Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Beställde precis en V70 T4F som andrabil. Valde mellan den och D3 men efter provkörning så blev det en T4F. Tyckte den motorn var helt ok och bilen kommer bara rulla ca 800mil/år så priskillnaden mot en D3 var inte försvarbar samt att jag inte tyckte om den motorn riktigt. Missar ju värmaren som inte gick att välja till F varianten men bilen står alltid i garage så det funkar ändå.
Valde oxo summum, aut, HgvPaket 2, Teknikpaket, RTI, 18", Vinterdäck + lite småsaker för bagaget, stänkskydd, isofix fram, homelink, nivåreglering, sportratt etc. Fick ca 13.5% rabatt vilket jag e nöjd med.
Servo tillvalet missade jag men jag kanske lägger till det nu när jag läst lite om det.
malmobo skrev:Wester: vad innebär isofix fram? På min förra V70 satt det 2 öglor på passagerarsidan. Är det något annat fäste du valt till?
Snabbfäste för bilbarnstolar
Progressiv servo hade nog jag prioriterat rätt högt. Riktigt härligt och man vänjer sig fort.
s6025t skrev:Kör man 6000 mil får man ju 30-40% kortare räckvidd också med etanol i tanken inte kul o behöva tanka varje dag
Och det är du säker på? Skulle skillnaden i förbrukning mellan T4 och T4F vara större än vad de tidigare modellerna var? Man behöver inte överdriva, om det är någon förändring så tror jag att förbrukningsskillnaderna är mindre än de tidigare 25-30%. Vem vet de kanske bara är 15-20%.
Jag kan bekräfta att T4F är mindre törstig på etanol än tidigare modeller... skulle gissa att det är ca 15-20% skillad i förbrukning, inte mer.

I somras låg etanolförbrukningen på ca 1L/Milen med full semesterlast och familj i bilen uppmätt på ca 300mils semesterkörning (200 motorväg 140-150km/h, och ca 100 blandad).

Saaben jag hade tidigare 2.0L biopower drog 1,4L etanol under liknande förhållanden men 0,9 bensin.
KKR skrev:
s6025t skrev:Kör man 6000 mil får man ju 30-40% kortare räckvidd också med etanol i tanken inte kul o behöva tanka varje dag
Och det är du säker på? Skulle skillnaden i förbrukning mellan T4 och T4F vara större än vad de tidigare modellerna var? Man behöver inte överdriva, om det är någon förändring så tror jag att förbrukningsskillnaderna är mindre än de tidigare 25-30%. Vem vet de kanske bara är 15-20%.
Så helt plötsligt har energiinnehållet i etanolen stigit???

Det funkar nog inte riktigt så. Visst har motorn säkert blivit effektivare, men det har man ju igen även på bensin i så fall.
Enzo, om du läser inlägget ovanför ditt ser du att jag inte var helt fel ute.
Enzo skrev:
KKR skrev:
Så helt plötsligt har energiinnehållet i etanolen stigit???

Det funkar nog inte riktigt så. Visst har motorn säkert blivit effektivare, men det har man ju igen även på bensin i så fall.
Etanolens högre oktan kan uttnyttjas bättre av en överladdad motor med högre verkningsgrad som resultat. En ren etanolmotor skulle kunna dra betydligt mindre etanol, men billtillverkarna lär sig att utnyttja fördelen med etanolen även i en flexifuel.

Kan också tillägga att i EU projektet BEST kom man fram till att ökningen i förbrukningsvolym som bäst är 14 %. Så att säga att alla flexifuelmotorer drar 30-40% mer med etanol är fel. Förbrukningen i energi minskar också alltid med etanol eftersom verkningsgraden blir högre med etanol i en flexifuelmotor.
KKR skrev:Enzo, om du läser inlägget ovanför ditt ser du att jag inte var helt fel ute.
Du menar inlägget där man jämför äpplen och päron. Vi talar väl ändå om den relativa skillnaden med samma motor. Att Saabarna drog rejält mer berodde ju även på det högre turbotrycket. Man höjde ju effekten med 20%.

Att T4F drar mindre etanol än 2,5FT eller 2,0F tvivlar jag inte på. Jag ställer mig dock tvivlande till att den bara skulle dra 15% mer på etanol än på bensin.

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]