- mån 17 okt 2011, 10:52
#577694
Som jag skrivit har jag erfarenhet ner till -24°C utan motorvärmare med Ford Focus. Mina etanolbilar har alltid startat i kyla utan motorvärmare och jag har aldrig blivit stående någon gång. Men ibland har startmotorn fått jobba i ca 5 s innan motorn tänder om det är riktigt kallt. Har kört på etanol sedan 2003 och i början fanns ingen vinterblandning på E85. Då fuskade jag lite själv genom att blanda i 10 liter bensin i full tank E85 bara för att känna mig säker. Men jag tror att har man bara ett tillräckligt friskt batteri som tillåter att startmotorn får jobba några extra sekunder så klarar man vinterkyla med etanolbilar utan problem. Det verkar som kompressionsvärmen hjälper motorn att tända bränslet efter ett tag.
Min 2,5FT är märkbart starkare på etanol än bensin och jag kör på etanol så ofta jag kan. :D
Min 2,5FT är märkbart starkare på etanol än bensin och jag kör på etanol så ofta jag kan. :D
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."