- fre 11 nov 2011, 08:53
#586096
Det räcker inte med att bara kolla färgen.
De flesta av volvos nyare automater har en röd olja (specifikation för den som är intresserad: Toyota Type T-IV som heter 1161540-8 / JWS 3309 på Volvospråk, ja det är en Toyotaolja i de flesta Volvolådor eftersom Aisin Warner ägs av Toyota. Vissa lådor har Dexron III som original spec. Båda dessa oljor är röda som originaloljor - dock ska man komma ihåg att färgen är endast ett färgmedel i oljan så OEM oljor kan ha annan färg eftersom färgen på oljan inte har någonting att göra med specifikationen.) och när den börjar bli missfärgad, grå, brun, gul, svart, what ever, så är additivpaketen i oljan slut för länge sedan = oljan gammal och mycket dålig. Oljan ska bytas när den fortfarande är röd. Att byta vid intervaller, ex 10.000 mil är bra för då vet man att man byter oljan innan den är slut.
Taxibilar har bytesintervall i serviceplanen på 4.000 eller 6.000 mil beroende på bilmodell.
PS. Jag rekommenderar starkt en spolning av lådan istället för ett oljebyte. Vid ett oljebyte så tar man bort pluggen i sumpen och släpper ut den olja som kommer vilket oftast är 2-5 liter medans lådorna innehåller 7-12 liter olja. Så för att byta ut all gammal olja behövs en spolning annars späder man bara ut den gamla oljan med ny olja. Dock är det ett vanligt oljebyte på 2-5 liter som volvo har inskrivet i sina serviceintervaller på taxibilar (även polisbilar, ambulanser, budbilar - ja alla bilar som går i yrksestrafik har anpassad serviceplan. Dessa bilar behöver än mer service för att hålla -> dessa är våra storkunder på att byta autmatlåda.)
V40 1.6 -00, V70 2.0F -08, V70 2.5FT Polestar -09, S60 Drive -12