kave skrev:Precis, det lär ju gå fortare att låta foten gå förbi kickdown klicket än att hålla på att ändra mellan sport och d läge.
Tycker jag absolut inte är samma sak, vilken bil kommer förbi en en lastbil fortare, en bil med redan uppbyggt turbotryck och en lägre vald växel, än en som ska växla ner och varva upp turbon?
apersson850 skrev:Ja, samma pedalnedtryck resulterar i mer gaspådrag i läge S än D, vilket förstås gör att motorn känns piggare, men det är ju egentligen samma sak som att trampa lite längre ner.
Hmmm - Hur menar du nu?
I S läget är det ju ett helt annat växlingsmönster och helt andra växlingspunkter, lådan är extra responsiv och väljer en lägre växel, och växlar omedelbart ner vid minsta krav på fartökning, uppväxling görs mycket högre upp i varvtalsområdet
S läget är guld värd då man ska plocka en kö bil för bil, i o m ett val av en lägre växel i de lägre fartområden är varvtalet på motorn "högt" och turbotrycket redan uppbyggt, att sedan lådan inte omedelbart väljer att växla upp gör att man bibehåller den förmågan, gång på gång då man plockar en kö
Till ovanstående valbara växlingsprogram kommer även lådans förmåga att växla mellan normal och sportläge inom normalprogrammet, detta beroende på körsätt, alltså helt automatisk byter lådan växlingsprogram