Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nicke37
Lassemal: antar att du citerar mig där. - Visst,jag skrev allmänt om V70, och det skrev jag ju ut tydligt innan också. Lite överskotts-
information till trådskaparen bara ;)

Mer specifikt för F då: jag har lastat den "full", barnvagn, hund, diverse packning, två stora barstolar med barn i, två
vuxna förutom förare. Upplevde den ungefär likadan som lätt lastad - över 90, 100 km/h är det hyfsat drag ändå.

Men självklart provkör alternativen. Jag gillar F som ett rätt prisvärt alternativ för den som inte jagar en stor motor.
Användarvisningsbild
av MartinS
nicke37 skrev:Mer specifikt för F då: jag har lastat den "full", barnvagn, hund, diverse packning, två stora barstolar med barn i, två vuxna förutom förare. Upplevde den ungefär likadan som lätt lastad - över 90, 100 km/h är det hyfsat drag ändå.
Allt är väl relativt antar jag, det är därför liknande subjektiva åsikter egentligen är irrelevanta för trådskaparen, han måste ju skaffa sig en egen bild av om motorn är tillräcklig för honom. Det du tycker är "hyfsat drag" misstänker jag inte är hyfsat drag för många andra i det här forumet.

/Martin
Användarvisningsbild
av Variosboy
I högre fart har lasten väldigt liten betydelse då det går åt absolut mest energi till att motverka luftmotståndet..
Användarvisningsbild
av MartinS
nicke37 skrev:Eftersom han ville ha en bra/dålig-lista tänkte jag mig att han kan vara intresserad av subjektiv information.
Det blir många olika bra/dålig listor då om alla skall skapa en egen efter sitt tyckande.

/Martin
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja men är det inte det TS efterfrågar, bra och dåliga egenskaper. Han riktar ju frågorna till de forumdeltagare som vill svara, inte till någon speciell. Det måste betyda att han kan få fler bra/dålig-listor.
av nicke37
MartinS skrev:
nicke37 skrev:Eftersom han ville ha en bra/dålig-lista tänkte jag mig att han kan vara intresserad av subjektiv information.
Det blir många olika bra/dålig listor då om alla skall skapa en egen efter sitt tyckande.

/Martin
Det kan det bli. Känner han igen sig i det jag beskriver (inget större behov av stor motor, mer intresserad av priset) kan det
kanske locka till en provkörning. Känner han att det inte alls är hans stil, ger han fan. Ok, jag är färdig med detta, som väl
är OT. Over out.
av Linqid
Vi har en V70 2.0F -09 som i skrivande stund rullat ca 2000 mil efter snart tre år. Sparsamt använd med andra ord (förra V70N såldes efter tre år med 1600 mil på mätaren), men fullt tillräcklig för de behov vi har. En vardagsmotor som räcker till, men inte mer.

Används som andrabil till träningen, affären eller andra vardagstransporter. Kanske onödigt att ha en V70 till detta, men förutom att det spelas golf vill vi ha en säker och komfortabel bil. Måhända att den är lite seg ibland, men är man bara villig att hantera spaken så är det faktiskt en motor med ett rätt underhållande temperament! Gillar att varvas! Inte för att det händer så mycket men... :D

Nu kör vi väldigt sällan motorväg eller landsväg med V70:n, men om det är något som är negativt med motorn så är det varvtalet vid högre hastigheter. Andas inte så premium, när sågverket hela tiden gör sig påmint så tidigt som i 110 km/h. Förbrukningen har legat runt 1,2-1,4 l/10 km körd på etanol, nästan uteslutande korta sträckor och stadskörning.

Snart till salu förövrigt, pedantskött... :wink:
av MAistro
Riktigt kul att det är så många som har så bra svar. Har förstått att antingen gillar man motorn eller så avskyr man den. Ska absolut ta mig en provtur och sedan så ser man vad man bestämmer sig för. Det har handlat mycket om motorn men hur är det i övrigt med bilen? Barnsjukdomar mm?
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]