- sön 13 nov 2011, 20:47
Förr innan helbilsgodkännandet fanns så gällde ju i Sverige att rullomkretsen skulle vara inom +/- 5% och max spårviddsökning fick vara 15 mm (7,5 mm ET). Men de reglerna innebar ju att myndigheterna tog på sig ett visst ansvar. Det kanske inte passade tekniskt för alla bilar men det var ju tillåtet. Vitsen med dagens regler är ju att tillverkaren ska ta ansvaret eftersom tillverkaren borde veta bäst hur de tekniska egenskaperna påverkas på just sitt fordon. Volvo har angivit flera alternativa dimensioner för varje modell och motor så jag tolkar det som att dessa gäller. Samma tolkning fick jag höra av försäkringsbolaget och ÅF. Jag har dock inte kollat med Volvo själva. Vore faktiskt intressant att göra det.
Fristående däckhandlare jag talat med tolkar detta väldigt olika. En del tolkar reglerna som ÅF och föräkringsbolaget. En del kör på de "gamla" reglerna. En del ville kränga vad som helst, t.o.m. ett fall där belastningsindexkravet inte var uppfyllt. Så kompetensen skiljer sig åt markant. Och då är V70II ändå en vanligt förekommande bil.
perhall skrev:Intressant. Så det är bara när alternativ saknas som man t ex kan ersätta mina 245-40-18 med 225-45-18 som jag tror blir ung lika stora (och ännu fler märken på fälgen... däcken saknar kantlist...). Det är en tolkning som jag inte tänkt på tidigare. För nästan alla bilar anges ju alternativ dimension (kanske inte för XC70N, som bara fanns med 215-65-16 från fabrik, Lada Niva etc.)/PHJag är inte själv helt tillfreds med dagens regler men bokstavstolkar man reglerna blir ju konsekvensen att om alternativa dimensioner finns angivna av fordonstillverkaren så gäller endast dessa. Om man sätter in reglerna i sitt sammanhang så stämmer det också med principen i övriga regelverk inom andra områden. Ta t.ex. CE-märkning, maskindirektivet, behörighetsreglerna för starkströmsinstallationer, etc. Allt har/håller på att ändras så att ansvaret inte tas av myndigheter utan tillverkaren och i vissa fall brukaren har ansvaret. Det ska vara lika regler för alla så att handeln på den inre marknaden inom EU fungerar lika för alla. Vad gäller fordonsregler är redan vissa delar av regelverket globalt.
Förr innan helbilsgodkännandet fanns så gällde ju i Sverige att rullomkretsen skulle vara inom +/- 5% och max spårviddsökning fick vara 15 mm (7,5 mm ET). Men de reglerna innebar ju att myndigheterna tog på sig ett visst ansvar. Det kanske inte passade tekniskt för alla bilar men det var ju tillåtet. Vitsen med dagens regler är ju att tillverkaren ska ta ansvaret eftersom tillverkaren borde veta bäst hur de tekniska egenskaperna påverkas på just sitt fordon. Volvo har angivit flera alternativa dimensioner för varje modell och motor så jag tolkar det som att dessa gäller. Samma tolkning fick jag höra av försäkringsbolaget och ÅF. Jag har dock inte kollat med Volvo själva. Vore faktiskt intressant att göra det.
Fristående däckhandlare jag talat med tolkar detta väldigt olika. En del tolkar reglerna som ÅF och föräkringsbolaget. En del kör på de "gamla" reglerna. En del ville kränga vad som helst, t.o.m. ett fall där belastningsindexkravet inte var uppfyllt. Så kompetensen skiljer sig åt markant. Och då är V70II ändå en vanligt förekommande bil.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."