Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
MartinS skrev:Spontant känns det som att det är om man åker kort och byter sällan som ett nybilsköp bör övervägas om man vara ser till den eknomiska biten, det är ju trots allt de första 3 år de flesta bilar tar den riktigt stora smällen.
Ja, precis. Det är de som kör mycket och byter ofta som verkligen får betala för att de köper ny bil varje gång.

Om man som jag gjort med mitt förra nybilsköp, använder den i 18 år och 46000 mil (hittills), då blir själva investeringen inte så mycket per år.
Användarvisningsbild
av StringerBell
apersson850 skrev:Ja, precis. Det är de som kör mycket och byter ofta som verkligen får betala för att de köper ny bil varje gång.
Dessa är nog sällan privatköp.
av Herkulez
Klart det är dyrt att åka nytt och byta ofta. Att åka relativt nytt och byta ofta är också dyrt, dock inte lika dyrt :-)-) Och det var ju de här jämförelse kriterierna vi hade från början ( ca 3000mil/år och byte efter 3-4). Skillnaden är här inte så stor för mig att det motiverar mig att köpa den begagnade bilen. Att det sedan är mer ekonomiskt att äga bilen länge behöver väl ändå inte disskuteras. För varje år som bilen blir äldre sjunker milkostnaden med ett par kronor/år och då åker man billigt år 10...15 osv.

Min XC60 kostar mig (all inclusive) någonstans mellan 10 500-11 000kr/mån eller ca 43kr/mil om jag har den 3år ock kör 9000 mil. Jag tror också att jag undvikit skönhetskalkylen även om vissa delar är baserade på antaganden.

Skulle jag däremot köpt en xc70 my08 för halva priset 250K, köra den i 3år och 9000mil skulle den kosta mig 9500-10000kr all inclusive eller ca 39 kr / mil. ( här använde jag bilkalkylen ).

Det är klart...skulle ju tjäna 30-40k under dom här 3 åren på att välja xc70:n. Nyttan/nöjet med att åka nytt krossar dock den summan.

Är det någon som vill att jag redovisar kalkylerna kan jag göra det. I så fall gör jag det på ekonomi forum då det känns som vi glder iväg lite här. Då har har ni möjligheterna att kommentera brister och skönhetsfel osv. Jag är ingen maestro och kan ha fel och har haft det förr. Känner mig trots allt ganska komfortabel här.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Herkulez skrev: Min XC60 kostar mig (all inclusive) någonstans mellan 10 500-11 000kr/mån eller ca 43kr/mil om jag har den 3år ock kör 9000 mil.
Det är sjukt dyrt med bil egentligen. Som en extra villa.
Användarvisningsbild
av bjornw
Det behöver inte vara dyrare med nytt.

Vår förra XC60 köpte vi för 375 körde i 11 mån, ca 200 mil/mån, den drog ca ,75 i snitt och kostade ca 300 i försäkring och 450 i skatt. Vi bytte in den för 335. Tillkommer gör räntekostnad och kapitalkostnad på handpeningen som för oss var ca 4kr/mil. Totalt ger det en kostnad på ca 36kr/mil eller drygt 7000/mån.

Hade vi köpt en begagnad bil i spannet 250-300 hade den kostat ungefär lika mycket OCH vi hade stått risken för ev reparationer samt kanske förbrukningskostnader som tex däck.

Försäkring och skatt är ofta billigare på en ny bil, man har inga oväntade kostnader och köper man inte en maxrustad topoftheline modell går det ofta att få ner värdeminskningen till en nivå som motiverar nybilsköpet. Men visst är det ett mått av osäkerhet och spekulation i det.

Den nya XC:n kostade mer och vi tog därmed en större risk i affären men jag räknar kallt på en milkostnad under eller nära 40kr för den också. Ska man nå det med en beggad måste man ha tur och klara sig utan överraskningar.

Sedan kan jag säga att utrymmet inte är ett problem i 60:n, vi har tre små ungar i stolar och valde 60:n tack vare det rymligare baksätet. Bagaget skulle kunna få vara större men det är inget problem. Jag tycker 70:ns största fördel är den mjukare fjädringen, den är sävligare att köra men ack så bekväm på våra dåliga vägar. Det är kanske också det som stör mig oftast på 60:n, jag hade föredragit mjukare fjädring på våra norrlandsvägar. På motorvägen går den dock mycket stadigt vilket väger upp en del.
Användarvisningsbild
av StringerBell
bjornw skrev: Vår förra XC60 köpte vi för 375 körde i 11 mån, ca 200 mil/mån, den drog ca ,75 i snitt och kostade ca 300 i försäkring och 450 i skatt. Vi bytte in den för 335.
Extremt gynnsamt läge att bara få ett tapp på 40000 på en sådan bil.
av Steff 99
Men nu beskrivs inte en normalaffär, jag köpte en ny V70 för ca 10-11 år sedan, hade den i 6 månader/1500mil, sålde den med 35k i vinst....men jag kan inte påstå att merparten av alla nybilsaffärer ser ut på det sättet.
Normalt så har man ett tapp på nära 50% på tre år och första året är där man tappar mest.

Men undantag finns.
Användarvisningsbild
av MartinS
bjornw skrev:Det behöver inte vara dyrare med nytt.

Vår förra XC60 köpte vi för 375 körde i 11 mån, ca 200 mil/mån, den drog ca ,75 i snitt och kostade ca 300 i försäkring och 450 i skatt. Vi bytte in den för 335.
Grymt bra affär! Man kan göra sådana klipp om man köper en nylanserad bil utan att plocka på den massa extragrejer och sedan säljer medan den fortfarande är ny och eftertraktad. "Problemet" är ju om man vill ha större motor, lite extra paket, kanske krok, motorvärmare etc. Det plockar på rätt fort och dessa pengar går rätt i sjön vid en försäljning, det samma gäller egentligen vid begagnatköp. För mig var det viktigt att hitta en bil med så mycket som möjligt av det jag ville ha i utrustningsväg då det är riktigt dyrt att komplettera i efterhand och det är pengar du aldrig ser röken av igen.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
StringerBell skrev:
apersson850 skrev:Ja, precis. Det är de som kör mycket och byter ofta som verkligen får betala för att de köper ny bil varje gång.
Dessa är nog sällan privatköp.
Må så vara, men någon ska lik förbaskat betala.
av Herkulez
MartinS skrev:
Herkulez skrev: Kollade själv på en xc70 my08 dvs ca 3år gammal och ca 8000mil. Slutade med en ny XC60. Kör ca 3000 mil och byter efter 3 år. Under dom här 3 åren skiljer det bara hundralappar i månaden eller någon enstaka kr/mil att köra runt i XC60:n. Valet blev enkelt.
Är det inte oftast lite missvisande glädjekalkyler som får det att bli billigare att köpa nytt än begagnat? Den XC60 vi köpte var knappt tre år och gått 5000mil, den hade tappat drygt 300k under dom åren, för att jag skall tappa lika mycket får jag ju skänka bort bilen om tre år. Jag vet att du sparar lite på försäkring, verkstadsbesök, eventuellt skatt och lite bränsle, men i sammanhanget är den besparingen ganska minimal skulle jag tro.

/MArtin
Din bil verkar ha tappat ca 50% på tre år. Och det får väl anses som fullt normalt. 3år, 6000mil och 50% tapp brukar vara en riktlinje. Men en beg. XC60 summum (diesel) my09 max 5000 mil för halva priset? Knappast!

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]