Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Hur mycket får man reda på om man skickar efter en rapport på bilen via CarFax, någon som vet/provat

Det skall väl vara samlad global information om bilen inkl stöld/efterlysningar internationellt
Exempelvis att miltalet (odometer)stämmer ( fick en sådan rapport då jag importerade min musse )
Jag är fortfarande inte på det klara med motiven för att någon har importerat en V70 till Sverige... Jag förstår att man kan vilja ta med sin bil till utlandet, eller hem igen, om man kan köra dit/hem. Men att bekosta en överfart över atlanten verkar ju bara korkat, när bilen kan säljas i USA och sedan en likvärdig återköpas här (som någon sade; V70-land). Förlusten i försäljningarna måste ju slås ut av transportkostnaden, tänker jag?
Ett annant scenario är väl att man får jobb i låt oss säga Italien, och vill ha med sig sin kära familjetransportör. Man kör den då ned till sitt nya land, men varför "exporterar" man den? Varför skylta om den - är det krav på detta? Hur kan det då komma sig att det i sverige åker runt mängder med bilar skyltade med PL eller GB, även utanför semestertider?
Ett tredje scenario: Jag har fått jobb i Italien. Jag flyttar dit och väl på plats så köper jag en riktig familjetransportör, i småbilslandet Italen - oj det blev en V70, skyltad Italienskt. Två år senare går mitt kontrakt ut och jag reser hem till Grebberud igen, med familjen och kombin. Bilen importeras till Sverige. Men varför? Varför säljer jag inte bilen i Italen, och köper en ny i Sverige? Är det inte en massa pappersexercis och kostnader involverade i att importera en bil, t.o.m. från ett annat EU-land?`
Jag erkänner bredvilligt min okunskap i detta ämne, men jag tycker att ämnet är mycket intressant.
Och notera att frågestälningen inte gäller importerade gamla jänkare i varierande skick från USA, gamla Morgan från GB eller för den delen en rostig Fiat Barchetta från Italien, utan en V70 som importeras till sitt utsprungsland... där den med all säkerhet kommer att få ett lägre värde, bara pga att den är en importbil...
den http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Volvo-XC ... 9534c6chär 06 xc90 V8 kostar ca 135K skattad och klar i sverige (då har jag tagit i)
oldtimersmc skrev:den http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Volvo-XC ... 9534c6chär 06 xc90 V8 kostar ca 135K skattad och klar i sverige (då har jag tagit i)

Den billigaste hjag hittar i Sverige är en från Varbergsbilimport passande nog för 185 000Kr
Nu så skall jag sova efter ett nattskift...
På frågan Varför bilar importeras till Sverige så är det ju nästan alltid för att en firma eller privatperson tror sig kunna tjäna pengar på det. Inga noblare motiv än så.

Det gäller att ta reda på vem som har importerat bilen. Bilar som är importerade enbart för att säljas direkt efter hemkomst brukar inte vara de bästa. Bilar som importerats av en person och använts i Sverige under ett par år brukar vara mer seriösa.

XC90n i länken ovan ser för övrigt ut som den använts som zoo invändigt.
Jag vet inte hur det är nuförtiden, men förr kunde man om man skulle jobba utomlands köpa en Volvo taxfree, var man sedan utomlands en viss tid fick man ta hem den som flyttgods, dvs utan alla pålagor. Sonens fotbollskompis familj kom hem för ett halvår sedan efter 3 år i USA, de hade med sig en XC90 och en V70, och de menade att de stod så lågt begagnade i USA att de på sin höjd fått en beg V70 i Sverige för de pengar de fått för de två bilarna. De skeppade alltså hem bilarna per båt (vilket inte alls är så dyrt som man kunde tro). Jag har svårt att tro att de misskött bilarna i USA (de ser helt ok ut) eller att de skulle börja missköta dem här i Sverige när det blir dags att sälja dem. Så länge utrustningen är ok, dvs man inte saknar stolsvärme och sånt, så ser jag inte varför de skulle vara mer "misstänkta" än en rent svensk bil???
Nej, det är inte den typen av bilar som är "misstänkta". De bilar som är misstänkta är de som skeppas över gränser enbart i syfte att säljas direkt.
Snacksalig skrev:Jag är fortfarande inte på det klara med motiven för att någon har importerat en V70 till Sverige... Jag förstår att man kan vilja ta med sin bil till utlandet, eller hem igen, om man kan köra dit/hem. Men att bekosta en överfart över atlanten verkar ju bara korkat, när bilen kan säljas i USA och sedan en likvärdig återköpas här (som någon sade; V70-land). Förlusten i försäljningarna måste ju slås ut av transportkostnaden, tänker jag?
Ett annant scenario är väl att man får jobb i låt oss säga Italien, och vill ha med sig sin kära familjetransportör. Man kör den då ned till sitt nya land, men varför "exporterar" man den? Varför skylta om den - är det krav på detta? Hur kan det då komma sig att det i sverige åker runt mängder med bilar skyltade med PL eller GB, även utanför semestertider?
Ett tredje scenario: Jag har fått jobb i Italien. Jag flyttar dit och väl på plats så köper jag en riktig familjetransportör, i småbilslandet Italen - oj det blev en V70, skyltad Italienskt. Två år senare går mitt kontrakt ut och jag reser hem till Grebberud igen, med familjen och kombin. Bilen importeras till Sverige. Men varför? Varför säljer jag inte bilen i Italen, och köper en ny i Sverige? Är det inte en massa pappersexercis och kostnader involverade i att importera en bil, t.o.m. från ett annat EU-land?`
Jag erkänner bredvilligt min okunskap i detta ämne, men jag tycker att ämnet är mycket intressant.
Och notera att frågestälningen inte gäller importerade gamla jänkare i varierande skick från USA, gamla Morgan från GB eller för den delen en rostig Fiat Barchetta från Italien, utan en V70 som importeras till sitt utsprungsland... där den med all säkerhet kommer att få ett lägre värde, bara pga att den är en importbil...
Bilar måste registreras i det land man bor efter en viss tid.

Anledningen till export är oftast att man kan få en bil till riktigt bra pris (skattefritt) som sedan kan tas hem som som flyttgods utan skattepålagor. Flera anledningar kan vara: helt ointresse av bilar "den fungerar ju och jag vet hur den fungerar, varför byta" - argument. Detta plus en ekonomiskt vinst är nog inte att förakta.

För övrigt skiljer sig bilpriserna mellan olika länder. För några år sedan åkte britter till länder i övriga EU och köpte bil (bl.a. brittisktillverkade bilar), då de var billigare och importerade dem igen (skapade praxis att man måste erbjuda alla nationaliteter möjlighet att köpa bil i återförsäljarledet samt även erbjuda all nationell standard (i det här fallet högetstyrda bilar) - skapade praxis vad gäller handelshinder och parallellimport av fordon. Har också hört att det ett tag var billigare för tyskar att köpa tysktillverkade bilar i Italen.
Jo, jag hade för mig att folk i Skåne för länge sedan köpte bilar i Danmark, eller om det var tvärt om?

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]