Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
kave skrev:
Cox skrev:3 plusgrader ?? du har inte funderat på en bättre spolartvätska ?
Har för mig att det regleras med ute tempen så dom går inte varma året runt
I fart har du kyleffekten också så i ex 120km/h så är det betydligt kallare.
Jag kör med statoils färdigblandade.
Ok ja då förstår jag :D
Själv har jag turen att köpa Lahega 25 liter dunk (koncentrerad)av en polare som har bilfirma för lite och ingenting.
Här i norr brukar det inte vara ovanligt med -25 och jag har aldrig råkat ut för att den fryst i alla fall.
Användarvisningsbild
av Mabuse
kave skrev: I fart har du kyleffekten också så i ex 120km/h så är det betydligt kallare.
Är det -10°C ute så blir munstyckena nedkylda till -10°C oavsett hur fort du kör. Avkylningen av munstyckena går dock fortare, vilket innebär att högre effekt behövs för att bibehålla temperaturen.
Många uttrycker sig lite klumpigt när de säger att det blir "kallare" när det inte blir det egentligen.
Men munstyckena är ju delvis dolda, så avkylningseffekten behöver inte bli så stor. Det som är intressant för uppvärmningen är hur hög effekt PTC-värmaren i munstycket kan leverera. Med ett givet flöde av kall spolarvätska (ex -10°C) hur många grader hinner munstycket värma vätskan?
Användarvisningsbild
av Momentum
Mabuse skrev:
kave skrev: Med ett givet flöde av kall spolarvätska (ex -10°C) hur många grader hinner munstycket värma vätskan?
Hur menar du nu? Förväntar du dig att vätskan ska värmas på sin väg förbi munstycket??
Användarvisningsbild
av kave
StefanN: Stor tack för tipset, jag installerade dem idag och det tog väl en timme cirka. Längst tid tog det att lokalisera var matande ström var monterad.
Material kostade cirka 500:-
Användarvisningsbild
av Mabuse
Momentum skrev:
Mabuse skrev: Med ett givet flöde av kall spolarvätska (ex -10°C) hur många grader hinner munstycket värma vätskan?
Hur menar du nu? Förväntar du dig att vätskan ska värmas på sin väg förbi munstycket??
Hur ska spolarvätskan annars värmas?
?:-/
Användarvisningsbild
av Krollspell
Mabuse skrev:
Momentum skrev:
Mabuse skrev: Med ett givet flöde av kall spolarvätska (ex -10°C) hur många grader hinner munstycket värma vätskan?
Hur ska spolarvätskan annars värmas?
?:-/
Det är väl inte vätskan i första hand som ska värmas upp utan just munstyckerna så dom inte isar igen lika lätt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har aldriog haft eluppvärmda munstycken innan jag köpte XC60'n, men jag har heller aldrig upplevt det som ett problem, jag kan inte erinra mig att munstyckena frusit under de 20 år jag haft bil?!

Blandar ni för fisig vätska eller varför fryser det?

/Martin
Användarvisningsbild
av kave
Det beror nog väldigt på hur man kör. Efter en timmes motorvägskörning så fryser de även om det bara är ett par minusgrader.
Kör man mest i stan och kortare sträckor hinner man förmodligen aldrig se problemet. Då har man ju å andra sidan inte behov av spolarvätska heller iofs.
När man är ute mycket på vägarna får man ta den spolarvätska som står till buds vid tappen.
Volvo V50, elfel m.m.

Med det felmeddelandet borde det finnas felkod men[…]

Köp ny lampa hos auktoriserad ÅF. Om […]

Larmsystem

Ok.vilken sida sitter den på ?

Tjuvström V70 2005

Ska kolla på det där med generator och […]