Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

whennebab skrev: Olja slits och behöver bytas!
Räcker det med att kolla att färgen är OK eller skall man byta på intervall oavsett?
Det räcker inte med att bara kolla färgen.
De flesta av volvos nyare automater har en röd olja (specifikation för den som är intresserad: Toyota Type T-IV som heter 1161540-8 / JWS 3309 på Volvospråk, ja det är en Toyotaolja i de flesta Volvolådor eftersom Aisin Warner ägs av Toyota. Vissa lådor har Dexron III som original spec. Båda dessa oljor är röda som originaloljor - dock ska man komma ihåg att färgen är endast ett färgmedel i oljan så OEM oljor kan ha annan färg eftersom färgen på oljan inte har någonting att göra med specifikationen.) och när den börjar bli missfärgad, grå, brun, gul, svart, what ever, så är additivpaketen i oljan slut för länge sedan = oljan gammal och mycket dålig. Oljan ska bytas när den fortfarande är röd. Att byta vid intervaller, ex 10.000 mil är bra för då vet man att man byter oljan innan den är slut.
Taxibilar har bytesintervall i serviceplanen på 4.000 eller 6.000 mil beroende på bilmodell.

PS. Jag rekommenderar starkt en spolning av lådan istället för ett oljebyte. Vid ett oljebyte så tar man bort pluggen i sumpen och släpper ut den olja som kommer vilket oftast är 2-5 liter medans lådorna innehåller 7-12 liter olja. Så för att byta ut all gammal olja behövs en spolning annars späder man bara ut den gamla oljan med ny olja. Dock är det ett vanligt oljebyte på 2-5 liter som volvo har inskrivet i sina serviceintervaller på taxibilar (även polisbilar, ambulanser, budbilar - ja alla bilar som går i yrksestrafik har anpassad serviceplan. Dessa bilar behöver än mer service för att hålla -> dessa är våra storkunder på att byta autmatlåda.)
StringerBell skrev:
fredrikwt skrev:Sen luktar det bränt väääääldigt lätt om Subarus kopplingar - så i detta fall är nog automat att föredra iaf.
Deras automater verkar ju inte vara några höjdare heller, vad jag förstått.

Min ingen kan ju förneka att ägarna är mycket nöjda med sina Subbar enligt olika undersökningar.
Håller gör ju lådorna generellt, även den manuella som tydligen ska vara tekniskt avancerad med inbygg lågväxel i en lite låda.
Men automaten är inte så trevlig att köra, snor hopplöst mkt effekt och känns som nåt man kan förvänta sig 2008 (de lådor med fasta steg) 4cyl ligger på 4 steg och med effekten på ca 170 hk kan ni tänka er själva hur gången blir.... 5 steg är väsentligt mkt bättre men har man kört t.ex. MB eller BMW tror man ju inte bilarna är från samma sekel... de som gnäller på geartronicen skulle kräkas om de satte sig i en Subaru med automat... Enorm skillnad i upplevd prestanda med mellan manuella STI lådan o automaten. Som forester som för 0-100 på under 6 med manuell och över 7 med automat - säger en del....

Har dock dragit mkt o tungt med Subaru - inga problem, inget har nånsin rasat inte heller på mina manuella trots lukten. En bil som gör sitt jobb utmärkt men inget mer - lite lingonplockar-bil som en fälghandlare sa till mig=)

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]