Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Prisskillnaden (även om inte hela försvinner i andrahandsvärde) mellan T4F och D3 är svår att köra in med lägre bränslekostnad för D3. Då får man köra väldigt långt. Det skiljer heller inte så mycket per mil i bränslekostnad mellan de två motorerna. Till detta får man lägga ett T4F är fordonsskattebefriad i 5 år (tror jag).
Användarvisningsbild
av Camel
Jag provkörde T4 med PS innan jag beställde min 2,5FT. Ja, den är klenare än 2,5FT men T4 är tillräcklig för vardagskörning och skämmer inte ut bilen alls. Den har hyfsat med effekt även på lägre varvtal för att vara en så pass liten motor (1,6 l). Den har även lägre utväxling än 2,5FT (tur är väl det) på de högre växlarna och orkade med lite högre farter. Men tokvarvar inte i motorvägsfart som t.ex. 2,0F. Om T4/T4F håller vad den lovar i bränsleförbrukning så är den betydligt snålare än 2,5FT men jag har ingen egen erfarenhet av T4/T4F i praktiken.
Severin skrev:Men är en T4 en bra motor?
1.6 liters va?
Blir inte den en aning klen?
Visst är det mer bottenvrid i D3 men trots detta är T4 mer en 1 sekund snabbare 0-100
Well... alla har vi olika körstilar och det är svårt att jämföra dem utan att duktigt speca för faktiska förhållanden vid mättillfället. Jag har kört min T4 i strax 1300 mil. Inte en gång har jag varit över 7,8 mätt vid pumpen och normalt är 7,0. Jag sitter i oändliga köer i Stockholmstrafiken och kör gärna så fort som vägen tillåter och allt däremellan. T4an är mer än ok för de pengarna och den svarar bra på gas i alla register. Inte en chans att jag skulle byta bort T4an för en diesel med motsvarande effekt, och prestandamässigt ligger väl D5 närmare än D3 på pappret. Så hur mycket dyrare är D5an nu igen...? Jämförelsen saknar naturligtvis betydelse om inköpspris och milkostnaden är irrelevant och valet måste var en Volvo.

Till saken hör att jag i modern tid ägt och kört VAG bilar sista åren, både bensinare med turbo och dieslar, och är väl bekant med olika karaktärer. T4an är överraskande pigg och snål för biltypen. Motorljudet är allt annat än inspirerande dock.
Camel skrev:Pris i Sverige för T4 = 249.900 SEK och D3 = 308.000 SEK, medför dieselmotor 23% dyrare än bensinmotor i inköp.
Pris i Norge för T4 bas = 444.800 NOK och D3 bas = 440.800 NOK, medför samma pris för dieselmotor och bensinmotor i inköp.
Min förra D5 köpte jag innan dieselhysterin -05, Då kostade D5 och 2,5T på kronan lika mycket.

Sen kom hysterin och man kan tokhöjja priset på dieselbilar i Sverige för folk betalar gärna 50 tusen kronor för att spara några hundralappar i bränsle de år man äger bilen.

Jag har vänner som rusat och tokköpt diesel iren hysteri trots att de rullar 1000 mil per år.... modets makt ska icke underskattas.... det gäller inte bara om jeansen ska vara rätt stil
VolvoB20 skrev:
Severin skrev:Men är en T4 en bra motor?
1.6 liters va?
Blir inte den en aning klen?
Visst är det mer bottenvrid i D3 men trots detta är T4 mer en 1 sekund snabbare 0-100
Ja. Och det betyder att i nåt register i en viss hastighet och växel kommer D3 möjligen var något snabbare. Men knappast köra in prisskillnaden med förväntad lägre förbukning under överskådlig tid, utan kanske tvärt om. Men återigen - alla tycker inte det är viktigast vad bilägandet kostar, utan upplevelsen eller tron om att t.ex en diesel ger en bra driftsekonomi räcker längst.

Nu är det högsta mode med dieslar och återförsäljarna tar betalt därefter. En modern bensinare har väldigt snarlik faktisk förbrukning till ett vanligtvis lägre pris.
almaro skrev:Rent ekonomiskt så finns det inte en chans att räkna hem dieseln. Valet mellan T4 och D3 blir ju lätt T4 då en jordbrukstraktor är mer varvvillig än en D3 :wink:
Lite OT, men åkte bakom en D3 igår på E20 ett 10-tal mil nånstans i trakterna kring Mariestad och Örebro. Vi låg mellan 130-150 i växelfälten och andra sträckor utan vajrar men jag fick hålla igen hästarna i T4an för den höll inte samma tempo trots att det var acceleration för omkörning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]