Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
gooose skrev:
Det skiljer en turbo och 0,4 liters cylindervolym. Vikten för det, tja 5kg kanske?
Hur kan 5 hål som är 0,4 liter större (av ingenting) göra att något väger mer ;-//

//Goose
Den extra turbon väger. Inte slagvolymen...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Jag jämförde XC70 D3 FWD mot XC70 D3 AWD för att enbart få viktskillnaden beroende på fyrhjulsdriften. V70 DRIVe är ju en annan mindre motor.
Ta V70 D5 Aut mot V70 D5 Aut AWD så har du exakt samma motor i båda.

Då väger AWD 80 kg extra enligt volvo (vinkelväxel + kardanaxel + haldexenhet + bakdiff + 2 drivaxlar bak )

Innan har jag dock sett uppgifter på att detta vägde 125 kg extra. 80 kg blir ju inte mycket att fördela på alla dessa delar.

Men men ... man har kanske bantat vikten från Haldex nuförtiden...
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag tittade under en XC70 som hängde i lyften på verkstaden. Haldexen i den generation som de sätter i nu är inte stor.

Att jag tittade under bilen berodde dock mer på att jag ville se hur aluminiumhasplåten under motor och växellåda såg ut.
Användarvisningsbild
av Guru
Att jämföra XC70 D3 DRIVe mot XC70 D3 AWD är ju som redan är nämnt att jämföra äpplen och päron. Men jag har gjort det ändå eftersom det som tråden ursprungligen handlar om.

(+vikt innebär att D3 AWD är tyngre än D3 DRIVe, manuell växellåda i båda)
Motor: +11kg
Katalysator inkl partikelfilter: +5kg
Avgas: +8,9kg
Växellåda: +0,7kg
Främre drivaxlar: +0,1kg
Vinkelväxel: +12,6kg
Kardan inkl mellanlagerbalkar: +12,4kg
Bakaxel: +26,5kg
Bakre drivaxlar: 11,3kg
Saknas diverse värmeskyddsplåtar och skruvar som innebär något eller ett par extra kilo. Totalt ca 90kg extra.

Jämförelsen V70 D5 Auto mot V70 D5 AWD stämmer bättre om man är ute efter extravikten som AWD medför.

(+vikt innebär att AWD är tyngre än FWD)
Katalysator inkl partikelfilter: +5kg
Avgas: +0,4kg
Växellåda: +0,9kg
Främre drivaxlar: -0,2kg!
Vinkelväxel: +12,6kg
Kardan inkl mellanlagerbalkar: +12,4kg
Bakaxel: +26,5kg
Bakre drivaxlar: 11,3kg
Saknas lite extra skruvar osv. Totalt ca 70kg extra.

Just det, AWD-emblemet väger 7gram!
av Lövet
Varför väger katalysatorn mer på D5 AWD än på D5? :S

Sen tänker jag på att vikt kanske inte bara påverkar energiåtgången. Blir det inte ytterligare "tröghet" i att vrida runt 2 hjul till genom vinkelväxlar och grejer?
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Varför väger katalysatorn mer på D5 AWD än på D5? :S

Sen tänker jag på att vikt kanske inte bara påverkar energiåtgången. Blir det inte ytterligare "tröghet" i att vrida runt 2 hjul till genom vinkelväxlar och grejer?
Självklart är det en betydelsefull faktor, allt som skall röra sig tar energi, vare sig det är hela bilen framåt eller en drivaxel som skall snurra.

/Martin
Användarvisningsbild
av OFFO
Mccartney skrev:Vilka väljer egentligen xc70 FWD? Är det dem som väljer Drive kanske?

Jag har själv svårt att se vad som skiljer mellan en v70 och en xc70 FWD mer än höjden och utseendet.

Kan vara kul att höra argumenten för dem som köpt en FWD, när jag började titta på xc70 trodde jag alla var awd men så var tydligen inte fallet. :wink:
Det som skiljer en XC FWD och AWD är just AWD,motor och hillhold. Något jag glömt ?
En mer "rätt" jämförelse är XC70 DRIVe/D3 och V70 D3 Man/Aut samma motor mm.. men XCn har skönare/bättre komfort tycker jag. Därför köpte jag en.
Gott att ha på alla dåliga vägar jag kör på. Tror att den kraftigare uppbyggnaden håller bättre också.
Personligen har jag ingen som helst nytta av AWD med merkostnad för inköp/bränsle/skatt/däck.
Om jag hade velat hade jag köpt bil med permanent fyrhjulsdrift. Bättre enligt mig.
Användarvisningsbild
av Guligan
apersson850 skrev: Någonstans har jag dock sett påståendet att Volvo hade forskat reda på att just XC70 används i värre terräng än någon annan Volvomodell.
Jag har hört och läst samma - XC70 används mer som en Cross Country jämfört med XC90 och XC60 som mer är City SUV eller varför inte "family truckster"...
Användarvisningsbild
av Guru
andreas_lofgren skrev:Varför väger katalysatorn mer på D5 AWD än på D5? :S
Därför att det inte är samma grejer. :D Kort sagt, katalysatorn (inkl. dpf) på FWD sitter på samma ställe som vinkelväxeln på AWD. Mao AWD har en annan placering av katalysatorn och en separat dpf pga packning. FWD's katalysator är lättare än AWD's kat+dpf.
Användarvisningsbild
av Xytras
Mccartney skrev:Vilka väljer egentligen xc70 FWD? Är det dem som väljer Drive kanske?

Jag har själv svårt att se vad som skiljer mellan en v70 och en xc70 FWD mer än höjden och utseendet.

Kan vara kul att höra argumenten för dem som köpt en FWD, när jag började titta på xc70 trodde jag alla var awd men så var tydligen inte fallet. :wink:
Jag valde just en FWD eftersom jag tidigare haft en V70 och tyckte den kändes väldigt låg att kliva i och ur, hade sedan en Grand Vitara och tyckte det var oerhört skönt att sitta högt. När det sedan var dags för byta igen så ville jag inte ha en SUV modell pga mindre / sämre bagage och hög förbrukning.
4-hjuls drift var inget jag prioriterade då jag inte har behov av det, men sitthöjd, markfrigång och förbrukning var avgörande detaljer.
Sen tycker jag helt enkelt att XC70 är snyggare än V70.

Fanns inga andra anledningar för mig jag ville helt enkelt inte ha en vanlig V70 och XC60 faller mig inte i smaken.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]