interiörbelysningen?
av Schmoyoho
Slutade med att jag fick tag på en MXS 7.0 till ett bra pris men nu är min fråga om någon har något tips på var jag ska koppla comfort connect-kabelns minusmatning? Camels påstått fina bilder funkar inte. Kan man använda minuspolen om man inte har BMS eller bör man välja en annan jordpunkt ändå? Gnistbildning är väl ingen risk med en CTEK när man dessutom gör in-/urkopplingarna med laddaren avstängd?

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]

Volvo S80 Automat (Oljeläckage) !!

Hejsan gruppen / forumet. Jag ska försö[…]