- fre 07 okt 2011, 09:00
#574463
Det finns två varianter beorende på modell..... en med kedja och en med kugghjul.
Detta gäller om du har olika slitna däck eller olika hjuldimmention fram och bak.
Identifiering av däckens olika rullningsomkrets
Om däckens rullningsomkrets inte är lika stora, spänns drivlinan på grund av varvtalsdifferenserna (vid stängd lamellkoppling).ne
Olika varvtalsdifferenser kan uppstå av följande orsaker:
- Vid blandade däck:
Däckens rullningsomkrets kan variera med upp till 1% på grund av blandade däck eller avsevärt olika slitna däck.
- När ett nödhjul är monterat
- När däcken är mycket olika slitna
Genom identifieringen av däckens olika rullningsomkrets kan varvtalsdifferenserna kompenseras genom glapp i lamellkopplingen.
För utjämning reduceras spärrmomentet i situationer utan större kördynamikreglering
Översättningen är väl inte perfekt.
xDrive kopplar alltså ur 40/60 driften om hjulen inte är exakt lika stora eller jämt slitna för att lamellerna inte skall brinna upp då mellandiff saknas.
Detta är ju ingentligen inte en full-time AWD utan en on-demand AWD

sweborn skrev:Eftersom BMW kör ganska hårt med mischbereifung (olika däckformat fram/bak) har de i alla fall inte det problemet, sedan tycker jag själv att de är onödigt hemliga med teknikskisser.Här har du en bild på xDrive systemet.
Det finns två varianter beorende på modell..... en med kedja och en med kugghjul.
Detta gäller om du har olika slitna däck eller olika hjuldimmention fram och bak.
Identifiering av däckens olika rullningsomkrets
Om däckens rullningsomkrets inte är lika stora, spänns drivlinan på grund av varvtalsdifferenserna (vid stängd lamellkoppling).ne
Olika varvtalsdifferenser kan uppstå av följande orsaker:
- Vid blandade däck:
Däckens rullningsomkrets kan variera med upp till 1% på grund av blandade däck eller avsevärt olika slitna däck.
- När ett nödhjul är monterat
- När däcken är mycket olika slitna
Genom identifieringen av däckens olika rullningsomkrets kan varvtalsdifferenserna kompenseras genom glapp i lamellkopplingen.
För utjämning reduceras spärrmomentet i situationer utan större kördynamikreglering
Översättningen är väl inte perfekt.
xDrive kopplar alltså ur 40/60 driften om hjulen inte är exakt lika stora eller jämt slitna för att lamellerna inte skall brinna upp då mellandiff saknas.
Detta är ju ingentligen inte en full-time AWD utan en on-demand AWD


Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.