Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
För den som gillar sportbilar är en XC70 rätt sävlig i reaktionerna. Jag har konstaterat att jag själv faller in i nåt slags "gubbglidande" med min XC70. Nu ska vi inte bry oss om dottern, som hävdar att det beror på min ålder. Hon är ju blondin och passar bättre som bilbimbo, säger jag till henne när hon för fram sådana dumma tankar.
Varvid hon raskt visade att så kan vara fallet. Ungar!

Bild

Nåväl, det är rätt stor skillnad på känslan mellan min XC70 och en sån familjeracer som 854 Turbo. Inte för att den 850:n är någon renodlad sportbil, men den känns rätt mycket mer åt det hållet än vad XC70:n gör. Men jag vantrivs inte alls med att glida omkring med XC70:n heller. Automaten växlar mjukt och fint, bilen liksom flyter över vägen, men det går ändå att dra iväg rätt bra om man vill. D5-maskineriet har rätt hög effektutveckling redan vid 1500 r/min.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
wildwest skrev:Två saker bekymrar mej: motoralternativ och väghållning. Acceleration är viktigt, automatlåda vill jag ha. D5 känns långsam och lönar sej inte diesel först om jag kör ganska mycket? ni kan ge mej lite bra input så jag vet vad jag ska titta efter.
När jag läser dina inlägg så säger jag bara, köp INTE en XC70. Inte heller en diesel när du bara kör 1500 mil.

Köp en sådan här istället.

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=22&w=3

Dvs en V70 AWD T6

AWD, bra pris, bra acc och väghållning (jämfört med XC70 diesel), och alla volvobilr är ju rätt höga, så låter du bara bli att köpa sänkning till fjädrarna så kommer man fram i vanliga fall.
av Lövet
Det här är också ett alternativ: http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A6 ... ?ca=11&w=1
Användarvisningsbild
av Momentum
apersson850 skrev:För den som gillar sportbilar är en XC70 rätt sävlig i reaktionerna. Jag har konstaterat att jag själv faller in i nåt slags "gubbglidande" med min XC70.
Det var det jag menade med "brukskänslan" men ville inte reta upp någon :D
av Robert63
Enzo skrev:Tänk på att de inte hade Haldex-koppling.
Japp. Enligt säljaren ska viskoskopplingen fungera som den ska. En sak jag funderat över, om den skulle lägga av, händer det något värre än att bilen blir framhjulsdriven?
av freezingalaskan
wildwest skrev:
Ingen har kommenterat den nya T6:an. Känner inte för att lägga ut så mycket just nu, men hur står sej den?

Och hur är det med väghållningen? Det blir ju ändå mera landsvägskörning än grusvägskörning, mera Autobahn än långsamma svenska 70vägar.

Är det nån som har erfarenhet av både XC70 och XC90? Rent körmässigt alltså. Det är ju olika bilar för övrigt.
Jag har en XC70 och en XC90, båda av 2009 års modell. XC70 känns mer gedigen, men nu ska man förstås komma ihåg att det är relativt många år mellan de modellerna vad gäller design. Men jag måste säga att XC90 också uppskattas för att man sitter högre, och i mitt tycke, har en trevligare interiör. Det skramlar mer i XC90, medan allt är tyst i XC70. Om jag skulle köra hundra mil så väljer jag XC70, speciellt i autobahn hastighet. Det finns ju (kanske) också mer finesser i XC70....adaptiv farthållare, bättre stereo, lane departure, etc. Kort sagt så kan jag säga att det inte skulle vara ett enkelt val mellan dessa två modeller för mig personligen.

Har 3,2 motorn i båda bilarna, med automatisk växellåda. XC90 känns konstigt nog nästan lite piggare än XC70 men det kan var mer min känsla än full sanning. Har hört att T6 motorn är klart bättre än 3,2 motorn, och ångrar lite smått att jag inte gick fullt ut med motorvalet. Samtidigt kan jag säga att om jag kunde fått välja, så hade jag valt en diesel. Inte så mycket för ekonomins skull för mig, men det skulle vara roligt att prova (bor i Alaska och ingen diesel går att köpa från Volvo här).

Nu väntar jag tålmodigt på en nyutvecklad XC90 med nya spännande motoralternativ.....liten bensin eller diesel hybrid, kanske?

Kort sagt, XC70 är en väldigt trevlig bil, liksom XC90, och skulle enkelt köpa vilken av dom igen utan tveksamhet.
Lycka till med ditt val.....

freezingalaskan
Användarvisningsbild
av apersson850
Brinner viskokopplingen försvinner bakhjulsdriften, men det går att köra ändå. Det finns nog en del som kört tvåhjulsdrivet ett bra tag innan de insett felet. Kör man inte ut på slirigt underlag märks inte mycket skillnad. Men på vintern märks det ju tydligt.

Jag tror också att trådskaparen skulle vara mer nöjd med en V70 T6 AWD. För min egen del siktade jag främst på dragegenskaperna, och då är dieseln rätt självklar idag. Dessutom kör jag i regel mer än 3000 mil om året, så jag har inte svårt att få kalkylen med diesel att gå ihop.

XC90 är betydligt omodernare än vad XC70 är, om man tittar på årsmodell 2012. Men XC90 säljs ju främst till amerikaner, och de är överlag förvånansvärt gammalmodiga, så den passar nog på huvudmarknaden.
Användarvisningsbild
av kave
Köp en xc70, med likadana däck så kör du lika fort som med en v70. Det kan jag garantera efter att ha kört på Gotland Ring med min bil. Bilen kränger och lutar inte nämnvärt. En v70 t6 upplever jag inte på något sätt som sportig, man snarare störs av den sävliga styrningen ihop med den starka motorn.
Inne i stan är det perfekt med de större hjulen som erbjuder bättre rullkomfort över farthinder etc. Bara en sån sak som att sätta sig i bilen är trevligare iom den extra höjden.
Hög fart genom autobahn känns inte på något sätt fel, bilen är stabil i höga hastigheter etc.
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]