Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Nä..jag tycker inte att jag kör som en biltjuv, det var många år sedan jag skulle vara först iväg vid alla trafikljus, nu räcker det att man inte är sist :twisted:
Min erfarenhet är att Pirelli är väldigt "mjuka" och därmed slits de fort, speciellt med mycket vridmoment och framhjulsdrift.
Däremot är greppet mycket bra så länge mönstret är kvar.
Men detta problemet finns för alla däck som är hastighetsklassade för över 260 kmh
Det blir kostsamt om man behöver byta framdäck efter varje sommarsäsong.
Användarvisningsbild
av len
Lite tillägg: Standard var ju Pirelli Scorpion Zero asymetrico, 235x55-17. Tror inte dom finns idag? kan tänka mig att dom är lite hårdare idag, då jag upplever dom lite bullrigare. Men i vintras köpte jag nya vinter och fick bra pris så jag "förköpte" somamrdäcken då det var 4 mm kvar. Har sedan i våras säkert klämt1000-1500 mil och fanskapet har fortfarande 4 mm!! Så jag byter nog i höst när vintersulorna åker på. De nya är ju betalda..Ska prova Goodyear efficientgrip. Men som sagt, jag har bilat dessa 4000 mil/år i över 20 år nu. Ska kanske försöka göra en hårdhetsprov och se om det är gummi eller bakelit idag??
Användarvisningsbild
av len
VolvoB20 skrev: Har kört suddgummidäck som bara rullat 2000 mil men med suveränt supergrepp.
Har kört normaldäck som rullat 4000 mil med normalgrepp
Har kört bakelit-hårda däck som rullat 8000 mil med rätt skralt grepp.
Har tex aldrig råkat på ett däck med supergrepp som håller superlänge....
...
Fundering, förutom på vintern, har jag aldrig märkt skillnad på supergrepp och skralt grepp! Jag har aldrig sladd eller kör så fort i rondellen att jag kanar ut. Så alla verkar lika?? Provade i regnet att få mina backelit.hjul att kana, men la av, kör inte så fort
Kör du extremt eller?? :mrgreen: :mrgreen:
av SlimShady
len skrev:
VolvoB20 skrev: Har kört suddgummidäck som bara rullat 2000 mil men med suveränt supergrepp.
...
Fundering, förutom på vintern, har jag aldrig märkt skillnad på supergrepp och skralt grepp! Jag har aldrig sladd eller kör så fort i rondellen att jag kanar ut. Så alla verkar lika?? Provade i regnet att få mina backelit.hjul att kana, men la av, kör inte så fort
På min V70 T5 märker man skillnaden i alla fall, kursstabilitet och om det släpper när man trycker fullt!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
len skrev:
...
Har fått panikbromsa för vilt några gånger och de hårda scorpiondäcken glider mycket lättare än de mjuka continentaldäcken.

I ett nödläge när det dyker upp en älg stannar man bra mycket fortare med andra däck än scorpiondäcken känns det som tycker jag

-men precis som med dubb och friktion så åker man ju lika säkert med båda bara man slår av några km/h
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]