Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#574463
sweborn skrev:Eftersom BMW kör ganska hårt med mischbereifung (olika däckformat fram/bak) har de i alla fall inte det problemet, sedan tycker jag själv att de är onödigt hemliga med teknikskisser.
Här har du en bild på xDrive systemet.

Det finns två varianter beorende på modell..... en med kedja och en med kugghjul.
Detta gäller om du har olika slitna däck eller olika hjuldimmention fram och bak.

Identifiering av däckens olika rullningsomkrets
Om däckens rullningsomkrets inte är lika stora, spänns drivlinan på grund av varvtalsdifferenserna (vid stängd lamellkoppling).ne
Olika varvtalsdifferenser kan uppstå av följande orsaker:
- Vid blandade däck:
Däckens rullningsomkrets kan variera med upp till 1% på grund av blandade däck eller avsevärt olika slitna däck.
- När ett nödhjul är monterat
- När däcken är mycket olika slitna
Genom identifieringen av däckens olika rullningsomkrets kan varvtalsdifferenserna kompenseras genom glapp i lamellkopplingen.
För utjämning reduceras spärrmomentet i situationer utan större kördynamikreglering


Översättningen är väl inte perfekt.

xDrive kopplar alltså ur 40/60 driften om hjulen inte är exakt lika stora eller jämt slitna för att lamellerna inte skall brinna upp då mellandiff saknas.

Detta är ju ingentligen inte en full-time AWD utan en on-demand AWD

Bild
Bild
#574470
På vad sätt är den on demand om den fördelar 40/60 i normalläge?
#574480
andreas_lofgren skrev:På vad sätt är den on demand om den fördelar 40/60 i normalläge?
Enligt mig har en riktig full-time 4WD en mellandiff så den kan pumpa ut momentet väl fördelat på alla 4 hjulen 100% av tiden även om något däck/axel råkar rotera lite fortare/långsammare pga av tex däckslitage, kurva, gupp, reservhjul, olika däcksdimmention/märke osv så som alla "riktiga" fulltime 4WDer klarar av. En riktig fulltime 4WD klarar ju dessutom av detta utan att något slitage uppkommer då hela kraften överförs av växlar istället för slirande kopplingar som måste kopplas ur om olika hjulrotation upptäcks.

Har åkt en hel del BMW och det är ju ett riktigt göra att se till att alla däcken är exakt lika slitna, speciellt som man ofta åker med olika fram/bak däck där bakdäcken är mycket bredare vilket gör det omöjligt att skifta fram/bak. Man måste ju då köpa 4 nya däck vare gång tex bak är lite mera slitet än fram. Nu händer det ju iofs inget som på visko-kopplingarna som brann upp, nu kopplas ju bara xDrive ur och bilen blir bakhjulsdriven till det börjar slira och framhjulen behövs och det är nog många förare som åker omkring så med sin BMW.

Men det är ju bara min personliga uppfattning....
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]