Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#587157
perhall skrev:Intressant. Så det är bara när alternativ saknas som man t ex kan ersätta mina 245-40-18 med 225-45-18 som jag tror blir ung lika stora (och ännu fler märken på fälgen... däcken saknar kantlist...). Det är en tolkning som jag inte tänkt på tidigare. För nästan alla bilar anges ju alternativ dimension (kanske inte för XC70N, som bara fanns med 215-65-16 från fabrik, Lada Niva etc.)/PH
Jag är inte själv helt tillfreds med dagens regler men bokstavstolkar man reglerna blir ju konsekvensen att om alternativa dimensioner finns angivna av fordonstillverkaren så gäller endast dessa. Om man sätter in reglerna i sitt sammanhang så stämmer det också med principen i övriga regelverk inom andra områden. Ta t.ex. CE-märkning, maskindirektivet, behörighetsreglerna för starkströmsinstallationer, etc. Allt har/håller på att ändras så att ansvaret inte tas av myndigheter utan tillverkaren och i vissa fall brukaren har ansvaret. Det ska vara lika regler för alla så att handeln på den inre marknaden inom EU fungerar lika för alla. Vad gäller fordonsregler är redan vissa delar av regelverket globalt.

Förr innan helbilsgodkännandet fanns så gällde ju i Sverige att rullomkretsen skulle vara inom +/- 5% och max spårviddsökning fick vara 15 mm (7,5 mm ET). Men de reglerna innebar ju att myndigheterna tog på sig ett visst ansvar. Det kanske inte passade tekniskt för alla bilar men det var ju tillåtet. Vitsen med dagens regler är ju att tillverkaren ska ta ansvaret eftersom tillverkaren borde veta bäst hur de tekniska egenskaperna påverkas på just sitt fordon. Volvo har angivit flera alternativa dimensioner för varje modell och motor så jag tolkar det som att dessa gäller. Samma tolkning fick jag höra av försäkringsbolaget och ÅF. Jag har dock inte kollat med Volvo själva. Vore faktiskt intressant att göra det.

Fristående däckhandlare jag talat med tolkar detta väldigt olika. En del tolkar reglerna som ÅF och föräkringsbolaget. En del kör på de "gamla" reglerna. En del ville kränga vad som helst, t.o.m. ett fall där belastningsindexkravet inte var uppfyllt. Så kompetensen skiljer sig åt markant. Och då är V70II ändå en vanligt förekommande bil.
av oldtimersmc
#587323
Satt och reflekterade över det i natt, det var en som inte gärna mekar som lade ut kroken...
Så för övrigt som jag sa sätt in xennon i dina helljuslyktor du kommer att bli skitnöjd.
Användarvisningsbild
av Camel
#587329
oldtimersmc skrev:Satt och reflekterade över det i natt, det var en som inte gärna mekar som lade ut kroken...
Jag med flera högg på den kroken. Men utläggningen om regelverket för fordonsbelysning är väl i sig ok i en tråd om xenonkonvertering. Men utläggningen om regelverket för däck blev ju lite OT, ursäkta... :oops:

Som tidigare sagt till TS, sätt in xenonlampor och det ska bli ljus! :D På helljuset är det moraliskt ok och ingen medtrafikant blir bländad om du bländar av i tid. Så min åsikt är att du inte ska bry dig om kommentarerna om lagligheten i detta.
av oldtimersmc
#587378
Camel skrev:
oldtimersmc skrev:Satt och reflekterade över det i natt, det var en som inte gärna mekar som lade ut kroken...
Jag med flera högg på den kroken. Men utläggningen om regelverket för fordonsbelysning är väl i sig ok i en tråd om xenonkonvertering. Men utläggningen om regelverket för däck blev ju lite OT, ursäkta... :oops:

Som tidigare sagt till TS, sätt in xenonlampor och det ska bli ljus! :D På helljuset är det moraliskt ok och ingen medtrafikant blir bländad om du bländar av i tid. Så min åsikt är att du inte ska bry dig om kommentarerna om lagligheten i detta.
Alltid lika klok :D

Hej Erik 🙂.. Jag tycker de blir väldigt […]

Även motorstyrningen hos en diesel måst[…]

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]