Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
2444ever skrev:[...] vet inte hur dom vägt livslängd mot extra punkter.
Livslängd? För tillverkaren är väl livslängden så långt de lämnar några som helst garantier eller goodwill, i runda slängar 12000 mil. Men för att vara generösa, låt oss dubbla det till 24000 mil. 10-15 års ägande för en vanlig dödlig. Efter det är det bara personer som kan meka själv som får ett vettigt bilägande med en så gammal bil. Och den personen kan lätt byta olja själv.
Användarvisningsbild
av rüttner
Mekaniker och annat kunnit folk jag har pratat med, har alltid rekommenderat oljebyte.
Alltså man kör enligt intervallen som tjänstebilar och annat har.
Och det är ju för att öka lådans livslängd.
Och det är absolut aldrig fel att någon gång i en manuell låda byta för den delen heller(gammal bil).
Användarvisningsbild
av StringerBell
rüttner skrev:Mekaniker och annat kunnit folk jag har pratat med, har alltid rekommenderat oljebyte.
Fast det är inte konstigt att man rekommenderar att INTE göra det också. Tänk scenariot med att man byter olja och det uppstår problem. Då står verkstaden där och skall fixa en strulande automatlåda som tidigare fungerade perfekt. Ur verkstadens perspektiv är det mycket bättre att man hör av sig när lådan strular. Då är det kunden som betalar eventuella följdproblem. Lådan var ju dålig från början.
Användarvisningsbild
av rüttner
Är med på dit resonemang stringerbell, om man ska se det från verkstans perspektiv.
Men för min egen del hade jag kört på serviceintervallen.
Då jag har haft problem med automatlåda på en v70 t5 som jag ägde för 2år sen,
pga av att den antagligen inte hade varit sköljd på 21000mil.
Men som sagt upp till var och en om man vill, då det också är en kostnadsfråga.

mvh
Användarvisningsbild
av StringerBell
rüttner skrev:Är med på dit resonemang stringerbell, om man ska se det från verkstans perspektiv.
Men för min egen del hade jag kört på serviceintervallen.
Då jag har haft problem med automatlåda på en v70 t5 som jag ägde för 2år sen,
pga av att den antagligen inte hade varit sköljd på 21000mil.
Men som sagt upp till var och en om man vill, då det också är en kostnadsfråga.
Det beror ju på hur oljan ser ut också. Är den röd som hallonsaft vid 12000 är det ingen mening med att byta.
av EMIVIK
Det är ingen större idé att bara "byta" oljan i automatlådan.
Ska man göra det bör man spola igenom låda, samtidigt som man nollställer både oljeräknare samt adaption.
(Främst oljeräknaren är viktigt)
Totalt brukar det gå ca 12-14L olja om man spolar till dess att oljan är helt ren. (12L räcker i dom flesta fall)
Koppla lös returledning från oljekylaren, spola igenom, Kör bilen genom växlarna, fyll på eftersom till dess att oljan är helt ren.

Om man inte spolar, får man inte ut allt... blir kvar i momentomvandlare osv.

Om man vill göra allt, bör man även uppgradera till senaste TCM-mjukvara. (Om den nu inte har senaste)

Förövrigt rekommenderar jag starkt att spola lådan iaf någon gång.
Kanske vid 12-18.000 mil för privatperson. (Drar man husvagn eller tunga släp bör det göras oftare)
Dock finns inget rekommenderat intervall för privatpersoner. (Livstidsolja)
Taxi samt polis och uttryckningsfordon spolar lådorna vid 6000mil.

En spolad låda håller i dom allra flesta fall betydligt längre än en som inte är det.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Den stora skillnaden mellan en bil i yrkestrafik och "svensson" körning är att t ex en taxi går oftast dubbelpass, står nästan aldrig stilla och rullar minst 1000 mil i månaden. Dom går ganska hårt med mest stadskörning och ett högt tempo. Men tack vare regelbundna servicar (inkl. växellåda) så rullar dom bra även efter 50 000 mil och är ganska attraktiva på privatmarknaden när dom gått ur yrkestrafik. / Clas 8)
av 19871987
Har en d3 automat -11 som gått 11000mil. Den har börjat hugga när man lägger i driven, i övrigt växlar den som den skall. Tror det är värst när lådan är kall. Skulle det hjälpa att byta olja eller behöver den nån omprogrammering?
Användarvisningsbild
av frefre
Jag bytte olja i min D5 automat igår. Bilen har gått 27000 mil, mestadels långa körningar. Växlar mycket mjukare nu. Stor skillnad när man lägger i växel. Förut kunde den "hugga till lite". Nu känner man knappt av när man lägger i drive.
Kostade mig 1200 kr inklusive 8,5 liter olja.

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]