Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Helt rätt. Jag vet att det sedan många år inte finns milbegränsning för Volvo sedan min taxiägartid. Först är det två års obegränsad nybilsgaranti, därutöver har ägaren möjlighet att teckna en drivlinjegaranti, i samband med att man tecknade serviceavtal, för det tredje året. Men där var det en begränsning till 36.000 mil.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Camel skrev:
Cox skrev:Personligen anser jag att det är rent vansinne att begränsa miltalet, håller skiten enbart ex 12000 mil eller 2 år det är mera konstigt
Håller helt med. Frågan är bara varför Volvo (och en del andra) håller fast vid bara två år?
Ett sätt att spara pengar så klart.

Jag har haft lite småfel kontinuerligt efter 2 års garantin försvann, och de kostnaderna slipper ju Volvo.

Sedan är det skit när elektronik slutar fungera efter 3,5 år som det gjorde i min ena xenon-strålkastare. 6500:- och noll goodwill.
KKR skrev:Helt rätt. Jag vet att det sedan många år inte finns milbegränsning
Jag ger mig. 12000 mil / 2 år vad det besked jag fick direkt från Volvo ÅF. Hade ingen praktiskt betydelse för mig, och antagligen har det inte det för Volvo heller.
Användarvisningsbild
av Camel
StringerBell skrev:
Camel skrev:Frågan är bara varför Volvo (och en del andra) håller fast vid bara två år?
Ett sätt att spara pengar så klart.
Självklart. Jag ser på det så här:

Bilar i ett priskänsligt segment med övervägande del privatköpare har oftast fler års garanti än dyra bilar. Som alla borde veta är garanti en kostnad som måste tas ut på något sätt eftersom alla bilar kan strula (och det gör bilar). Även kunderna gör en egen värdering av att slippa ev. reparationskostnader om garanti finns. När kunderna jämför två bilar med olika garantilängder så blir det ju en konkurrensfördel med längre garantitid om inte bilen blir dyrare dvs. tillverkarens tro på egna produkten är större pga att tillverkaren troligtvis vidtagit åtgärder för detta i design och produktion.

Bilar i de övre prissegmenten och "premiumbilar" tenderar att ha många tjänstebilskunder. Bilarna är ofta komplext uppbyggda med mycket som kan krångla. Tillverkaren har inte ansträngt sig mer än nödvändight för att hålla bilarna felfria på många års sikt pga följande:
Tjänstebilar omsätts naturligt på ca 3 års intervall. Kostnaden för en garanti på t.ex. 5 år skulle bli relativt stor för en komplext uppbyggd bil och tjänstebilsköparen skulle ändå inte vara beredd att betala denna fullt ut eftersom bilen ändå byts ut innan. Alltså behöver tillverkaren inte anstränga sig lika mycket med långtidsfaktorer när bilarna konstrueras och det märks på en del bilars långtidskvalitet.

En kostnad för "garantiåtagande" kan man ta ut på 3 olika sätt: Officiell garanti inbakat i försäljningspriset, Goodwill med marignalförsämring och Badwill med försämring av marknadspositionen. Vilket sätt som tillverkaren använder kommer att uppfattas olika av kunderna. Det som kunderna uppfattar som det sämsta sättet är att ta ut kostnaden i Badwill eftersom kunden får betala och tillverkaren också får en kostnad i möjliga framtida försäljningsbortfall. Förvånansvärt många tillverkare väljer ändå just Badwill-metoden i ett kortsiktigt tänkande pga att marknaden inte tillräckligt "straffar" dessa tillverkare.
av sorsj
Vet faktiskt inte om jag vill ha 'superlång' garanti - om jag är en skötsam bilförare/bilägare, vill jag då vara med och via Volvos garantikollektiv betala för slarvpellar, som orsakar stora kostnader?
Användarvisningsbild
av Camel
Fast slarv brukar ju inte omfattas av garanti. Däremot tycker jag problem som orsakas av undermålig kvalitet och/eller konstruktionsmissar ska omfattas av garanti lång tid. Men idag får ägarna (eller försäkringsbolagen) bekosta horribla kontruktionsfel hos en del bilmärken.
Användarvisningsbild
av Vojje
Tyvärr omfattar aldrig garanti konstruktionsfel, endast tillverknings- och materialfel.
Användarvisningsbild
av Camel
Konstruktionsfel omfattas kanske inte av konsumentgaranti men på vissa marknader (USA) tvingar myndigheterna till åtgärder om felet har säkerhetsmässig betydelse. Men jag anser att en rakryggad tillverkare borde ta ansvar längre tider än idag för konstruktionsfel även om det inte påverkar säkerheten och om de är av stor betydelse funktionellt.
av vandenhoogen
Lämna in min S80 -99 för ca 2 år sedan till volvobil för ett jobb minns inte exakt vad, när jag hämta ut den hade de bytt motorrumsfläkt på garanti på en ca 10 år gammal importbil utan servicehistorik. Där var det tydligen ett konstruktionsfel som kan leda till brand, fläkten hade bara några månader innan slutat fungera och tänkte inte ens påpeka det med tanke på vad volvo skulle ta för o byta en sådan men där blev jag possitivt överraskad. Men som tidigare nämnts det skall inte till ett konstruktionsfel för ett erkännande utan krävs att det är fara för liv. volvo for life
av Enzo
Hakan975 skrev:Kollar jag in min beställning står det såhär:
"Garantier: Vagnskadegaranti 3år, Nybilsgaranti 2år, 1-7 års Assistans med Volvo Original Service"
Ingen text om antalet mil.

Fråga: Jag antar att allting i beställningen omfattas av nybilsgarantin. (Dvs även alla tillbehör såsom vinterdäck, elektrisk motorvärmare, drag, glasögonhållare 8)
o.dyl) ?
Däck omfattas inte av nybilsgaranti i slitagehänseende. Överhuvudtaget täcker inte garantin normalt slitage. Dvs. du kan heller inte komma in och säga att bromsklossarna är dåliga om du kört 20000 mil med bilen på ett år etc.

Volvo centralt garanterar nog inga eftermonterade tillbehör, det är det säljaren som gör.
Användarvisningsbild
av Vojje
Bränsle omfattas inte heller av nybilsgarantin, tyvärr :cry: . Oftast tar den slut långt innan nybilsgarantin, men det lönar sig sällan att klaga :shock: .
Kanske ngn på forumet fått påfyllning som "good-will" :D ?
Foringer / Bussinger V90 CC

220' km. 2017. Luft bak og aktive støtdempe[…]

AC problem V70 2016 D3

Jag har ingen möjlighet att kunna läsa a[…]

Har du en bild på dina fälgar?

Däck dimensioner

Du har alltså sänkt den med fjädra[…]