StringerBell skrev:Camel skrev:Frågan är bara varför Volvo (och en del andra) håller fast vid bara två år?
Ett sätt att spara pengar så klart.
Självklart. Jag ser på det så här:
Bilar i ett priskänsligt segment med övervägande del privatköpare har oftast fler års garanti än dyra bilar. Som alla borde veta är garanti en kostnad som måste tas ut på något sätt eftersom alla bilar kan strula (och det gör bilar). Även kunderna gör en egen värdering av att slippa ev. reparationskostnader om garanti finns. När kunderna jämför två bilar med olika garantilängder så blir det ju en konkurrensfördel med längre garantitid om inte bilen blir dyrare dvs. tillverkarens tro på egna produkten är större pga att tillverkaren troligtvis vidtagit åtgärder för detta i design och produktion.
Bilar i de övre prissegmenten och "premiumbilar" tenderar att ha många tjänstebilskunder. Bilarna är ofta komplext uppbyggda med mycket som kan krångla. Tillverkaren har inte ansträngt sig mer än nödvändight för att hålla bilarna felfria på många års sikt pga följande:
Tjänstebilar omsätts naturligt på ca 3 års intervall. Kostnaden för en garanti på t.ex. 5 år skulle bli relativt stor för en komplext uppbyggd bil och tjänstebilsköparen skulle ändå inte vara beredd att betala denna fullt ut eftersom bilen ändå byts ut innan. Alltså behöver tillverkaren inte anstränga sig lika mycket med långtidsfaktorer när bilarna konstrueras och det märks på en del bilars långtidskvalitet.
En kostnad för "garantiåtagande" kan man ta ut på 3 olika sätt: Officiell garanti inbakat i försäljningspriset, Goodwill med marignalförsämring och Badwill med försämring av marknadspositionen. Vilket sätt som tillverkaren använder kommer att uppfattas olika av kunderna. Det som kunderna uppfattar som det sämsta sättet är att ta ut kostnaden i Badwill eftersom kunden får betala och tillverkaren också får en kostnad i möjliga framtida försäljningsbortfall. Förvånansvärt många tillverkare väljer ändå just Badwill-metoden i ett kortsiktigt tänkande pga att marknaden inte tillräckligt "straffar" dessa tillverkare.