Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kluster
#559423
http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 3511525.ab

"Peter Mertens, forsknings- och utvecklingschef vid Volvo Personvagnar säger:
Vi har fokuserat på att uppnå samma snabba respons som du får i dagens konventionella automatväxlade modeller. Reaktionen är så snabb att det känns som om bilen börjar accelerera direkt när motorn startar på nytt”, förklarar Peter Mertens.

Tekniken utnyttjar bromstrycksmätning för att stanna och starta motorn. Start/stopp-systemet är programmerat för att stänga av motorn omedelbart när bilen står stilla (0 km/t).

En elektrisk pump håller oljetrycket uppe i den automatiska växellådan medan motorn är avstängd. Systemet omfattar också en mer avancerad startmotor."
Användarvisningsbild
av Momentum
#561101
Momentum skrev:"Enligt Bo Larsen, presschef på Volvo, har priserna för stopp/start-tekniken ännu inte fastställts. Därför kan han i dag inte säga om det blir något påslag.

– Men sannolikt blir det så eftersom det är ett mer komplext system, säger han till Vi Bilägare."

http://www.vibilagare.se/nyheter/volvos ... tart-33659

Mest intressant är det ju för skatten
Nu har man ändrat texten och påstår att priset ska gå ner............

"Trots att systemet innebär mer komplex teknik sänker Volvo priserna när stopp/start introduceras, för V70 från 325 900 kronor till 317 900 kronor."

http://www.vibilagare.se/nyheter/volvos ... tart-33659
av mikeS80
#562793
Wester1 skrev:Har en volkswagen med DSG och S/S och med den räcker det med att hålla inne bromsen och farten är 0 så stängs motorn av. Det funkar bra att fickparkera och liknande men den stänger av för snabbt och det går inte att ändra så när man stannar typ i en rondell och ska snabbt köra iväg så hinner den dö. Riktigt irriterande och det finns inget sätt att stänga av den permanent (man måste trycka på en knapp varje gång). Hoppas volvos lösning är bättre
Kluster skrev:http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 3511525.ab

"Peter Mertens, forsknings- och utvecklingschef vid Volvo Personvagnar säger:
Vi har fokuserat på att uppnå samma snabba respons som du får i dagens konventionella automatväxlade modeller. Reaktionen är så snabb att det känns som om bilen börjar accelerera direkt när motorn startar på nytt”, förklarar Peter Mertens.

Tekniken utnyttjar bromstrycksmätning för att stanna och starta motorn. Start/stopp-systemet är programmerat för att stänga av motorn omedelbart när bilen står stilla (0 km/t).

En elektrisk pump håller oljetrycket uppe i den automatiska växellådan medan motorn är avstängd. Systemet omfattar också en mer avancerad startmotor."
Min Audi A7 med S-tronic och S/S utnyttjar också bromstrycksmätning för att stanna och starta motorn. På A7:an kan jag styra om jag inte vill att motorn skall stanna, tex vid korta stopp vid cirkulationsplats eller korsning, genom att ha ett lågt tryck på bromspedalen så att bilen precis står stilla. Vill jag att motorn skall stanna trycker jag lite hårdare på bromspedalen. Volvos lösning kanske fungerar på samman sätt?

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]