Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
hollan skrev:de var ett himmla gnäll om punkter ......................... så nöjda nu! trodde detta var ett bil forum och inte ett rättstavnings forum

till en av dom seriösa frågorna så har jag tagit tillslags strömmen till reläet från helljus matningen ute vid strålkastaren sen har jag kört vanlig extraljus koppling rejäla kablar bra jordat separat avsäkrat och relä allt för att slippa flimmrande och blinkande xenon
Tack Hollan för ditt klargörande och så till stavningsregler. en punkt = slut på stycket, 3 punkter= "det outsagda" dvs aldrig fler än 3 punkter och om det är färre så är det 1 st = punkt slut.

En del blir mekaniker och andra författare. Här så försöker vi att hjälpa varandra med tekniska problem. Stavnigen lämnar en del i övrigt att önska i många fall, men va fan!
Användarvisningsbild
av Bosa
For hem idag från jobbet vilket är 7,5 mil, har 3 NBB för tillfället i fronten som är konverterade (ska bytas ut mot andra prylar dock) men i den slasken som var idag hade jag tappat redigt mycket ljus pga av smuts innan jag var hemma. Blir det inte väldigt bökigt att rengöra extraljusen om de sitter bakom grillen? :)
Användarvisningsbild
av Camel
Kom bara att tänka på att man kan ju sätta högtrycksspolning som rengör extraljusen bakom grillen. :idea:
Borde finnas plats för munstycken innanför grillen framför ljusen utan att det syns. Vattnet borde ju inte vara något problem, grillen släpper ju ändå in regnvatten när man kör.
Användarvisningsbild
av Bosa
Förvisso men kör man i områden där det saltas så brukar ju inte högtrycksspolningen vara så effektiv heller tycker jag. En klassiker efter jag varit nere i Uppland vintertid är att man brukar få stanna i Färila eller liknande och manuellt rengöra både extraljus och originalljusen, strax därefter upphör saltningen nämligen. :)

Men det är förstås helt klart bättre än ingenting. Annars får man väl kapa ur två hål i grillen så man kommer åt på folkvis. :D
Användarvisningsbild
av hollan
nja sådan problem med igen isade strålkastare och smuts är inget jag har upplevt nere i söder :D dessutom tillåter jag inte att mina bliar blir smutsiga tvättas en gång i veckan på vintern!
förövrigt så har r-design stora rutor man får i princip in tvätte svampen
jag har nu beställt hella 3003 compact och ett 75w xenonkitt! man är som ett litet barn på julafton nu jag bara går och längtar till jag får slita av stötfångaren och gå loss med kabelskotången

tanken med min bil är att det skall vara cleant men ändå bra ljus jag kan ju erkänna att jag har blivit xenon skadad :D 10st xenon utan att det syns på bilen 8)
2st orginal bi xenon 2st 55w i heljuset 2st 35w i dimljuset 35w i backljuset och som grädde på moset 2st 75w bakom grillen
Användarvisningsbild
av Camel
10 st xenon är inte dåligt. @hollan: Blev det tydlig förbättring efter xenonkonvertering av helljuset? Återkom gärna med foto på installationen av extraljusen!
av perhall
OptimusPrime skrev:Just det, Säpo kör S80 med Hella FF200 Xenon bakom grillen. Jag tror det blir rätt kass (obefintlig) spridning, ska man satsa på detta bör man nog satsa på pencilbeam-reflektorer (dvs. inte FF200). Men det är bara min egen teori.
Har haft en Rayzer i min förra bil, spridningen är bra men längden är ingen höjdare. Dock hur hög ballfaktor som helst... 8)
Var det en XC70 D5-08 du hade innan? För det verkar vara en sån med Rayzer på din profilbild.../PH
av perhall
hollan,
lyser dimljusen något vettigt med 35W xenon? För faktum är att med originalxenon så är det i princip omöjligt att märka att dimljusen är tända. Dimljus var bättre förr och hade starkare lampor! Dimljusen på Merca 123 o 124 t ex, eller Volvo 740/760 - det lös ordentligt!

Jag har ju lite svårt att tro att xenon 35W kan göra att de lyser och ger ett bidrag.../PH
Användarvisningsbild
av OptimusPrime
Var det en XC70 D5-08 du hade innan? För det verkar vara en sån med Rayzer på din profilbild.../PH

Det var en 09:a. Rayzer sprider ljuset uppåt ganska mycket vilket enligt förståsigpåarna ska ge en känsla av att ljuset faller mer naturligt. Jag var själv skeptiskt till det men efter att ha kört med Rayzer i 2 år så är jag benägen att hålla med. Det blir ett jämnt ljus utan för starka reflexer i vägskyltar etc. Kan rekommenderas.
Tyvärr kan jag inte ha den nu när City safety är i vägen (2012:a) så nu ligger den bara och skräpar i en kartong... :cry:
Användarvisningsbild
av hollan
perhall skrev:hollan,
lyser dimljusen något vettigt med 35W xenon? För faktum är att med originalxenon så är det i princip omöjligt att märka att dimljusen är tända. Dimljus var bättre förr och hade starkare lampor! Dimljusen på Merca 123 o 124 t ex, eller Volvo 740/760 - det lös ordentligt!

Jag har ju lite svårt att tro att xenon 35W kan göra att de lyser och ger ett bidrag.../PH
jo allt var ju bättre förr :wink:
det blev mycke bättre jämfört med glödtrådslampor på 35w som sitter i orginal man märker av dimljusen nu dom lyser brett ut i diket precis där jag vill ha ljus från dom så man har en liten chans och se vilt innan det är försent har aldrig kört varken merca 123 eller 740 med dimljus så det kan jag inte svara på men dom lyser efter xenonkonverteringen som orginal dimljus på en v70 97-00 gör
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]