Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Steff 99 skrev:Min BMW E61 tog sig fram bättre i snö och halka än V70II som jag hade efter, V70 var en katastrof i snö och slask, båda hade dubbfritt.
Nu har jag inte kört någon E61 vintertid (väntar dock med spänning på en E91 xDrive!) men jag är beredd att hålla med om att V70 inte är någon hejare när det kommer till "mycket-snö-i-city"-körning. Dvs, snöat mycket efterföljt av slaskigt väder och dålig snöröjning vilket ger ett minst sagt besvärligt väglag och dålig framkomlighet. Och då tycker jag våran 9-3 är betydligt bättre, med snarlika vinterdäck som vi har på V70:n (båda har 16" friktionsdäck som var testvinnare när de köptes in).
Steff 99 skrev:Min BMW E61 tog sig fram bättre i snö och halka än V70II som jag hade efter, V70 var en katastrof i snö och slask, båda hade dubbfritt.
Den är i alla fall något tyngre än 3-serien. Min far har slutat ta sin 3-serie till sommarstugan på vintern, trots plogad väg till grinden (och ALDRIG någon gräsmattekörning i våt väderlek övriga året). Han har tidigare kört Audis'ar (FWD) sedan 1975 till samma sommarstuga och märker en gigantisk skillnad på framkomlighet. Men BMWn ifråga har i alla fall 5-6 år på nacken så om man gjort något underverk med bakaxeln sedan dess vore det intressant.
Fast kan det inte vara så att fwd bilar blivit sämre på att ta sig fram i snö de senaste åren eftersom fler o fler bilar närmar sig 50/50 viktfördelning. Så bakhjulsdrivan bmw är fortfarande lika värdelösa i snö, men att nu fwd bilar snart är lika dåliga? :D

Min första bil tex, en Saab 900 av den gamla hederliga modellen. Kunde jag ju ge mig ut vart som helst med utan att köra fast. Min senaste Saab av nyare modell var det lättare att köra fast med.

Detta sagt av en som kommer åka quattro i vinter för första gången i livet :)
bilgalen skrev:Fast kan det inte vara så att fwd bilar blivit sämre på att ta sig fram i snö de senaste åren eftersom fler o fler bilar närmar sig 50/50 viktfördelning. Så bakhjulsdrivan bmw är fortfarande lika värdelösa i snö, men att nu fwd bilar snart är lika dåliga? :D
Min helt ovetenskapliga känsla är att en FWD har (allt annat lika) lättare att tugga sig fram i 15 dm nysnö än dito bakhjulsdriven. Alltså att det hjulpar som är längst fram i bilens körriktning har bättre framkomlighet. Men det kan vara helt fel, bara en gissning. Någon som vet?
StringerBell skrev:
bilgalen skrev:Fast kan det inte vara så att fwd bilar blivit sämre på att ta sig fram i snö de senaste åren eftersom fler o fler bilar närmar sig 50/50 viktfördelning. Så bakhjulsdrivan bmw är fortfarande lika värdelösa i snö, men att nu fwd bilar snart är lika dåliga? :D
Min helt ovetenskapliga känsla är att en FWD har (allt annat lika) lättare att tugga sig fram i 15 dm nysnö än dito bakhjulsdriven. Alltså att det hjulpar som är längst fram i bilens körriktning har bättre framkomlighet. Men det kan vara helt fel, bara en gissning. Någon som vet?
Men den logiken skulle det ju bara vara att backa in på snöiga vägar med en Bmw, men så enkelt tror jag inte det är?

Men rent historiskt så har ju fwd bilar haft mer vikt på drivhjulen än dito rwd. Så den känslan kanske lever kvar?
bilgalen skrev: Men rent historiskt så har ju fwd bilar haft mer vikt på drivhjulen än dito rwd. Så den känslan kanske lever kvar?
Kan vara så.

Men med tanke på vad motorn fram väger är jag imponerad över hur man numera lyckas få så jämn fördelning mellan fram och bak. Hur går det till egentligen?
Lättviktsmaterial i huv och framskärmar, motorn sitter långt bak i motorrummet. Drivaxlar osv sitter ju bak iom rwd.
StringerBell skrev:
Dessutom har ju FWD en helt överlägsen förmåga då man kan vrida på drivhjulen och tex "dra ut fronten snett" från en inplogad parkering eller vid backning trycka fronten snett i önskad riktning- En RWD trycker ju bara på stendumt i bilens riktning.

Vi har ju bla en BMW 5:a förutom volvon.
Tyngden på drivhjulen är alltid bra. Jag har ju hoppat över allt vad V70 heter, och gick direkt från 854 Turbo till XC70 2012. Någon vinter med XC70 har jag inte upplevt än, men jag tycker att framkomligheten på 850 har varit bra. Viktfördelning med 60% över drivhjulen ska ju ge god framkomlighet.

När jag körde 744 GLT 16 valve och råkade ut för snö med sommardäcken på, då fick jag fylla hela kofferten med verktygslådor för att komma någon vart...
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]