Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Nu var detta ett väldigt backigt parti vägsträcka där farten varierar mellan 30-100 så det är stora skillnader. Som jag kör så får jag vara extremt försiktig för att inte automaten hela tiden ska välja en högre växel än vad som räcker till. Vridet i D5 som jag ser det utnyttjas inte alls.
Ljudet i jämn fart på motorväg är inget att gnälla på.

Jag ska testa en T6 idag så jag kan ju återkomma med mina synpunkter på den.
Användarvisningsbild
av kave
Ja, fast då skulle det vara paddlar på ratten, som det är nu blir det ju ett antal steg som involverar det rätt meningslösa Sportläget.

Jag testade XC60 T6, där varvar den mindre än på D5 vid samma sorts inspirerande körning vilket ju känns väldigt bakvänt.
För övrigt är ju T6 en fantastisk motor, passar ypperligt med automatlådan. Som jag ser det matchar den de tyska bilarnas raka sexor utan problem.
Nu är det fler fördelar med sportläge, lådan blir snabbare på växlarna , "mindre slir", tror även att gasresponsen blir snabbare bl.a
Det är en skillnad som är markant i varjefall , mellan normal och sportläge.
Ja, samma pedalnedtryck resulterar i mer gaspådrag i läge S än D, vilket förstås gör att motorn känns piggare, men det är ju egentligen samma sak som att trampa lite längre ner.
Ärligen så skulle jag hellre vilja ha ett gubbläge, där den går från 2an till 3an vid lägre varvtal, och helst inte använder 1an alls.
Växelpaddar är djävuelns påfund och bland det fånigaste som man kan ha kring ratten på en familjekombi, så de är i alla fall jag glad att vi slipper. Att de kunde finnas som tillval vore väl kul för den som uppskattar det, och använder det vid sin mer eller mindre inspirerande körning. Själv kör jag sällan inspirerat, då stockholms trafiksituation inte riktigt tillåter det.
kave skrev:Precis, det lär ju gå fortare att låta foten gå förbi kickdown klicket än att hålla på att ändra mellan sport och d läge.
Tycker jag absolut inte är samma sak, vilken bil kommer förbi en en lastbil fortare, en bil med redan uppbyggt turbotryck och en lägre vald växel, än en som ska växla ner och varva upp turbon?
apersson850 skrev:Ja, samma pedalnedtryck resulterar i mer gaspådrag i läge S än D, vilket förstås gör att motorn känns piggare, men det är ju egentligen samma sak som att trampa lite längre ner.
Hmmm - Hur menar du nu?
I S läget är det ju ett helt annat växlingsmönster och helt andra växlingspunkter, lådan är extra responsiv och väljer en lägre växel, och växlar omedelbart ner vid minsta krav på fartökning, uppväxling görs mycket högre upp i varvtalsområdet

S läget är guld värd då man ska plocka en kö bil för bil, i o m ett val av en lägre växel i de lägre fartområden är varvtalet på motorn "högt" och turbotrycket redan uppbyggt, att sedan lådan inte omedelbart väljer att växla upp gör att man bibehåller den förmågan, gång på gång då man plockar en kö

Till ovanstående valbara växlingsprogram kommer även lådans förmåga att växla mellan normal och sportläge inom normalprogrammet, detta beroende på körsätt, alltså helt automatisk byter lådan växlingsprogram
Jo, jag menar så att det är inte bara det att lådan väljer en lägre växel titt och tätt. Även i de lägen när den väljer att fortsätta på samma växel som den hade, när man gick från D till S, så motsvarar en nedtrampning av gaspedalen exempelvis 10 mm i läge D att du hade trampat ner 15 mm istället, när du lägger över till läge S. Relationen mellan motorns gaspådrag och hur långt ner du trampar är inte samma. Men det går ju att trampa till fullgas i båda lägena, så det är bara fusk i läge S. Den lägger en större del av gaspådraget tidigare, när man trampar på pedalen. Då känns den piggare, men motorn blir ju inte starkare för det.

Kopplar min in HDC (Hill Descent Control - finns på XC-modeller) får man det omvända, alltså att en viss nedtryckning på pedalen motsvarar mindre gaspådrag än vanligt.
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]